Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Weng och Furger startade bst i Toppidrettsveka

Magnus saknar en del landslagskare till Alliansloppet

Sprinten stryks i msele

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hvorfor glider noen ski sidelengs?

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Köpte Ross xium (ej premium) åt sonen till säsongen och håller med om att dom är extremt stabila, om än lite höga och tunga/tröga i känslan. Men stabiliteten är oslagbar jämnfört med de Fischer, Madshus och Salomon jag och frun åker på. Mycket bra glid också.

Köpte Ross xium (ej premium) åt sonen till säsongen och håller med om att dom är extremt stabila, om än lite höga och tunga/tröga i känslan. Men stabiliteten är oslagbar jämnfört med de Fischer, Madshus och Salomon jag och frun åker på. Mycket bra glid också.

Jag har presis samma känslan. Extremt stabila. Har bara åkt på dom 3 ganger nu. Førsta gongen kändes också lite tunga/tröga i känslan. Jag tror kanske at man måste justera teknik lite eftersom dom inte glider åt sidan och svängar på samme sätt som andra. Tror och hoppas at när man blir van vid dom så kommer dom bli lätta og kraftfulla at gå på. Känns redan mycket säkrare. På skidskytning är det ganska många på Rossignol. Dom åker bare skate, så troligtvis är Rossi extra bra på skate, men kanske inte bäst på classic.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 003 inlägg

Jag har tre par Fischer RCS och jag tycker inte att man kan säga att dom uppför sig helt lika. Jag har ett par som har väldigt bra grepp i hårda spår och ett par som är väldigt fladdriga. Jag har också ett par Ross XIUM XCS och det största skillnaden jag märker mellan mitt Ross-par och Fischer-paren är att jag upplever att Ross har ett rakare skär.  

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
För mig också har dom väldigt raka skär jamfört med det andra jag har provat.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg
Har också två par RCS och två par Carbonlite skate i olika åldrar och hårdheter i huset och alla uppför sig lite olika, men ingen är i närheten av sonens Rossi i stabilitet. Har både ungefär lika styva, som hårdare och mjukare spann på Fischrarna. Men det är en helt annan känsla på dessa märken.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Jag har presis samma känslan. Extremt stabila. Har bara åkt på dom 3 ganger nu. Førsta gongen kändes också lite tunga/tröga i känslan. Jag tror kanske at man måste justera teknik lite eftersom dom inte glider åt sidan och svängar på samme sätt som andra. Tror och hoppas at när man blir van vid dom så kommer dom bli lätta og kraftfulla at gå på. Känns redan mycket säkrare. På skidskytning är det ganska många på Rossignol. Dom åker bare skate, så troligtvis är Rossi extra bra på skate, men kanske inte bäst på classic.

Jag har 4 par Ross classic och jag är extremt nöjd med dem, smidiga och lätta att få fäste på. Niskanen har ju vunnit VM och OS på klassiska Ross och i OS var Bolsjunov tvåa på Ross, så de håller hög klass på klassiskt. På skidskytte har de en bössa på ryggen och då kanske det är bra med hårda och vridstyva skidor. Jag har hållit Fischer som nr 1, men som utmanats av Salomon sista året och nu även i år av Atomic, på delad fjärdeplats finska Yoko/Kahru/Peltonen och först på femte plats Ross skate. Denna gradering har jag gjort utifrån hur elitåkarna åkt på sina skidor, inte efter egna test.

Det är synd att det inte finns en "prova-på"-mässa, där man fick möjlighet att testa alla olika märken. Det ger visserligen ingen heltäckande information om ett märke, då olika skidor beter sig olika, men kunde ge en indikation på vilket skidmärke som passar ens åkstil.

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Ja Niskanen och Bolshunov åkte jättebra klassiskt med Rossi, så dom är säkert bra också på klassiskt. Rossi sina skinskidor vann test här i Norge förra vintern eller året innan.

En prova på mässa vore väldigt bra. Simen Hegstad Krüger åkte bra på Atomic och jag såg i affären at också dom har bra kantar. Skulle gärna testat Salomon och Atomic sina bästa pjäxor. Dom värkar vara väldigt bra, men finns inte i affärarna. XXL och G-Max i Norge har en 100% fornøyd garanti och man kan byta en gong även efter man har provat. Tyvärr har dom inte alla märken och modeller.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Jag har 4 par Ross classic och jag är extremt nöjd med dem, smidiga och lätta att få fäste på. Niskanen har ju vunnit VM och OS på klassiska Ross och i OS var Bolsjunov tvåa på Ross, så de håller hög klass på klassiskt. På skidskytte har de en bössa på ryggen och då kanske det är bra med hårda och vridstyva skidor. Jag har hållit Fischer som nr 1, men som utmanats av Salomon sista året och nu även i år av Atomic, på delad fjärdeplats finska Yoko/Kahru/Peltonen och först på femte plats Ross skate. Denna gradering har jag gjort utifrån hur elitåkarna åkt på sina skidor, inte efter egna .

