Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan - kontaktannons


larsbern

Recommended Posts

Fredag kväll, vi möts i den bitande kylan och käglornas sken i Berga By. Framför oss ligger ett svettigt, nattligt äventyr. Ett krig med brädlappar, kryckor, blåbärssoppa och snor som slutar i en dusch i Mora.

 

Vem nappar inte på det? Skämt åsido så finns det en risk att min parhäst inte är tillräckligt kry för fredagens lopp så jag sonderar hur det står till för er andra?

 

Jag siktar på att skejta hela vägen om kroppen håller för det. Har inga som helst tidsambitioner utan kan hellre se en lugn färd i nån mil per timme i nattens mörker än att jaga en tid neråt 5-5.30.

 

Hör av dig här eller på annat sätt - lars.bern [æt] gmail.com / 0730-610057

Link to comment
Share on other sites

Fredag kväll, vi möts i den bitande kylan och käglornas sken i Berga By. Framför oss ligger ett svettigt, nattligt äventyr. Ett krig med brädlappar, kryckor, blåbärssoppa och snor som slutar i en dusch i Mora.

 

Vem nappar inte på det? Skämt åsido så finns det en risk att min parhäst inte är tillräckligt kry för fredagens lopp så jag sonderar hur det står till för er andra?

 

Jag siktar på att skejta hela vägen om kroppen håller för det. Har inga som helst tidsambitioner utan kan hellre se en lugn färd i nån mil per timme i nattens mörker än att jaga en tid neråt 5-5.30.

 

Hör av dig här eller på annat sätt - lars.bern [æt] gmail.com / 0730-610057

 

Haha fin annons. Står inför samma dilemma fast det är jag själv som kanske inte hinner bli frisk. Åkte ÖS i söndags och har nu fått inflammation med smärta och svullnad på båda händer..troligtvis från stavremmen..troligtvis nån slags överbelastning..

Jag hade tänkt köra klassiskt och polaren tänkte skejta. Vi tänkte inte jaga någon tid utan snarare njuta av färden..

Just nu lever jag i förhoppningen att bli bättre, äter Voltaren, Alvedon och stödbandage. Men vet inte hur snabbt/långsamt man återhämtar sig.

Hur som åker vi upp torsdag kväll från Sthlm. Bor i Sälen, så om jag inte kan starta får någon annan gärna göra min polare sällskap.

Messa här eller på kimengqvist@hotmail.com

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Klassiker med detta upplägg. Hur många står inte utan partner när det väl närmar sig? Skandal

 

Borde ha en gruppklass för oss utan kompisar ;) Eller en kopplerifålla :D

Kim, jag åker också upp imorgon och bor på Mannflogården vid startbacken. Kommer att köra första sträckan i Stafettvasan 7.00, men vi får hålla kontakt här eller på mail om läget.

Link to comment
Share on other sites

Man bör vara någorlunda jämna, annars blir det jobbigt både för den svagare, som blir stressad och den starkare, som blir frustrerad av att få vänta in hela tiden.

Tyvärr ser det ut att bli lopp, då temperaturen beräknas till -16 som lägst på natten mot -25 mellan torsdag o fredag.Det står dock att prognosen för fredagsnatten är osäker, skulle de utlovade molnen skingras sjunker det säkert ner under -20-strecket, men det troliga är att loppet körs, så de slipper betala tillbaka pengar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det blir 45 km i Nattvasan och att den sträckan permanentas för gott och att det blir en tävling på riktigt med individuellt deltagande. Bort med tjafset om paråkning och ingen tidtagning och med halva sträckan behövs inga dubbelkonstellationer.  Jag har åkt 90 km skejt fyra ggr och 30 km skejt tre gånger i vasaspåren och jag måste säga att den kortare sträckan är att föredra, ty då blir det en riktig tävling med fullt drag från start. Om man fick 60+ och damer 30 km och resten 45 km skulle jag bli riktigt nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Nåt vajsing med uppdateringar nu på forumet.

Det lät ljusare för min kompanjon nu men ber att få återkomma imorgon om det är fortsatt behov av koppleri.

Ja det är något, "styrgruppen" är underrättad. Även problem med visningar i "Aktiva trådar" och seg postning då.

Lycka till på månskensdaten!

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det blir 45 km i Nattvasan och att den sträckan permanentas för gott och att det blir en tävling på riktigt med individuellt deltagande. Bort med tjafset om paråkning och ingen tidtagning och med halva sträckan behövs inga dubbelkonstellationer. Jag har åkt 90 km skejt fyra ggr och 30 km skejt tre gånger i vasaspåren och jag måste säga att den kortare sträckan är att föredra, ty då blir det en riktig tävling med fullt drag från start. Om man fick 60+ och damer 30 km och resten 45 km skulle jag bli riktigt nöjd.

Ett utmärkt inlägg. Amen.

 

Edit: fast att damer ska köra 30km var det dummaste jag hört sen prosten öppnade mun. Hoppas du skojar.

