Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hvorfor glider noen ski sidelengs?


KrW

Recommended Posts

Hvorfor glider noen ski lett sidelengs men andre går rakt fram?

Min fru prøvde mine ski i går. Hun sa at hennes nye Carbonlite skate kr på 166cm var veldig gode, glider godt og går rakt fram. Hun prøvde etterpå mine 4 år gamle Carbonlite 192cm og hun sa at disse glider lett sidelengs. Jeg merker det samme selv at på hennes eller mine barns ski er det veldig lett å få skien til å gå rett fram. Hvorfor er dette?

 

Er det svårare med en lengre ski? Er det svårare med en stivere ski? Er årets til eksempel Speedmax lettere å gå på? Jeg er selv 185cm.

Link to comment
Share on other sites

Det beror inte på längden utan att dina skidor är för hårda för henne. Vi har diskuterat det förut och jag vidhåller att hårda skidor är svårare att få grepp med och följdaktligen glider i sidled. Sen kan det skilja mellan olika märken hur bra eller dåligt de greppar.

Tror du at kortere ski er lettere å få til å gå rett fram også eller går det mest på hardhet/mjukhet? Har kjøpt et par Hypersonic 185 til min mamma på 61 år. Ganske stivt spenn på skiene. Har fortalt henne at skøyting er superbra trening for balansen. Har bare fått prøvd de 1 dag og da var det perfekt nypreparert spor og veldig lett å gå på alle ski. Vil prøve hennes ski igjen på litt vanskeligere/hardere spor. Tenker at jeg kan låne hennes ski iblant dersom de er lettere å gå på på enkelte fører.

Link to comment
Share on other sites

1mm rak skärande rill kan hjälpa

Det låter fullt rimligt..

 

Jag har ett par två år gamla Speedmax som är lite mjukare. På dem ligger en del linjära rillmönster från förra säsongen. Dessa går väldigt riktningsstabilt, men lite trögt nu när det är ganska kallt ute.

 

Nu har jag köpt ett par ca tio år gamla RCS begagnat av en gammal elitåkare. Dessa är utpräglade kallföresskidor med långa tryckzoner och nästan ingen struktur. De har tydligen gått i världscupen för ca 10 år sedan. Dessa glider fantastiskt från -7 och nedåt! Men de är väldigt instabila i sidled. Känns som att stå på en tvål.

 

De gamla kallföresskidorna är visserligen lite hårdare än mina nya Speedmax, men inte mycket. Jag undrar om det inte är avsaknaden av linjära rillspår som är boven i dramat, som Skogsvakt säger?

Link to comment
Share on other sites

Den kan mycket väl få skidan med riktningsstabil ja.

Tenkte på rillning hver gang jeg våknet i natt. Er på hytten nå de siste dagene under vinterferien/sportslovet og har ikke med meg skøyteskiene hit. Nesten 1,5m puddersnø her og går på Madshus Terrasonic intelligrip.

 

Kan det være slik at billigere ski har en markant struktur når de er nye og at de dyreste skiene har veldig lite struktur nettopp for å holde alle valg åpne for den kravstore skidåkare? Har ikke min Carbonlite skate framfor meg og minns ikke hvilken struktur det er på dem. Tror det er veldig lite struktur.

 

@Volevodin, snakker du om at mykere ski får større kant og grep mot snøen eller mer at man med god teknikk skal skøyte bra på kant og ikke bare flyte ustødig på midtenav skia?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog mer inne på Volevodins linje, att det har med spannet att göra. För min egen del så kan det kännas att skidan halkar i sidled när man sätter i den under sig och lägger över tyngden på den, speciellt i vissa fören. När man väl kantar och skjuter ifrån så ska det ju mycket till för att skidan ska gå i sidled, det händer väl mest i isföre när man kan slinta på skären. 

Link to comment
Share on other sites

Testet i dag en Madshus Hypersonic 185 mot min Fischer Corbonlite 192. Var -10 grader, men veldig bra spor og nysnø fra i går. Hittade et par plasser med litt dårligere spor. Hypersonicen er litt stivere enn min. Den kjentes mer retningsstabil, men litt dårligere glid. Hmm, så bare spennet kan det ikke være. Kanskje lengden spiller en viktig rolle, men tror kanskje at den stivere skien får bedre grep, motsatt av hva jeg trodde altså. Har snakket med noen i butikk i Trondheim som mente stivere gir bedre grep når det er hardt, men da trodde jeg ikke helt på dem. 

