Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jämför era kontrolltider mot tidigare lopp i tex Vasaloppet


B.Nilsson

Recommended Posts

Hej,

 

Jag ska åka Vasaloppet och skulle vilja (under loppets gång) kunna följa mitt lopp mot de tider jag hade förra gången jag åkte vasaloppet, dvs se hur jag ligger till när jag kommer till de olika kontrollstationerna. Jag har en Garmin fenix 5, så jag kan hålla kolla på totaltid, kilometertid etc, men hur gör jag för att jämföra mot tiderna jag fick förra gången, då jag inte kan komma ihåg dom i huvudet. Jag har en idé om att klistra lappar på skidorna med tiderna för förra vasaloppet, men det känns lite omständigt. Har ni några andra idéer? Är det någon som vet om man kan sätta hålltider i klockan som man kan jämföra mot?

 

Alla idéer är välkomna :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag ska åka Vasaloppet och skulle vilja (under loppets gång) kunna följa mitt lopp mot de tider jag hade förra gången jag åkte vasaloppet, dvs se hur jag ligger till när jag kommer till de olika kontrollstationerna. Jag har en Garmin fenix 5, så jag kan hålla kolla på totaltid, kilometertid etc, men hur gör jag för att jämföra mot tiderna jag fick förra gången, då jag inte kan komma ihåg dom i huvudet. Jag har en idé om att klistra lappar på skidorna med tiderna för förra vasaloppet, men det känns lite omständigt. Har ni några andra idéer? Är det någon som vet om man kan sätta hålltider i klockan som man kan jämföra mot?

 

Alla idéer är välkomna :)

 

Använde du klockan på förra loppet? Du kan ju tävla (jämföra) mot gamla aktiviteter i Fenix klockorna, då ser du kontinuerligt hur du ligger till jämfört med då (hur mycket före eller efter). I vilket fall kan du ju spara årets lopp så du har till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Använde du klockan på förra loppet? Du kan ju tävla (jämföra) mot gamla aktiviteter i Fenix klockorna, då ser du kontinuerligt hur du ligger till jämfört med då (hur mycket före eller efter). I vilket fall kan du ju spara årets lopp så du har till nästa år.

 

Nej, jag hade inte den klockan då.

Link to comment
Share on other sites

Sätt en remsa frystejp på staven med dina tider. Behövs ju inte så mycket bredd på texten. 

Sm xx

Må xxx

Ri xxx

 

osv

 

Jag kör den varianten. Men +1 på kommentaren från snabben, tiden är ju faktiskt rätt trubbig mätmetod..bättre vore ju att få feedback på placering efter varje kontroll. En kompis skidade med headset, telefonen på att autosvara, så hade en annan kompis koll på datorn, ringde honom och rapporterade av tid/placeringen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör den varianten. Men +1 på kommentaren från snabben, tiden är ju faktiskt rätt trubbig mätmetod..bättre vore ju att få feedback på placering efter varje kontroll. En kompis skidade med headset, telefonen på att autosvara, så hade en annan kompis koll på datorn, ringde honom och rapporterade av tid/placeringen ;)

 

Du kan ju också beställa SMS avisering och se till att slå på visning av meddelanden på din Fenix så dyker resultat SMS upp på klockan. Om det fortfarande går att få resultat SMS (annars kan man säkert få aviseringen från vasaloppsappen på klockan). 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar roa mig med under loppets gång att försöka räkna ut var jag hamnar i måltid. Brukar börja vid 45 km och ju närmare målet desto säkrare blir beräkningen.

På tal om klisterlappar på stavarna måste jag berätta en lite roligt grej. Jag tror det var i ÖS som jag genomförde mitt experiment före de fina klockornas tid. Jag ville ha lite mer tidangivelser än de man får på åkprofilen, så jag fäste ett styvt papper på vänsterarmen och band fast en blyetspenna i ett snöre, Sen skrev jag ner minuterna ung var 5:e km genom hela loppet. Jag fick inte med alla tider pga fukt och otydliga siffror men en hel del extra data hade jag med vid målgång, kommer inte ihåg hur bra det blev eller om jag har det kvar, men lite roligt var det ändå.

