Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet - Ta med extra skin för bättre fäste...


Speer

Recommended Posts

Jag kommer åka vasaloppet på mina Atomic C7 som är ett par skintec skidor. När jag köpte dem fick jag ett extra par skin att sätta på om jag behöver lite bättre fäste! Det tar typ 30 sek att byta båda två så det är riktigt smidigt. Jag tänker att det vore en utmärkt idé att ta med båda paren så jag kan byta vid behov(backar)... Någon som gjort så tidigare och har förslag på hur man tar med sig dem på bästa sätt...

 

De är typ 40 cm långa och utan att prova gissar jag att de kommer vara i vägen för stavtagen om jag lägger dem i en midjeväska (om de nu får plats) och det är det ju inte värt... Klurar på att ha den snett över ryggen, men antar att man inte får täcka numerlappen... några förslag?

Link to comment
Share on other sites

Har du så dåligt fäste på skinnen du åker på vanligtvis så du behöver bättre fäste i Vasaloppets få backar? Skulle inte plocka med mig extraprylar på loppet som jag inte har verkligt behov av.

Nja... en är ju för bättre glid och den andra är gör bättre fäste, så det är väl helt naturligt... tänker snarare att under nio mil är det skönt med så bra fäste dom möjligt när det behövs... men hittar jag ingen smidig lösning så skippar jag nog det...

De fäster

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar onödigt att dra med sig utbytesskin, då föret inte skall ändra sig nämnvärt under dagen -12 i starten och sen bara några grader varmare under dagen. Om jag stod i valet mellan skin och vallningsbara skidor skulle jag välja det sistnämnda, då man inte behöver vara vallningsprofessor för att få till ett bra fäste i rejält vinterföre. Grundvax och sen 6-7 lager fästvalla och med en burk mjukare fästvalla i midjeväskan, typ Morot eller Skigo orange. I liknande före har jag kört hela loppet utan att valla om och haft fäste hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...