Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jenex V2: 150RC vs 150RC Narrow vs 125RC Narrow


Egil

Recommended Posts

Hej,

 

 

Jag gillar verkligen vanlig skidåkning som motion, nöje och att komma ut i naturen.

Nu när våren nalkas är jag sugen på att skaffa rullskidor och skulle vilja ha hjälp av er expertis.

 

Jag lockas av en variant som är så likt vanliga skidor som möjligt, där man går mjukt över olika typer av underlag. Jag är även inne på bromsar och speed reducers.

 

När jag kollar omkring så fastnar jag onekligen för Jenex V2, men det finns ju några offroad-varianter, och jag undrar vilken ni skulle rekommendera mest, jag blir inte klok på vilken som är mest fördelaktig...

 

 

 

 

Samtliga modeller kan både ha bakbroms och speed reducers.

 

 

Tack på förhand!

 

 

//Egil

Link to comment
Share on other sites

Tack för input, det verkar råda skilda meningar om dessa modeller, i denna tråd verkar det dock mer positivt:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10186-jenex-v2-aero-klassisk-skate-eller-kombi/page-2?hl=jenex

 

Det finns ju samma varianter fast med två hjul också, men är mer utmanande med balansen där kan jag tänka samt att det verkar vara mer primärt för skate (?):

 

https://www.skistart.com/swe/jenex-v2-aero-125-skate.html#product-tabs

 

https://www.skistart.com/swe/jenex-v2-125rc-narrow.html#product-tabs

Link to comment
Share on other sites

Stakning på yenex 150 aero ngnting bla bla, tvåhjulugaiga är marginellt sämre känsla än vanliga. Men mkt bättre på kass asfalt, o mindre risk fastna i hål o räls olikn pga dubbelt så stora hjul.

Diagonal ok, men knappast mitt förstaval för diagonalintervaller, om inte kasst underlag e behov av broms e speedreducers

Link to comment
Share on other sites

Jag har 150 RC och jag är väldigt nöjd, men jag kör också enbart på grusvägar som kan vara riktigt skrovliga ibland. Jag har både broms och speed reducer på dem och tycker det är värt det för att man ska våga åka även i de guppigaste nedförsbackarna. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Bonga,

 

Kul att du är nöjd. I andra trådar upplever vissa de bakre hjulparen som lite breda ibland, att man måste åka lite bredbent för att de inte ska ta i varandra. Där tänker jag att Narrow-modellerna kan vara bra som är lite smalare bak.

 

Hur upplever du detta?

 

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bonga,

 

Kul att du är nöjd. I andra trådar upplever vissa de bakre hjulparen som lite breda ibland, att man måste åka lite bredbent för att de inte ska ta i varandra. Där tänker jag att Narrow-modellerna kan vara bra som är lite smalare bak.

 

Hur upplever du detta?

 

Tack.

 

Tja, om man stakar är det inga problem men om man diagonalar kan de haka i varandra om man inte passar sig. Det känns mest som en vanesak, har inte råkat ut för det mer än nån gång i början. Men Narrow låter i och för sig inte som en dum idé, den fanns inte när jag köpte mina. Man offrar ju lite stabilitet då men de jag har är extremt stabila så det gör nog inte så mycket. Hur som helst så har de varit ett utmärkt alternativ för mig som har många fina grusvägar att köra på men inga bra asfaltsvägar.. dock har jag inte provat Skike eller liknande så jag kan inte svara på om de är bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Är det  modellen med luftpumpade hjul ? Med två hjul bak borde de vara väldigt stabila om än lite baktunga.Jag kommer ihåg från "Sllvatiden" att trehjulingar tom gick att åka på hala höstvägar även med lite snö funkade de utan att halka i sidled.

Kom gärna med omdöme, när Du testat dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...