Link to comment
Share on other sites

Ja tänk.. ett 30km skidlopp för damer.. en så otroligt korkad idé

Fattar inte ditt inlägg men ska väl vara nån ironi som inte framgår. Om herrarnas "skatevasa" skulle vara 45 enligt Volevodins förslag så vore det väl otroligt fånigt om damerna bara förväntas orka med 30km? Eller vad tycker du kära grässkidåkare?

Link to comment
Share on other sites

979 lav av 1500 kom till start. Det är ju huvet på spiken. Hur roligt är det att träna ett helt År och sista veckan hoppar partnern av? Rätt säker på det är väldigt vanligt att den ena vill lite mer ön den andra och blir halvt med dragen. Sen hoppar den av med halsont :) lägg ner skiten
Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt trevligt lopp. Som julkort när man passerar en del byar som ställt rader med marschaller eller ljuslyktor.

Blir extra tydligt när det är så kallt att det bör vara service på alla stationer. Enda problemet var frusna fingrar efter längre utförskörningar som Tennäng, efter Evertsberg och Hökberg. Kunde köra ikapp tiden jag stannade. Kändes piggt och lätt hela vägen men mosigare idag efter dubblering med förstasträcka i Stafettvasan och Nattvasan.

Link to comment
Share on other sites

Skatevasa 90km, dagtid, individuellt, med full service. Förblir det bara en dröm....?

Snart kanske de återupplivar skatevasan på ÖSM. Det finns ju gott om plats för båda och kunde genomföras som de gör med Fredagsbirken där skejtarna släpps ett par timmar efter stakisarna.

 

Apropå lagantalen så var det fler än 500 som inte kom till start och jag såg att 270-nånting hade brutit så det var en tuff natt. Trist att det inte fanns nåt häng vid målområdet i väntan på bussen. De hade en del på gymnasiet men man vill ju vara nära bussarna om man ska tillbaka. Bussarna funkade halvbra vilket var lite olikt Vasaloppet. Bättre att bo i Mora efteråt eller så behövs ingen sängplats den natten.

Link to comment
Share on other sites

Snart kanske de återupplivar skatevasan på ÖSM. Det finns ju gott om plats för båda och kunde genomföras som de gör med Fredagsbirken där skejtarna släpps ett par timmar efter stakisarna.

 

Apropå lagantalen så var det fler än 500 som inte kom till start och jag såg att 270-nånting hade brutit så det var en tuff natt. Trist att det inte fanns nåt häng vid målområdet i väntan på bussen. De hade en del på gymnasiet men man vill ju vara nära bussarna om man ska tillbaka. Bussarna funkade halvbra vilket var lite olikt Vasaloppet. Bättre att bo i Mora efteråt eller så behövs ingen sängplats den natten.

 

Jag har bott på Mora Hotell&Spa på Nattvasan både i år och förra året.. att bara vandra ner till hotellet efter målgång var hur klockrent som helst. Påsarna hämtade vi senare på lost&found. Dock inte billigt, hotellet kan ta bra betalt den veckan. Men som sagt, när man kan promenera några hundra meter till en egen dusch och säng så är det värt det.

Link to comment
Share on other sites

Haha fin annons. Står inför samma dilemma fast det är jag själv som kanske inte hinner bli frisk. Åkte ÖS i söndags och har nu fått inflammation med smärta och svullnad på båda händer..troligtvis från stavremmen..troligtvis nån slags överbelastning..

Jag hade tänkt köra klassiskt och polaren tänkte skejta. Vi tänkte inte jaga någon tid utan snarare njuta av färden..

Just nu lever jag i förhoppningen att bli bättre, äter Voltaren, Alvedon och stödbandage. Men vet inte hur snabbt/långsamt man återhämtar sig.

Hur som åker vi upp torsdag kväll från Sthlm. Bor i Sälen, så om jag inte kan starta får någon annan gärna göra min polare sällskap.

Messa här eller på kimengqvist@hotmail.com

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Vi åkte ju riktigt jämnt. Ni var sju minuter före oss i Mora. Passerade oss innan Evertsberg så där hängde vi nog tillsammans. Svårt att slita sig från pannkakor och annat gott ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi åkte ju riktigt jämnt. Ni var sju minuter före oss i Mora. Passerade oss innan Evertsberg så där hängde vi nog tillsammans. Svårt att slita sig från pannkakor och annat gott ;)

Jaha vad kul. Ja pannkakorna smakade ju suveränt denna köldnatt [emoji2] Tyckte loppet var väldigt fint, som någon sa, som vintriga julkort man passerade. Chockad över så många i publiken längs spåren, gamla som unga, riktigt kul.

Man hade bättre glid på nattvasan än ÖSS, så det var tacksamt. Hade jämnaste loppet någonsin (ingen dipp, ingen vägg alls)..Kanske berodde på att man åkte i par, eller tog sig lite mer tid på stationerna än vanligt....[emoji848]

Dock tråkigt med bussarna tillbaka till Sälen. Bagage och skidor bara kastades in av alla, ingen struktur alls, synd på ett annat så väl organiserat event. Håller även med att man borde kunnat gjort nåt värmetält med häng vid bussarna. Själv hann jag bara åka hämta väska & påse och direkt tillbaka för att hinna med bussen kl.4.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...