Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖS Söndag


Kim

Recommended Posts

Tja!

Kör ni kondomdräkt med underställ i den kylan som förväntas( minus 9-12)??

 

Endast kört kondomdräkt i minus 6 och minus 2. Bytte underställ till ull när det var minus 6 då jag körde syntet i minus / och frös lite grann..

 

Kört på tiderna 5.54 & 6.20 år 16 & 17... Men då var det riktigt bra spår och väderförhållanden....Hade förhoppning om att göra ett nytt PB men känns tungt med denna kyla och nysnö som förväntas...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Blir kondomdräkt för mig, förmodligen två tunna underställ dubbla strumpor och buff. Möjligtvis frosttejp i ansiktet. Handskarna är det stora problemet då jag är väldigt frusen av mig. 

 

Fäste:

Värmt in vahti basklister i botten och toppat med v30 och vr40.

 

Glid: Start grön HF10 toppat med vahti goldfox blått pulver. Fungerade super på dagens tester, även om det var lite kärvt.

Link to comment
Share on other sites

okej, skumt. jag va där ca en halvtimme före start förra året, och kom vid led 6, så då skiljer de inte så mycket om man inte är jätte tidig.

Fler som kan skriva när ni kommit till start och hur långt fram ni hamnat?

2016 så var jag där kl 5.00 & hamnade då ungefär i led 5 så då blir det lite köbildning i första backen.

Link to comment
Share on other sites

Fick tyvärr bryta pga tandvärk & den kalla luften gjorde att tanden kändes som att den skulle sprängas. Jag åkte till Evertsberg. Starten fram till Mångsbodarna så var de mycket nysnö som var kvar efter nattens snöfall, hörde att de som åkte först hade haft ett par cm nysnö. Var 4 uppkörda spår fram till mångsbodarna, de 4 andra hade ett par cm nysnö. Efter Mångsbodarna framt till Evertsberg så var spåren nydragna och hårda men otroligt kärva, som att åka på sandpapper. Stadfästet var ok hela vägen för mig med Swix TBS large.
Link to comment
Share on other sites

Hur var det att åka öppet spår i dag söndag.

Verkar ha varit mycket trögt. Vinnaren åkte på 5:37 om jag ser rätt i resultatlistan. Och hur var det med stavfästet?

Kärvt var det. Men vackert. Dock hinner man inte njuta så mycket av det när det går så trögt. Körde med Red Creek HF grön och upplevde bättre glid än väldigt många mellan Mångsbodarna och Oxberg. Tog slut i axlarna helt där och fick diagonala resten.. de som gick i mål med mig (7:25) upplevde tiderna 1-1.5 h längre än normalt. Så slitigt men ändå kul skulle jag sammanfatta det. Enligt uppgift ner mot -25 i Tennäng..
Link to comment
Share on other sites

Ja idag fick man inte många gratis meter, vilket slit. Var bland de 100 första upp i backen, var där vid 5 imorse och hamnade långt fram.Fram till mångsbodarna riktigt tunna/sladdriga spår,länder mjöligt och segt på myren. Men efter Mångsbodarna stenhårda spår..tyvärr nysnö i alla förutom 2 spår så 6 spår användes inte alls då det hade blåst in rejält ned nysnö i de djupa hårda spåren. Tog slut helt vid Hökberg så det car sega 2isfa 20km som gjorde att tiden drog iväg. Kom till slut in på 6.25

Tufft lopp idag med kyla och kärvt men vi fick sol i alla fall [emoji2]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Är nyfiken.

Har hört att vissa hade godkänt glid. Hur var era skidor vallade?

Verkar som det gått extremt trögt för de flesta.

Hade som sagt Red Creek HF grön och upplevde glid som var långt bättre än medel mellan Mångsbodarna och Oxberg. Efter det lite trögare. Tog fel skidor med mig till Mora i stressen, så jag körde med varmföresskidor med ganska mycket struktur. Ingen rillning. VG30 som grund och några lager VR40 tunt, något kortare än normalt. Ska tilläggas att jag är en 6,5-7-timmarsåkare normalt sett och stod längst bak på startgärdet så det var mycket promenad i början och sedan en del kryssade innan jag kunde åka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett tiotal år och ÖSS18 går nog åtminstone in på top 3-rankingen av tuffast år.

 

Åkte ihop med en kompis som tyvärr inte hade rätta dagen och fick bryta i Evertsberg.

 

Hörde av svärfar att de uppmätt -28 i smågan på morgonen. Tempen låg nog runt minus 20 de första 3 milen, sen efter Risberg tyckte jag det blev lite bättre, men fortfarande strävt. 

 

Jag ska åka på söndag också, så jag försökte att bara åka och njuta, se det som en fikatur! Men trots strålande sol tycker jag det är svårt att njuta när det glider så trögt. Nu blir det omladdning inför söndag!!

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Är nyfiken.

Har hört att vissa hade godkänt glid. Hur var era skidor vallade?

Verkar som det gått extremt trögt för de flesta.

Jag lämnade in min till Vallasvahn och körde ”racingpaket” med mättning,HF,pulver och allt.

Upplevde att jag hade väldigt bra glid och fäste.

Tyvärr var det bara 1 spår som var åkbart pga nysnö i övriga ända fram till Risberg, därefter 2 spår sommar bra.

Detta ställde till det då man hade bra glid, speciellt i nerförsbackarna för man gled ikapp de flesta men bytte man spår så bromsade nysnön upp ens glid kraftigt.

Så tyvärr mycket bromsningar i nerförsbackarna...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag hade klart godkänt glid och gled bättre än de flesta runt mig. Körde på Swix Vit Marathon och rillade med Red Creeks snedhuggna -5/-20 över hela skidan och deras 2mm raka bakom fästzonen. Hade bra fäste hela vägen med några lager V40.

 

Hörde många prata efteråt om att det var värsta förhållandena på länge igår, men jag fick en riktigt positiv upplevelse av loppet. Visst, det var kallt och ganska kärvt, men när det är mer eller mindre helt perfekta spår hela vägen från Sälen till Mora (något sämre från start till Mångsbodarna, men betydligt bättre spär än väntat efter snöfallet) och strålande sol, är det svårt att klaga tycker jag. Förutom kylan var det en fröjd att åka skidor igår!

Link to comment
Share on other sites

Är nyfiken.

Har hört att vissa hade godkänt glid. Hur var era skidor vallade?

Verkar som det gått extremt trögt för de flesta.

 

Lämnade in hos Skigo och körde HF+Pulver+Fäste, hade riktigt bra glid jämfört med average hela vägen. De vallade med: Parafin: Skigo Grafit (2 lager) - Skigo HF Grön (1 lager)

Pulver: SkiGo 110
Link to comment
Share on other sites

 

Lämnade in hos Skigo och körde HF+Pulver+Fäste, hade riktigt bra glid jämfört med average hela vägen. De vallade med: Parafin: Skigo Grafit (2 lager) - Skigo HF Grön (1 lager)

Pulver: SkiGo 110

 

 

Vad körde de för fäste på skigo? Jag körde skigos blå HF och jag hade riktigt dåligt glid (jämfört med omgivande). Jag upplevde det som att det var fästet som sög för mycket, undrar om jag borde tagit en kallare burk eller kortat ned zonen. Bergfäste hela vägen i mål.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...