Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Innan start på vasaloppet...


Speer

Recommended Posts

Jag ska åka mitt första Vasalopp på söndag och har inte seedat upp mig, så led 10... Tänker försöka komma med första bussen från Mora vilket borde göra att jag har typ två timmar på mig innan start... att göra vad?

 

Köa och lägga skidor i startfållan är ju prio ett, det fattar jag... men sen då? Har läst massa tips för dagen och det mesta börjar med starten och ta det lugnt i början och stressa inte det är ändå tvärstopp upp för första backen...

 

Men vad gör man mellan 6 och 8? Tänker att det kan bli rätt kallt om temperaturen håll i sig...u

Link to comment
Share on other sites

Man står och fryser! :)

 

Nä men det kommer säkert ta 30-40 minuter att lägga ut skidorna. Sedan går du och uppsöker en bajamaja. Ställ dig vid en brasa en kvart och vips! det är 20 minuter till start och du kan börja vanka nervöst och värma upp så smått. 

 

Tips 1: Ha bra koll på vart du ställer skidorna så att du snabbt hittar tillbaka. Var där i god tid och kontrollera att de är kvar. Jag har råkat ut för att mina skidor var slängda vid diket en gång, det var några nervösa minuters panikletning innan start det året!

 

Tips 2: Ha (riktigt) varma överdragskläder som du slänger i påsen tio minuter innan start. Då slipper du frysa.

 

/Snabben

Link to comment
Share on other sites

Toakö? Lätt 45 minuter vid fel tillfälle dvs strax innan start. Käka lite? Frukosten var ju ändå för tidig...

Sedan i fållan för lite uppvärmning, två timmar är ganska lång tid och tyvärr få tillfällen att sitta och vila utan egen transport.

Försök värma dig så mycket det går och ta toakön i god tid är mitt tips, ställ dig inte efter 6:45 i toakön om du vill skydda blodtrycket...

Link to comment
Share on other sites

Hej och hopp!

 

Funderar en sak. Om man kommer tidigt till start och lägger sina skidor på plats i spåret, vad finns det för möjligheter till att värma sig innan starten går, kanske 2,5 timmes väntan med runt 20 minus ute på morgonen? Tänker det måste väl finnas värmetält eller liknande, som jag förstår det finns vid starten på Halvvasan? 

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Det var en nyhet att man inte får vara i Stadiumtältet. 2015 var det inte kallt, men ändå packat inne i tältet och de som kollat färdigt bland stånden stod i norra delen av tältet.

De som åker med klubbussar går ju tillbaka och värmer sig där och återkommer kanske en halvtimme före start. Viktigt att memorera var du ställt skidorna, om du kommit någorlunda långt fram så att det fyllt på bakom. Memorera någon punkt som du kan känna igen tex stängsel eller uppsamlingsbås för kläder, ung hur långt från fronten, häng något på spetsarna osv. Det låter enkelt att hitta sina skidor, men det kan faktiskt vara svårt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en nyhet att man inte får vara i Stadiumtältet. 2015 var det inte kallt, men ändå packat inne i tältet och de som kollat färdigt bland stånden stod i norra delen av tältet.

De som åker med klubbussar går ju tillbaka och värmer sig där och återkommer kanske en halvtimme före start. Viktigt att memorera var du ställt skidorna, om du kommit någorlunda långt fram så att det fyllt på bakom. Memorera någon punkt som du kan känna igen tex stängsel eller uppsamlingsbås för kläder, ung hur långt från fronten, häng något på spetsarna osv. Det låter enkelt att hitta sina skidor, men det kan faktiskt vara svårt.

Ett år sprang jag runt som en yr höna sista 5 min. Låg efter pga lång toakö och hittade inte skidorna i de täta leden med åkare. Trodde jag skulle få vänta ut starten men hittade dom med 15s tillgodo. Fick sätta på mig stavrämmarna i farten. Man gör bara en stadlober en gång..

Link to comment
Share on other sites

Det var en nyhet att man inte får vara i Stadiumtältet. 2015 var det inte kallt, men ändå packat inne i tältet och de som kollat färdigt bland stånden stod i norra delen av tältet.

De som åker med klubbussar går ju tillbaka och värmer sig där och återkommer kanske en halvtimme före start. Viktigt att memorera var du ställt skidorna, om du kommit någorlunda långt fram så att det fyllt på bakom. Memorera någon punkt som du kan känna igen tex stängsel eller uppsamlingsbås för kläder, ung hur långt från fronten, häng något på spetsarna osv. Det låter enkelt att hitta sina skidor, men det kan faktiskt vara svårt.

I år så var de många som ville in och vissa tom försökte byta om inne på Stadium. Personalen från Stadium sa till alla som inte kollade på varor och de som parkerade precis utanför deras ingång. Utanför vid nr.lappsutlämningen och cafeterian så försökte ordningsvakter få alla som var klar med nr.lappar skulle gå ut, hänvisade till att nödutgångarna var igenproppade. 

Link to comment
Share on other sites

Många historier om borttappade skidor.

Och visst är det svårt att hitta skidor oavsett att man räknat antalet spår från klädbingen etc. Man kan gå tills man snubblar på dem utan se dem på håll. Helt annorlunda när det finns 1000 åkare i ledet och bara några få när man lämnar skidorna.

Paniken känns i magen tills man hittat skidorna.

Även jag har ett exempel efter extremt sen toakö...10 minuter i 8 slet jag upp toadörren... det var en del som skulle göras sedan med överdraget på när jag gick in på toan.

Men jag hann även om det var med panikkänsla under halvtimmen från 7:30 tills jag knäppte bindningen utan att ha snörat snörningen (fick göra det i Smågan).

 

Efter detta ger jag mig alltid 45 minuter till toakö och räknar antalet spår och antalet åkare framför mig så att jag har matrispositionen klar (såklar det nu går).

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tps! Något mer som är bra att tänka på? Läste något om att spara en varm (skräp)tröja tills efter första backen och kan börja jobba upp värmem och slänga den då... får man plats med dunparkas och tekbyxor i klädpåsen som man lämnar?
Link to comment
Share on other sites

Säcken har inte oändligt med plats men byxor och dunjacka får plats. Jag brukar lägga kängor i ombytesväskan för att spara plats i säcken. Betyder att jag lämnar ombytet på väg till startfållan den sista gången...

Så man lämnar en väska OCH en påse? Görs det på olika sätt/stationer?

Link to comment
Share on other sites

Så man lämnar en väska OCH en påse? Görs det på olika sätt/stationer?

Man ska lämna väskan till en buss innan man går till startfållan. Säcken slängs i en inringad hög i mitten av varje startfålla typ. Många är dock fula och slänger väskan tillsammans med säcken och hoppas att den ska komma fram. På det sättet kan de ställa sig i kö lite snabbare och också ha med sig mycket överdragskläder in fram till start så klart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...