Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp, dåligt fäste med nya skinskidor


M100

Recommended Posts

Köpte ett par Madshus Terrasonic skinskidor i november, tyckte att jag hade bra fäste med dessa de första turerna, men nu efter ca.7mil lyckas jag inte alls få fast dem.

Är helt nybörjar så min teknik är inte den bästa.

Upplever spannet bra, har även flyttbar bindning som jag flyttat fram längst fram samt gjort rent fällarna, inget hjälper.

Står jag i en svag uppförsbacke med all tyngd på en skida åker jag bakåt, det gjorde jag inte innan och spannet är då helt nertryckt, har testat på ett hårt golv.

 

Någon som har någon ide om vad som kan ha hänt, fällarna borde inte blivit så slitna redan ju.

Spåren kan ju förändrats, men testat både på konstsnö och natursnö, is och nysnö.

Min teknik kan ju också blivit sämre, detta är mina första skidor.

Link to comment
Share on other sites

Håren reser sig inte som när skidorna var nya, känns mer som du står upp, drar man mothårs så är det lite strävare än medhårs, men som sagt inte som när de var nya, men detta kanske är normalt.

Och de sitter rätt monterade.

 

Har rengjort de efter varje runda sen jag tycker de börjat släppa.

 

Jag hoppas ju att det är föret som ändrats, men de är isåfall väldigt känsliga när de fungerar.

Vilka fören fungerar skindkidor isåfall dåligt på?

 

Är oroliga att det är fel på skidorna, har haft kontakt med försäljaren men de har inte gett någon förklaring eller hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sprutat på rikligt av Vauhti skin rengöring låtit det verka någon minut och sedan gnuggat fällen lätt och torkat rent med papper. Kan det vara rengöringsmedlet som är dåligt?

Fällen ser ren ut från klister men kanske finns något kvar som inte syns.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sprutat på rikligt av Vauhti skin rengöring låtit det verka någon minut och sedan gnuggat fällen lätt och torkat rent med papper. Kan det vara rengöringsmedlet som är dåligt?

Fällen ser ren ut från klister men kanske finns något kvar som inte syns.

Det kan inte vara så att du med ditt ideliga rengörande pajat fällen eller att rengöringsmedlet finns kvar och hindrar fällen att fungera. Prova med att tvätta av fällen med vatten och se om det blir någon skillnad. Jag har bara rengjort min en gång med vallaväck, har preparerat skinnet inför varje tur med silikon och nu sista två ggr med start gel och har inte märkt någon skillnad

Link to comment
Share on other sites

Har bara rengjort den två gånger totalt då jag sett att det varit klisterrester i den.

Kanske varit för hårdhänt, ska prova att spola ur den med rikligt med vatten och se om det blir bättre.

Annars är det väl bara att testa att köpa en ny fäll.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...