 

Har bestilt en 2 år gammel 190cm Madshus Redline skate cold med BM B- slip på norske Finn.no. Skulle være hans beste skøyteski (han hadde testet over 100 ski de siste årene og eid ca. 15 par). Veldig spent på å få testet den om et par dager :-)

Link to comment
Share on other sites

Testet litt mer i dag. Noen dager gammel snø og kaldt väder. I dag ble jeg usikker på hvilken ski som glider minst sidelengs av den lengre mykere skien og den kortere stivere skien. Pratet med en butikkansatt i dag og han tenkte at en mykere ski vil gli mindre sidelengs. I morgen får jeg Redline cold skate i posten. Har nå lært at cold ski har lengre kontaktflate og mykere sluttspenn enn plus ski. Min Fischer er plus, så kanskje dette vil hjelpe grepet sidelengs for meg.

 

Tittade på både pjäxor og ski i butikken i dag. Butikkansatt viste meg både Atomic og Rossignol med bra kanter (edge). I tillegg viste han meg at Rossignol kjør med 2 kanaler under. Han tenkte at dette muligens gir bedre retningsstabilitet, men han selv har ikke problem med glid sidelengs uansett ski. I butikken hadde de presis fått inn Rossignol Premium S2 18/19 modell. Original pris 7000kr - 20% rabatt just nu.

 

Har noen her erfaring med retningsstabiliteten til Rossignol skate?

Link to comment
Share on other sites

Har noen her erfaring med retningsstabiliteten til Rossignol skate?

 

Rossignol räknas enligt experter till de mest riktningsstabila skate skidor som finns. Själv har jag bara erfarenhet av Fischer RCS Plus 07/08 och Rossignol X-IUM S2 13/14, och av dessa är Rossignol helt klart mycket mer riktningsstabil.

Link to comment
Share on other sites

Rossignol räknas enligt experter till de mest riktningsstabila skate skidor som finns. Själv har jag bara erfarenhet av Fischer RCS Plus 07/08 och Rossignol X-IUM S2 13/14, och av dessa är Rossignol helt klart mycket mer riktningsstabil.

Takk for din erfaring Fredrik H!

Høres lovende ut.

 

Jeg har sett denne skitesten nå fra 2014 https://www.youtube.com/watch?v=kGb85ggvHVk. Der sier de at Rossignol har overlegent best grep av alle skiene de har testet. Det kjennes dyrt å betale over 6k nå for premium S2 med binding, men mulig den er så god og lett å gå på at skigleden forsvarer kjøpet. Skal nå først teste en begagnad Madshus Redline som kommer i posten senere i dag, men om den ikke blir så stabil som jeg håper blir det kanskje å videreselge den og heller gå for Rossignol. Hadde jeg visst dette i starten, hadde jeg sikkert kjøpt Rossignol med en gang, men man lærer så lenge man lever :-)

Link to comment
Share on other sites

I dag fick jag Rossignol Premium S2 (2019) skidan i posten. Hann bara lägga en snabbglider och sen testade jag i kväll. «Tyvär» kom det några cm nysnø i dag. Jag hoppades testa på hård snö. Oavsett, Vilken skilnad, helt sjukt mycket mera grepp. Typ 500% mer än på mina Madshus. Det var som natt och dag. Jag tänkte dom skulle ha bättre grepp och vara mer riktningsstabila, men trodde inte det skulle vara så sjukt stor skilnad.

 

Tips til alla som saknar grepp och glider sidlenges, ROSSIGNOL!!!

 

Nu har jag inte testat på hård snö, men är övertygat at dom kommer ha mycket grepp och vil vara riktningsstabila.

Jag tror dom kommer bli stabila även efter jag får lagt riktig glider på dom också.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade Rossignol förrförra vintern och de stack iväg hela tiden och var svåra att få kontroll på. Bytte till Fischer RCR och de var bättre, men i vissa fören som lössnö glider de sidledes och där är Madshus bättre. Och som sagt i isigt och spårigt underlag är det mina gamla gråa Elan som bara ligger an mittunder som är överlägset bäst. Jag tror inte det har så mycket med hårdheten att göra utan att de inte ligger an hårt i fram och bakändarna, som i princip alla skateskidor gör nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade Rossignol förrförra vintern och de stack iväg hela tiden och var svåra att få kontroll på. Bytte till Fischer RCR och de var bättre, men i vissa fören som lössnö glider de sidledes och där är Madshus bättre. Och som sagt i isigt och spårigt underlag är det mina gamla gråa Elan som bara ligger an mittunder som är överlägset bäst. Jag tror inte det har så mycket med hårdheten att göra utan att de inte ligger an hårt i fram och bakändarna, som i princip alla skateskidor gör nuförtiden.