Nu tror jag inte att man har så stor nytta av att jämföra sig under loppet mot tidigare lopp, då det är sällsynt att förutsättningarna är likartade, men att knappa in mellantider på din fina klocka är en bra idé och att notera dem i efterhand att ha att jämföra med efter kommande vasalopp ung på samma sätt som man använder åkprofilen. Efter hemkomst från VL har jag lagt ut åkprofilerna och jämfört olika etapper under de olika åren - intressant !

Link to comment
Share on other sites

För många år sedan hade jag satt remsa på staven med mina tider från året innan. Det var skapligt knäckande att inse att jag åkte saktare även om jag visste att det handlade om föret. Placeringsmässigt var jag bättre än året innan, men tidsmässigt sämre. Efter det har jag slutat genomföra några jämförelser av det slaget. 

Link to comment
Share on other sites

Vill du köra analogt så får du plats för stor lapp i ett s k Definitionsfodral som orienterare använder. https://www.letro.se/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=22990 

 

F ö är det synd att de tagit bort skärmarna där man såg placering i kontrollerna. Tror det var en sponsorgrej från Alecta som försvunnit.

Var har de stått, har aldrig märkt några skärmar ? (tur är väl det, ty sista åren har det inte varit uppbyggliga siffror)

Link to comment
Share on other sites

Närapå olösligt problem med egen teknisk utrustning.

Headset går bort för min del, inget i öronen överhuvudtaget då det tar bort en del av upplevelsen.

Klockans meddelanden är svåra att se om man stakar i uppförsbacken någonstans, täckning kab vara diskutable etc.

Att jämföra tider är mycket svårt... det är ju placering man vill veta eller tid jämfört med vinnartid.

 

Så skärmarna vid ingång till kontrollerna är nog perfekta lösningen men inget man kan påverka direkt själv.

Bra om man ger feedback till Vasaloppet dock, det var en mycket bra idé även om jag ofta missade den pga tunnelseende av trötthet...

Link to comment
Share on other sites

Men hur många åkare, som passerat kontrollen brukar ropas ut i högtalarna kontinuerligt, vid vissa kontoller iaf. För mig har det varit ointressant sista tio loppen, men för andra mer intressant.

Om man är medaljkandidat vill man ju som Ekis säger få reda på när segraren gått i mål så sent som möjligt, ju senare desto störra chans att ta medaljen. :)

Link to comment
Share on other sites

Men hur många åkare, som passerat kontrollen brukar ropas ut i högtalarna kontinuerligt, vid vissa kontoller iaf. För mig har det varit ointressant sista tio loppen, men för andra mer intressant.

Om man är medaljkandidat vill man ju som Ekis säger få reda på när segraren gått i mål så sent som möjligt, ju senare desto störra chans att ta medaljen. :)

Japp, Eldris är lagom att få höra vinnartiden  :D

Link to comment
Share on other sites

Gå in på connect.garmin.com och gå till "banor". Sök på sälen och välj "Vasaloppet". Välj duplicera. Sen kan du redigera kontrollpunkter (typiskt drickastationerna) och när du ska vara där mm.

 

Sen kan du ladda ner banan i din klocka och köra på den.

 

Tack för alla bra tips och insikter om detta!

 

@Oxberg: Jag provade ditt tips om att använda "banor" i Garmin Connect och där lägga till kontrollpunkter för respektive kontrollstation (Smågan, Mångsbodarna etc.) . Det fungerade bra, men jag hittar inget sätt att lägga till mina gamla tider från förra loppet till kontrollpunkterna. Är du säker på att man kan göra det? I så fall hur?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra tips och insikter om detta!

 

@Oxberg: Jag provade ditt tips om att använda "banor" i Garmin Connect och där lägga till kontrollpunkter för respektive kontrollstation (Smågan, Mångsbodarna etc.) . Det fungerade bra, men jag hittar inget sätt att lägga till mina gamla tider från förra loppet till kontrollpunkterna. Är du säker på att man kan göra det? I så fall hur?

 

Prova att namnge kontrollpunkterna till exempel till  "Oxberg TT:MM:SS". Osäker på om man får upp namnet på kontrollpunkten i displayen i skrivande stund. Du kan ju också i banan antingen ange total tid eller snitt-tid för banan. Det ger ju ingen exakt tid i de olika stationerna, men ger en löpande indikation på hur du ligger till. Nästa år slipper du detta och kan tävla mot årets lopp i klockanm för att löpande se hur du ligger till. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...