Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hvorfor glider noen ski sidelengs?


KrW

Recommended Posts

Ja Niskanen och Bolshunov åkte jättebra klassiskt med Rossi, så dom är säkert bra också på klassiskt. Rossi sina skinskidor vann test här i Norge förra vintern eller året innan.

 

En prova på mässa vore väldigt bra. Simen Hegstad Krüger åkte bra på Atomic och jag såg i affären at också dom har bra kantar. Skulle gärna testat Salomon och Atomic sina bästa pjäxor. Dom värkar vara väldigt bra, men finns inte i affärarna. XXL och G-Max i Norge har en 100% fornøyd garanti och man kan byta en gong även efter man har provat. Tyvärr har dom inte alla märken och modeller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 par Ross classic och jag är extremt nöjd med dem, smidiga och lätta att få fäste på. Niskanen har ju vunnit VM och OS på klassiska Ross och i OS var Bolsjunov tvåa på Ross, så de håller hög klass på klassiskt. På skidskytte har de en bössa på ryggen och då kanske det är bra med hårda och vridstyva skidor. Jag har hållit Fischer som nr 1, men som utmanats av Salomon sista året och nu även i år av Atomic, på delad fjärdeplats finska Yoko/Kahru/Peltonen och först på femte plats Ross skate. Denna gradering har jag gjort utifrån hur elitåkarna åkt på sina skidor, inte efter egna .

På vilken plats ligger Madshus?

Link to comment
Share on other sites

Okej, men jag begriper inte hur du har rankat Rossignol sist. Vem av dem som åker på Yoko/Karhu/Peltonen har placerat sig bättre i Världscupen/OS än de som åker på Rossignol?

Skogvakt ! :D Nej, jag bara skojar. Det är en högst subjektiv känsla att de som åker på Rossignol inte har samma flyt i åkning som åkare på andra märken.

Fast nu har vi nog glidit ut lite sidledes i diskussionen, herr trådskapare

Link to comment
Share on other sites

Mina Ross Xium WCS Classic är jättehala, åtminstone i jämförelse med mina S-Lab som dessutom är några cm längre. Dock är styrskårorna mer eller mindra borta på Rossen, trots massvis med belag kvar. Minns inte hur jag tyckte de greppade som nya. Någon med erfarenheter kring styrskårans roll? Är det rimligt att skidorna blir hala om dessa blir grundare eller försvinner?

Link to comment
Share on other sites

Skogvakt ! :D Nej, jag bara skojar. Det är en högst subjektiv känsla att de som åker på Rossignol inte har samma flyt i åkning som åkare på andra märken.

Fast nu har vi nog glidit ut lite sidledes i diskussionen, herr trådskapare

Kolla in detta klipp:

 

https://youtu.be/q1C_PQhyjFQ

 

Så du tycker att vinnaren av loppet ovan inte har bra flyt i åkningen?

Link to comment
Share on other sites

Har ni någon gång åkt i någon cm nysnö på en orörd bädd och sen tittat på de spår skidorna gjort. De är solfjäderformade och går först ganska rakt för att vända utåt innan skäret avslutas. Nu har jag inte gjort någon jämförelse mellan olika skidor, men jag finner det troligt att en skida med lågt spann viker ut mindre än en skida med högt spann dvs har en rakare kurs framåt och en mjuk skida viker ut mindre än en hård skida.

Link to comment
Share on other sites

Har ni någon gång åkt i någon cm nysnö på en orörd bädd och sen tittat på de spår skidorna gjort. De är solfjäderformade och går först ganska rakt för att vända utåt innan skäret avslutas. Nu har jag inte gjort någon jämförelse mellan olika skidor, men jag finner det troligt att en skida med lågt spann viker ut mindre än en skida med högt spann dvs har en rakare kurs framåt och en mjuk skida viker ut mindre än en hård skida.

Åkte i dag med några cm nysnö. Med Rossignol går dom rakt fram, faktisk lite inn på slutet. På Madshus och Fischer jag använde innan vände dom ut i slutet av skäret. Jag tycker Pellegrino och Fourcade går snyggt på Rossignol. Möjligtvis hoppar dom lite för at få skidan gå lite mer utåt i frånsparket. Legkov och Bolshunov är också på Rossignol och många andra självklart.

Link to comment
Share on other sites

Åkte i dag med några cm nysnö. Med Rossignol går dom rakt fram, faktisk lite inn på slutet. På Madshus och Fischer jag använde innan vände dom ut i slutet av skäret. Jag tycker Pellegrino och Fourcade går snyggt på Rossignol. Möjligtvis hoppar dom lite för at få skidan gå lite mer utåt i frånsparket. Legkov och Bolshunov är också på Rossignol och många andra självklart.

Det tror jag inte på att Rossignol inte skulle vinkla ut i slutet av skäret, i så fall skulle skidorna vara helt platta utan spann. Ju högre spann, desto mer utvinkling säger logiken.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte på att Rossignol inte skulle vinkla ut i slutet av skäret, i så fall skulle skidorna vara helt platta utan spann. Ju högre spann, desto mer utvinkling säger logiken.

