Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trugor


Kim

Recommended Posts

Vad kör folk för trugor på ÖS/Nattvasan/ VL?

Kör ni små racetrugor eller modell större..

 

Kör med Swix ct2 stavar. Riktigt små racetrugor som följde med. Jag köpte till ett par större Swix trugor, fast inte mycket större då de var de enda de hade på Länna Sport. Första paret gick metallspetsen av på efter 1 runda på Rudan. Nu har jag fått nya och kört några mil med, har redan en spricka i plasten såg jag igår.... kvalitén verkar vara sådär på Swix trugorna....

kan man köra några andra märken på trugorna till Swix CT 2?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad kör folk för trugor på ÖS/Nattvasan/ VL?

Kör ni små racetrugor eller modell större..

Kör med Swix ct2 stavar. Riktigt små racetrugor som följde med. Jag köpte till ett par större Swix trugor, fast inte mycket större då de var de enda de hade på Länna Sport. Första paret gick metallspetsen av på efter 1 runda på Rudan. Nu har jag fått nya och kört några mil med, har redan en spricka i plasten såg jag igår.... kvalitén verkar vara sådär på Swix trugorna....

kan man köra några andra märken på trugorna till Swix CT 2?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Körde med swix mellantruga på hårda frusna och sönderstakade konstsnöspår. Plasten i båda trugbladen var mos efteråt. Kompisen körde små racetrugor och det gick bra.
Link to comment
Share on other sites

Det finns väl L, S och XS. Själv har jag bara L o S på några Triac. De har hållt ok. Men jag kör med enklare stavar om det är risk för ”stavbrott”. (Typ ct1 med limtrugor). Sen har jag sett att det finns en variant L som är ”spetsig” i baklant och inte ”trubbig” som de vanliga L. Jag vet inte om dessa är ännu större. Inte heller om hållbarheten skiljer sig mot de vanliga. Den har jag inte provat.
Link to comment
Share on other sites

97 L har också sina svagheter. Metallspetsarna är långa och kan brytas av på isiga underlag. Eller så kan de lossna och dras ur helt, det har hänt mig. Men jag kör också oftast med den trugan, tycker att de andra är för små.

 

När det gäller andra märken så kan man väl limma på vad som helst som har någorlunda rätt innerdiameter. Det blir dock svårare att byta om det inte är en TBS-truga.

Link to comment
Share on other sites

Har inte hittat nått underlag där jag tycker 97L är jättebra, slinter i snön med den på ett helt annat sätt än med Carbon Paw som jag alltid har på. Har dock lyckats spräcka plasten på ett par jag med, men de hade gått några säsonger då.

Link to comment
Share on other sites

Har inte hittat nått underlag där jag tycker 97L är jättebra, slinter i snön med den på ett helt annat sätt än med Carbon Paw som jag alltid har på. Har dock lyckats spräcka plasten på ett par jag med, men de hade gått några säsonger då.

Plus på den!

Har tänkt tagit upp det till diskussion tidigare men inte orkat. Men om ni som Sso och jag känner att 97L slinter och känns diffust speciellt i lös snö, prova gärna en annan truga där framkanten är smal och bakkanten bred. 

Trugor med bred framkant bänder upp sig själv ur snön och lösningen är ju egentligen rent idiotisk när man börjar studera rörelsen, men kanske okej om man tillämpar modern stavisättning och verkligen avbryter draget tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Hjälp! Har SkiGo's stavar 8mm, har otroligt svårt att hitta några trugor modell större. Någon som vet några trugor, utöver SkiGo's egna som är mindre än det jag är ute efter. Eller någon som testat limma på 8.5mm eller rentav 9mm trugor? Det är tajt om tid för mig också, en vecka kvar...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...