Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sy på fickor på Racedräkt


Kim

Recommended Posts

Sett folk med små fickor på sidan av vaderna, där de förvarar Gel/Liquid etc.

 

Tycker detta verkar riktigt bra då de inte är i vägen, tajt ficka borde göra att de sitter på plats så man inte störs av dom och bäst av allt...Enkelt att rycka en i nedförsbacken.

 

De jag sett hade två fickor på vardera vad.

 

Någon som har erfarenhet av det här? Bra/dåligt? Vad ska man tänka på?

 

Bor i Sthlm, någon som vet vart man kan lämna in för att få dessa fickor påsydda?

 

//Kim

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Man behöver en overlockmaskin för att sy i en racedräkt. Har du det så är det lätt, annars är nog lim lösningen. 

Annars kanske det skulle funka att ha en avklippt strumpa dubbelvikt runt vristen? (Som en nödlösning med minimal arbetsinsats) 

Link to comment
Share on other sites

Man behöver en overlockmaskin för att sy i en racedräkt. Har du det så är det lätt, annars är nog lim lösningen.

Annars kanske det skulle funka att ha en avklippt strumpa dubbelvikt runt vristen? (Som en nödlösning med minimal arbetsinsats)

 

Ok en overlock maskin alltså...jag har ingen men någon i Skräddare i Sthlm borde väl kunna det här tycker man....frågan är bara hur man hittar den skräddaren...[emoji848]

 

Ja jag funderade på strumpa också men rädd att den börjar röra på sig så man blir irriterad och kanske även tappar ur gelén.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok en overlock maskin alltså...jag har ingen men någon i Skräddare i Sthlm borde väl kunna det här tycker man....frågan är bara hur man hittar den skräddaren...[emoji848]

 

Ja jag funderade på strumpa också men rädd att den börjar röra på sig så man blir irriterad och kanske även tappar ur gelén.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har svårt att tänka mig att någon skräddare saknar overlockmaskin, det är helt orimligt. Gå in på första bästa ställe och hör dig för. Borde vara superenkelt att fixa. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tänka mig att någon skräddare saknar overlockmaskin, det är helt orimligt. Gå in på första bästa ställe och hör dig för. Borde vara superenkelt att fixa.

Åker iväg direkt och kollar upp lite skräddare

Tack för tipsen!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle vara integrerad vätskeblåsa också? Först dricka och sen kissa, i farten :D

Lite lurigt som sagt att sy i stretchmaterial, så varför inte pröva för hand. Slakta några gamla tajts eller nån kompressionströja. På min Swix-dräkt sitter små förstärkningslappar i sömmen på insidan så att inte de övre klanterna på fickorna river upp hål i bentyget.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver en overlockmaskin för att sy i en racedräkt. Har du det så är det lätt, annars är nog lim lösningen.

 

Man kan sy i en tävlingsdräkt med en vanlig symaskin också, förutsatt att man använder en elastisk söm. Nyare symaskiner brukar ha elastisk raksöm och trestegssicksack.

 

Jag sydde om en tävlingsdräkt i höstas, bl a kortade jag av och sydde in ärmarna så att de passade bättre.

 

Jag har också fickor på benen på en Swix-dräkt, men jag har inte använt dem. Det kan kanske vara praktiskt om man bara står och stakar, men om man åker skejt eller diagonal så borde det vara klumpigt med extra vikt nertill på benen. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan sy i en tävlingsdräkt med en vanlig symaskin också, förutsatt att man använder en elastisk söm. Nyare symaskiner brukar ha elastisk raksöm och trestegssicksack.

 

 

Ok! Det hade jag ingen aning om att det fanns. Den senaste maskin jag använde var en Husqvarna från 70-talet. Kanske inte i framkant vad gäller moderna funktioner ;) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...