Jag har inte analyserat spåren men känslan är att Ross har betydligt rakare skär än exempelvis Fischer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte analyserat spåren men känslan är att Ross har betydligt rakare skär än exempelvis Fischer.

Det måste vara på fritt underlag där det går att ta ut skären ordentligt tex sjö eller annan öppen terräng med skare under nysnölagret. Om jag har åkt friåkning på sjön hemma och sen kommit tillbaka från motsatt håll har man tydligt sett det solfjäderliknande mönstret i snön, skäret går rakt fram och sen böjer ut i slutet och då kör man mest "dubbelskate"

Link to comment
Share on other sites

Detta är i och för sig ointressant för er hur ett par gamla skidor beter sig, då ni måste utgå från de skejtskidor som säljs på marknaden idag. Men jag har idag knäckt koden till varför mina gamla Elan generation 1 från slutet av 80-talet inte slinter i sidled på isigt underlag.

Idag var det skare och det gick att åka överallt på golfbanan. Jag startade med mina Fischer RCS från 2016 och åkte drygt 25 min. De slant till lite då och då, oftast den högra skidan. Sen bytte jag till Madshus Hypersonic från 2011 och de slant till lite då och då, mest högra skidan, (30 min)ngt bättre glid på Fischer. Sen bytte jag till de gamla Elanskidorna och de slant inte alls varken på höger eller vänster, glid ung som Madshus. Jag hade kollat på Fischerskidorna hur de betedde sig mot underlaget och gjorde nu samma sak med Elanskidorna. Jag upptäckte då att Elanskidorna vinklade upp mer mot snön ung 45 gr jfr med Fischer som kanske bara hade 20-30 grader. Min teori ? Elanskidorna är "uppspannade" ca 2 dm från spetsen medans Fischerskidorna är "nerspannade" i spetsen, vilket gör att den främre delen av Elanskidan har mindre motstånd vid vinklingen.

För min egen del var det en stor överraskning att det skilde så mycket i vinklingen mot underlaget mellan skidorna.

 

I morgon skall jag testa Fischer från 2006 och Karhu från 2011 mot Elan för att se om det blir samma resultat.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag åkt först på Fischer RCS, sen på Kahru, sen på Elan. Det var lite andra förhållande idag, då det kommit lite snö, som drev omkring samt snöbyar ibland. Fischer fäste bra idag och givetvis Elan, men Kahru slant mer än någon av de andra skidorna igår och idag. Det intressanta är att Kahru är ganska mjuka med lågt spann (coldskida) men mest "nerbrättad" av alla mina skidor. Jag tolkar det så att det är "nerbrättningen" som gör att greppet släpper i främre delen av skidan ung 30-40 cm från brättet och i dagens test var det ingen nackdel att skidan var ganska hård (Fischer), den fäste bra ändå.

 

(ps. Fischer RCS är ju klart bäst att åka på under såna här förhållande, då den ger lite extra skjuts i varje tag samt glider bäst, fast det är en annan femma)

Link to comment
Share on other sites

Bra at läsa artikkelen du länkade til oxberg.

 

Kul at höra dine ärfarenheter efter tester med dom olika skidorna Volevodin :-)

 

I dag fick jag göra första test på hård kald snø. Har åkt typ 6 gonger på första veckan efter jag fick Rossi-skidorna. Det är självklart svårare at åka när det är hårdt och även Rossi gled lite sidledes några gonger, fast mycket bättre grepp endå. På hård snö tycker jag dom har 2-3 gonger mer grepp och riktningsstabilitet änn det jag har åkt innan och på lite mjukare snö 5 gonger.

 

Rossi har 1mm bredere spets framme änn midt och bak, så det borde vara möjligt at skidan glider lite innåt i frånskyvet. Med vikt på skidan böjs spetsen lite och det borde mer enn kompensera för spannet när man tänker om det är möjligt at skidan går innåt i stället för utåt. På hård snø gikk dom lite utåt som med andra skidor. Kan också justeras med tekniken.

 

Jag är fødd med klumpfot på vänsterfoten. Utan at förklara i detalj, så är største skilnaden at ankelleden har lite rørsle och vaden har lite musklar. Väldigt svårt at trycka tilrräkligt ned med innerskidan när jag har balans över det benet. Så perfekt för mig med det extra greppet Rossi ger.

 

Fördelen med hårda spår är at man måste jobba ekstra med teknik. Tok inspirasjon från Klæbo til 3ans växel (dobbeldans som vi sejer i Norge) i dag. Klæbo setter ned skidan nästan rakt fram och glider ut den i sparket. Det blev lättare för mig at få bra balans på det här settet med at glida nästan rakt fram. Jag höll balansen istället för at balansen gled ifrån mig. Den vanliga högerfoten har styrka til at trykka ner innerskidan så det är lettare at hålla balans över hela skidan. Jag tycker at skate är superbra balansträning och extra bra för min klumpfot. Har också köpt en bra balansbräda som jag tränar på hemma nu.

