Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När är ni i startfållan?


snabben

Recommended Posts

Jag ska försöka åka för medalj från led fyra. Jag vill därför vara iväg bland de första, för att vara på den säkra sidan. Hur tidigt tror ni att man bör vara vid startfållan för att stå bland de första?

 

 

/snabben

Det brukar vara lång kö redan 0445 när vi brukar anlända.

De värsta leden är 3-5 skulle jag säga. Vill du vara bland de första så gissar jag du behöver vara på plats vid 4-tiden?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka åka för medalj från led fyra. Jag vill därför vara iväg bland de första, för att vara på den säkra sidan. Hur tidigt tror ni att man bör vara vid startfållan för att stå bland de första?

 

/snabben

 

Har flera gånger ramlat in strax innan kl 7 både till led 3 och 4, utan att kön är lång. Självklart blir det placering i slutet av ledet, men sköna extra timmars sömn. Beror på hur man värderar de extra minuternas tidsvinst det ger i loppet.

 

Misärloppet 2015 kom en jag känner in i led 4 sent. Han drog på plastpåsar över pjäxorna och drog i starten rakt genom stora vattenpölen på högersidan, in i led 2-3. Inte alla år man har den taktiska möjligheten. Kul av honom att tänka utanför boxen i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Har flera gånger ramlat in strax innan kl 7 både till led 3 och 4, utan att kön är lång. Självklart blir det placering i slutet av ledet, men sköna extra timmars sömn. Beror på hur man värderar de extra minuternas tidsvinst det ger i loppet.

 

Misärloppet 2015 kom en jag känner in i led 4 sent. Han drog på plastpåsar över pjäxorna och drog i starten rakt genom stora vattenpölen på högersidan, in i led 2-3. Inte alla år man har den taktiska möjligheten. Kul av honom att tänka utanför boxen i alla fall.

 

04.00 är nog stalltipset om man vill vara i första raden. Jag gjorde samma sak 2015 i led 4, fast lyckades stå i vattnet på skidorna i ca femte raden. Bara för att bli klissvåt till knäna när man gled in i nästa sjö i led 3...

 

Köandet gör att jag kör Nattvasan istället. Vasaloppet, våga vågstart!

Link to comment
Share on other sites

Det var larvigt lång kö till just led 4 förra året. Jag stod fortfarande i en 50 meters kö när alla andra fållor var klara med köandet. 

 

Jag tycker inte att det är värt den tidiga morgonen att vara i så pass god tid att jag hamnar längst fram. När starten väl går så är det inte särskilt många placeringar mellan längst fram och längst bak i led 4. Kanske 10 åkare upp till täten? Har man lite otur så hamnar man i led 5 i backen, har man lite tur så står man i led 3. Med så osäkra kort väljer jag sömn.

Link to comment
Share on other sites

Jag som sett utvecklingen genom åren måste medge att man hamnat längre och längre bak om man som jag ställt mig i kön sådär nån halvtimme innan fållorna öppnar. Vid mitt 30:e 2011 var jag nästan nere i 7:an trots att jag loggade in ung som vanligt,inte bara haussen med seedningslopp utan även kötiden har ökat med åren. Men att vasaloppet skulle införa vågstart kan vi glömma bl a pga av att man då skulle sabba för många arrangörer av seedningslopp och vasaloppet skulle förlora lite av sin särart.

Men att det är många som köar före start i ÖS tycker jag är lite sjukt, det skulle man enkelt kunna råda bot på genom att portionera iväg åkarna med vågstart utan att äventyra några seedningslopp eller loppets särart.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alltså om man ska vara på plats i kön redan vid fyra då kanske man ska ta med en brassestol och en sovsäck eller nåt?

 

Man skulle kunna dubblera antalet startfållor, varför inte?

 

Men när starten väl går gäller det ju att ha mycket tur. Ett fall i din rad och POFF, du har tappat tusen placeringar. Får lite ångest när jag tänker på det.

Link to comment
Share on other sites

Det var larvigt lång kö till just led 4 förra året. Jag stod fortfarande i en 50 meters kö när alla andra fållor var klara med köandet. 

 

Jag tycker inte att det är värt den tidiga morgonen att vara i så pass god tid att jag hamnar längst fram. När starten väl går så är det inte särskilt många placeringar mellan längst fram och längst bak i led 4. Kanske 10 åkare upp till täten? Har man lite otur så hamnar man i led 5 i backen, har man lite tur så står man i led 3. Med så osäkra kort väljer jag sömn.

Ja, vad fan hände i 4an förra året? Kom med buss från Mora strax efter 6. Ingen kö till led2, led3 eller led5 men 100 meter till 4an. Hamnade i princip i sist där. Var det ovanligt många startande i led4? Eller är folk bara sjukt hetsiga i det ledet?

Link to comment
Share on other sites

Sen har vi en del smygare, som när man tagit på skidorna glider fram och stjäl ett eller två led. Ibland grymtas det och då brukar åkaren drabbas av "intermettent hörselskada". Även sista minuterna före start rör det sig lite här och var och en del glider fram och får lite bättre position. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...