Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sjukt


Volevodin

Recommended Posts

En vanlig förkylning brukar innebära en veckas bortvaro från träningen. Jag insjuknade 7 februari och ännu efter 1,5 vecka har det inte släppt, sitter kvar i bröstet med hosta o slem.

Det kan mycket väl vara årets influensa, som av är av typ B, då den influensaspruta jag tog endast skyddar mot typ A. Väldigt surt är det under hela sjukdomstiden funnits åkbar snö.

Iaf tog jag mig ut på golfbanan idag och hasade runt 6 km i krypfart, kändes inte bra trots det,

får se om det blir något i morgon.

Sitter det i näsan brukar det gå att starta upp ganska fort, men med infektionen i bröstet måste man ta det väldigt försiktigt och inte träna för tidigt, ty då riskerar man bakslag. (DM om en vecka)

 

Link to comment
Share on other sites

Förkylning 15 - 17/1, sedan blev det lunginflammation resten av januari med dubbla antibiotikakurer. Nu började jag just komma igång med några timmespass i 12-14 km/h-fart. Men idag är jag rejält förkyld med lätt feber och riktigt rosslig hals, nu börjar VL och Nordenskjöld kännas långt borta, samtidigt som det äntligen är stabilt vinterväder och snö utanför dörren. Lite surt ...  

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har också drabbats av en stadig förkylning med massa gult snor, matt i kroppen och halsont... Är uppe i två veckor nu så Vasaloppet ligger risigt till. En fråga: Om jag lyckas bli frisk till på lördag, hur ska jag då lägga upp träningen sista veckan? Är en led 4 åkare med många års träning i ryggen. Ska jag försöka få till långpass, intervall eller kanske båda? Brukar vila tors-sön.

 

Om jag inte blir frisk så att jag jag kan träna, är det då realistiskt att starta (förutsatt att jag är frisk) i led 4 med noll träning de sista tre veckorna?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag haft bihålorna två gånger i vinter. Först två veckor första halvan av december.

Sedan har det legat i sedan 22 januari - sista intervallpasset på Skiergen. Har gått lite upp och ner. Men nu är det svullet under ena ögat och känns som när man svalt för mycket glass på en gång.

Vore bättre om man kunde blivit riktigt sjuk så det rensade ur rejält.

Link to comment
Share on other sites

Ska du åka nästa vecka?

Otur!

 

För egen del börjar hypokondrin att spöka sedan förra veckan, träning varje dag är min medicin...

Det är nog kroniskt.

Ja det är planen.

Hade även tänkt Halvvasan men är väldigt osäker. Speciellt nu när det verkar bli så kallt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag haft bihålorna två gånger i vinter. Först två veckor första halvan av december.

Sedan har det legat i sedan 22 januari - sista intervallpasset på Skiergen. Har gått lite upp och ner. Men nu är det svullet under ena ögat och känns som när man svalt för mycket glass på en gång.

Vore bättre om man kunde blivit riktigt sjuk så det rensade ur rejält.

Det påminner faktiskt ganska mycket hur jag hade det vintern 2006/07. Det började i december och sen fram och tillbaka, vilket slutade med att jag fick ta en penicillinkur i februari. Jag slutade kuren två veckor före VL och testade mig i ett tvåmilslopp utan att gå ner  källaren. Ställde upp och åkte ner på 7.45 och fick sen ett par bakslag av lindrigare slag. Nu är man mycket restriktiv med att skriva ut penicillin, men om det kan rädda VL gör det inte så mycket om man blir sjuk efteråt.

Om du kunde starta kuren idag, så borde du kunna avsluta den innan loppet eller är det försent ?

Link to comment
Share on other sites

För egen del sitter det fortfarande kvar i bröstet och jag hostar till och från och får upp en del slem. Jag har nu åkt 3 dagar i sträck, men fortfarande i igenhållet tempo utan att dra på i backarna. Sålänge det är kvar kan jag inte dra på och riskera att bli sjuk igen. Ställer troligen upp på söndag, men skulle det kännas dåligt  kommer jag att dra ner på tempot och acceptera sistaplatsen. Hade det varit VL på söndag hade jag varit lite orolig, men nu är det ju bara DM 15 km.

Link to comment
Share on other sites

Det påminner faktiskt ganska mycket hur jag hade det vintern 2006/07. Det började i december och sen fram och tillbaka, vilket slutade med att jag fick ta en penicillinkur i februari. Jag slutade kuren två veckor före VL och testade mig i ett tvåmilslopp utan att gå ner  källaren. Ställde upp och åkte ner på 7.45 och fick sen ett par bakslag av lindrigare slag. Nu är man mycket restriktiv med att skriva ut penicillin, men om det kan rädda VL gör det inte så mycket om man blir sjuk efteråt.

Om du kunde starta kuren idag, så borde du kunna avsluta den innan loppet eller är det försent ?

Jag ska se om det går att få till en kur med kåvepenin eller liknande imorgon!

För några år sedan (10) hade jag ont i huvudet i två månader, kom efter att jag hade haft vattkoppor, så kanske berodde det på försvagat immunförsvar. Jag har aldrig fattat att det var bihålorna förrän tills nu. Det de funderade på då var något allvarligare så gjorde en datortomografi och ögonbottenundersökning men det enda jag vet är att det inte var nåt "farligt". Dock snöt jag ut en rejäl stor fast snorklump i eftertid då som lär ha suttit och tryckt. Frågan är om det synts på en magnetröntgen istället eller om det syntes på den vanliga röntgen? Fick i varje fall inte reda på något då. Det jag fick då var lite starkare inflammationshämmande tabletter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...