 

 

Rossignol brukar vara enkla att få kontroll på. Verkar som att du fått ett par som varit fel utplockat för din vikt eller så är det något med din teknik som gjorde att du upplevde dem på ett annat sätt. Går du på kant i skäret?

Link to comment
Share on other sites

@Volevodin, undrar vilka Rossignol du har testat? Mina har hur mycket grepp och riktningsstabilitet som helst. En helt annan värld än dom Fischer och Madshus jag har. 2 stycken Hypersonic 195 och 185, 1 Redline cold 190 och 1 RCS Carbonlite plus 192. Rossignol har hårda spetsar jamfört med Madshus. Jag gissar at man oavsett teknik får grepp med den modellen jag har. Har inte testat andra Rossignol men testet jag linkade til från 2014 siger at Rossignol har överlegsen mäst grepp. Måste vara dom 2 spåren under, vassare kantar, rillningen och spannet.
Link to comment
Share on other sites

Köpte Ross xium (ej premium) åt sonen till säsongen och håller med om att dom är extremt stabila, om än lite höga och tunga/tröga i känslan. Men stabiliteten är oslagbar jämnfört med de Fischer, Madshus och Salomon jag och frun åker på. Mycket bra glid också.
Link to comment
Share on other sites

Köpte Ross xium (ej premium) åt sonen till säsongen och håller med om att dom är extremt stabila, om än lite höga och tunga/tröga i känslan. Men stabiliteten är oslagbar jämnfört med de Fischer, Madshus och Salomon jag och frun åker på. Mycket bra glid också.

Köpte Ross xium (ej premium) åt sonen till säsongen och håller med om att dom är extremt stabila, om än lite höga och tunga/tröga i känslan. Men stabiliteten är oslagbar jämnfört med de Fischer, Madshus och Salomon jag och frun åker på. Mycket bra glid också.

Jag har presis samma känslan. Extremt stabila. Har bara åkt på dom 3 ganger nu. Førsta gongen kändes också lite tunga/tröga i känslan. Jag tror kanske at man måste justera teknik lite eftersom dom inte glider åt sidan och svängar på samme sätt som andra. Tror och hoppas at när man blir van vid dom så kommer dom bli lätta og kraftfulla at gå på. Känns redan mycket säkrare. På skidskytning är det ganska många på Rossignol. Dom åker bare skate, så troligtvis är Rossi extra bra på skate, men kanske inte bäst på classic.
Link to comment
Share on other sites

Jag har tre par Fischer RCS och jag tycker inte att man kan säga att dom uppför sig helt lika. Jag har ett par som har väldigt bra grepp i hårda spår och ett par som är väldigt fladdriga. Jag har också ett par Ross XIUM XCS och det största skillnaden jag märker mellan mitt Ross-par och Fischer-paren är att jag upplever att Ross har ett rakare skär.  

Link to comment
Share on other sites

Har också två par RCS och två par Carbonlite skate i olika åldrar och hårdheter i huset och alla uppför sig lite olika, men ingen är i närheten av sonens Rossi i stabilitet. Har både ungefär lika styva, som hårdare och mjukare spann på Fischrarna. Men det är en helt annan känsla på dessa märken.
Link to comment
Share on other sites

Jag har presis samma känslan. Extremt stabila. Har bara åkt på dom 3 ganger nu. Førsta gongen kändes också lite tunga/tröga i känslan. Jag tror kanske at man måste justera teknik lite eftersom dom inte glider åt sidan och svängar på samme sätt som andra. Tror och hoppas at när man blir van vid dom så kommer dom bli lätta og kraftfulla at gå på. Känns redan mycket säkrare. På skidskytning är det ganska många på Rossignol. Dom åker bare skate, så troligtvis är Rossi extra bra på skate, men kanske inte bäst på classic.

Jag har 4 par Ross classic och jag är extremt nöjd med dem, smidiga och lätta att få fäste på. Niskanen har ju vunnit VM och OS på klassiska Ross och i OS var Bolsjunov tvåa på Ross, så de håller hög klass på klassiskt. På skidskytte har de en bössa på ryggen och då kanske det är bra med hårda och vridstyva skidor. Jag har hållit Fischer som nr 1, men som utmanats av Salomon sista året och nu även i år av Atomic, på delad fjärdeplats finska Yoko/Kahru/Peltonen och först på femte plats Ross skate. Denna gradering har jag gjort utifrån hur elitåkarna åkt på sina skidor, inte efter egna test.

 

Det är synd att det inte finns en "prova-på"-mässa, där man fick möjlighet att testa alla olika märken. Det ger visserligen ingen heltäckande information om ett märke, då olika skidor beter sig olika, men kunde ge en indikation på vilket skidmärke som passar ens åkstil.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...