På vilken plats ligger Madshus?

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 804 inlägg
Utan att ha detaljstuderat tråden tror jag att vridstyva skidor är lättare att få grepp med. Det behöver inte vara samma sak som hårt eller mjukt spann.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

På vilken plats ligger Madshus?

Mellan Atomic och finnarna.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Mellan Atomic och finnarna.

Okej, men jag begriper inte hur du har rankat Rossignol sist. Vem av dem som åker på Yoko/Karhu/Peltonen har placerat sig bättre i Världscupen/OS än de som åker på Rossignol?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Okej, men jag begriper inte hur du har rankat Rossignol sist. Vem av dem som åker på Yoko/Karhu/Peltonen har placerat sig bättre i Världscupen/OS än de som åker på Rossignol?

Skogvakt ! :D Nej, jag bara skojar. Det är en högst subjektiv känsla att de som åker på Rossignol inte har samma flyt i åkning som åkare på andra märken.

Fast nu har vi nog glidit ut lite sidledes i diskussionen, herr trådskapare

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Mina Ross Xium WCS Classic är jättehala, åtminstone i jämförelse med mina S-Lab som dessutom är några cm längre. Dock är styrskårorna mer eller mindra borta på Rossen, trots massvis med belag kvar. Minns inte hur jag tyckte de greppade som nya. Någon med erfarenheter kring styrskårans roll? Är det rimligt att skidorna blir hala om dessa blir grundare eller försvinner?

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 110 inlägg

Wow, detta var ju riktigt intressant. Trodde det var jag som är Bambi i skateträsket det lilla jag provat men det kan alltså vara skidorna. 

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Skogvakt ! :D Nej, jag bara skojar. Det är en högst subjektiv känsla att de som åker på Rossignol inte har samma flyt i åkning som åkare på andra märken.
Fast nu har vi nog glidit ut lite sidledes i diskussionen, herr trådskapare

Kolla in detta klipp:

https://youtu.be/q1C_PQhyjFQ

Så du tycker att vinnaren av loppet ovan inte har bra flyt i åkningen?

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Wow, detta var ju riktigt intressant. Trodde det var jag som är Bambi i skateträsket det lilla jag provat men det kan alltså vara skidorna. 

Prova Rossignol :-) Sjukt stabilt!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Har ni någon gång åkt i någon cm nysnö på en orörd bädd och sen tittat på de spår skidorna gjort. De är solfjäderformade och går först ganska rakt för att vända utåt innan skäret avslutas. Nu har jag inte gjort någon jämförelse mellan olika skidor, men jag finner det troligt att en skida med lågt spann viker ut mindre än en skida med högt spann dvs har en rakare kurs framåt och en mjuk skida viker ut mindre än en hård skida.

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Har ni någon gång åkt i någon cm nysnö på en orörd bädd och sen tittat på de spår skidorna gjort. De är solfjäderformade och går först ganska rakt för att vända utåt innan skäret avslutas. Nu har jag inte gjort någon jämförelse mellan olika skidor, men jag finner det troligt att en skida med lågt spann viker ut mindre än en skida med högt spann dvs har en rakare kurs framåt och en mjuk skida viker ut mindre än en hård skida.

Åkte i dag med några cm nysnö. Med Rossignol går dom rakt fram, faktisk lite inn på slutet. På Madshus och Fischer jag använde innan vände dom ut i slutet av skäret. Jag tycker Pellegrino och Fourcade går snyggt på Rossignol. Möjligtvis hoppar dom lite för at få skidan gå lite mer utåt i frånsparket. Legkov och Bolshunov är också på Rossignol och många andra självklart.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

Åkte i dag med några cm nysnö. Med Rossignol går dom rakt fram, faktisk lite inn på slutet. På Madshus och Fischer jag använde innan vände dom ut i slutet av skäret. Jag tycker Pellegrino och Fourcade går snyggt på Rossignol. Möjligtvis hoppar dom lite för at få skidan gå lite mer utåt i frånsparket. Legkov och Bolshunov är också på Rossignol och många andra självklart.

Det tror jag inte på att Rossignol inte skulle vinkla ut i slutet av skäret, i så fall skulle skidorna vara helt platta utan spann. Ju högre spann, desto mer utvinkling säger logiken.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 804 inlägg
https://cxcnewsfeed....the-rest-of-us/

Rätt intressant artikel som svarar på gundfrågan..

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 003 inlägg

Det tror jag inte på att Rossignol inte skulle vinkla ut i slutet av skäret, i så fall skulle skidorna vara helt platta utan spann. Ju högre spann, desto mer utvinkling säger logiken.

Jag har inte analyserat spåren men känslan är att Ross har betydligt rakare skär än exempelvis Fischer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar