Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulvervallning VL


Flingan

Recommended Posts

Hej

Vad anser ni är det värt att satsa på pulvervallning inför Vasan om det blir runt -10gr.?

Jag har ej de prylarna eller vallan som behövs blir ju rätt dyrt om man köper tjänsten.

Tänkte ev. köra med svart maraton som jag har hemma tror ni det funkar lika bra som pulvervallning?

 

Tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Pulverburk 1300kr

Ett par till skidor 1999kr (tex ett par atomic redster just nu )

 

Hyfsat lätt val för mig iaf :)

Fast i en annan tråd kom vi väl fram till att en burk pulver kan räcka till 10 vallningar om man snålar. För 1300 kr har du toppvalla för de närmaste 10 årens Vasalopp  :)

 

Å andra sidan håller jag med om att pulver nog spelar marginell roll när det är kallt och torrt. Svart maraton är alltid ett säkert kort.

Link to comment
Share on other sites

Fast visst är det så att med rätt struktur glider det bra även med pulver...

Så att pulver glider i kalla förhållanden är väl inte konstigt, konstigt om strukturen är fel dock.

 

Tror egentligen att HF också är onödigt men det kommer att bli varmare i slutet av veckan och min marathon är hårdare än någon annan paraffin i min vallalåda....

 

Om skidan, strukture och glidvallan ger påverkan i den ordningen så är det nog där man ska börja.

Pulver är inte fel, tror aldrig det blir fel men min tro är att det är onödigt i dessa förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Såg i ÖS-tråden en som vallat glidet med Vauhti LF Polar -1-25 och haft bättre glid än de flesta, ett tips om du kan få tag på det. (Skistart säljer för 129 kr)

Jag bor där vi har detta före hela vintern, i höstas köpte jag Vauhti grön LF flytande, antar att det är denna. Jag har använt den i kombination med rotoborste och haft riktigt bra glid, har inte lagt på någon ny paraffin alls på hela vintern efter att ha lagt på skigo lf grafit i november.

Jag kan dock inte svara på om den flytande glidvallan håller för ett helt vasalopp....

Link to comment
Share on other sites

Fast visst är det så att med rätt struktur glider det bra även med pulver...

Så att pulver glider i kalla förhållanden är väl inte konstigt, konstigt om strukturen är fel dock.

 

Tror egentligen att HF också är onödigt men det kommer att bli varmare i slutet av veckan och min marathon är hårdare än någon annan paraffin i min vallalåda....

 

Om skidan, strukture och glidvallan ger påverkan i den ordningen så är det nog där man ska börja.

Pulver är inte fel, tror aldrig det blir fel men min tro är att det är onödigt i dessa förhållanden.

Klart det kan bli fel med pulver. Pulver finns ju i mägnder olika varianter. Med fluor, utan fluor, för plusgrader o för minusgrader, för nysnö, för gammal osv osv.

 

Jag har en hemlig valla som går fint i gnetföre :) Det är ett finsk märke och Dunderklumpens favorit

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...