 

Jag ringde i går Rossignol Norge och frågade om der finns styvare flexkuddar. Dom hadde tyvärr inte. Jag berättade också at skate pro turnamic bindingen inte är perfekt med Madshus pjäxor. Bindingen har en klump där framme som hela skon balanserade och flexade över. Bara skate pro som har den. Idag skjärde jag bort den och det blev mycket bättre. Undrar om eliten går på classic pro turnamic med skate flexkuddar? Jag frågade också om Hur det är möjligt at dom gör så sjukt stabila skidor? Han svarade at det var konstruksjonen, deriblant torsionsstyvheten med deres material.

Link to comment
Share on other sites

Bra at läsa artikkelen du länkade til oxberg.

 

Kul at höra dine ärfarenheter efter tester med dom olika skidorna Volevodin :-)

 

I dag fick jag göra första test på hård kald snø. Har åkt typ 6 gonger på första veckan efter jag fick Rossi-skidorna. Det är självklart svårare at åka när det är hårdt och även Rossi gled lite sidledes några gonger, fast mycket bättre grepp endå. På hård snö tycker jag dom har 2-3 gonger mer grepp och riktningsstabilitet änn det jag har åkt innan och på lite mjukare snö 5 gonger.

 

Rossi har 1mm bredere spets framme änn midt och bak, så det borde vara möjligt at skidan glider lite innåt i frånskyvet. Med vikt på skidan böjs spetsen lite och det borde mer enn kompensera för spannet när man tänker om det är möjligt at skidan går innåt i stället för utåt. På hård snø gikk dom lite utåt som med andra skidor. Kan också justeras med tekniken.

 

Jag är fødd med klumpfot på vänsterfoten. Utan at förklara i detalj, så är største skilnaden at ankelleden har lite rørsle och vaden har lite musklar. Väldigt svårt at trycka tilrräkligt ned med innerskidan när jag har balans över det benet. Så perfekt för mig med det extra greppet Rossi ger.

 

Fördelen med hårda spår är at man måste jobba ekstra med teknik. Tok inspirasjon från Klæbo til 3ans växel (dobbeldans som vi sejer i Norge) i dag. Klæbo setter ned skidan nästan rakt fram och glider ut den i sparket. Det blev lättare för mig at få bra balans på det här settet med at glida nästan rakt fram. Jag höll balansen istället för at balansen gled ifrån mig. Den vanliga högerfoten har styrka til at trykka ner innerskidan så det är lettare at hålla balans över hela skidan. Jag tycker at skate är superbra balansträning och extra bra för min klumpfot. Har också köpt en bra balansbräda som jag tränar på hemma nu.

 

Jag ringde i går Rossignol Norge och frågade om der finns styvare flexkuddar. Dom hadde tyvärr inte. Jag berättade också at skate pro turnamic bindingen inte är perfekt med Madshus pjäxor. Bindingen har en klump där framme som hela skon balanserade och flexade över. Bara skate pro som har den. Idag skjärde jag bort den och det blev mycket bättre. Undrar om eliten går på classic pro turnamic med skate flexkuddar? Jag frågade också om Hur det är möjligt at dom gör så sjukt stabila skidor? Han svarade at det var konstruksjonen, deriblant torsionsstyvheten med deres material.

Det är lite intressant att du justerade flexkudden. När skejten kom var kudden rak och jag skar bort en bit av flexen, så att det blev ett mellanrum  för att inte skidspetsen skulle doppa ner i snön. Jag har så på alla mina skejtskidor. Ett tag hade Rottefella dubbelkudde, som fungerade ung på samma sätt. Jag har inte testat de nya rottefellabindningen, så jag vet inte hur den påverkar ev. doppning.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite intressant att du justerade flexkudden. När skejten kom var kudden rak och jag skar bort en bit av flexen, så att det blev ett mellanrum  för att inte skidspetsen skulle doppa ner i snön. Jag har så på alla mina skejtskidor. Ett tag hade Rottefella dubbelkudde, som fungerade ung på samma sätt. Jag har inte testat de nya rottefellabindningen, så jag vet inte hur den påverkar ev. doppning.

Beror inte doppningen mest på hur bindningen sitter i förhållande till skidans balanspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte justerat flexkudden. Hoppades köpa styvare, men dom fanns inte. Rottefella har olika, men mina nya är Turnamic. Jag skar bort en bit under foten på bindingen några mm från festet. Är bara på skate pro bindingen. Skulle gärna sett hur Speedmax-pjäxorna passer i bindingen. Tycker det var jättekonstigt med Madshus. Dom førsta 5 eller fler cm rörde inte skon bindingen alls i front. Bara balanserade över den här lilla «rampen» i bindingen. Kanske den ger bättre kick, men balansen blev dårligare. Nu är det bra. Jobbar länge idag, men hoppas åka lite skidor i kväll och öva mer på rakt fram glid-tekniken til Klæbo. Blir typ som at ta fart rakt fram på en skateboard :-)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...