Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årets längsta dag


Volevodin

Recommended Posts

De första åren åkte jag tillsammans med två äldre vasaloppsåkare och den ene tyckte att lördagen för Vasaloppet var året längsta dag. Det var ältande, diskuterande om vädret, vallning och hur man skulle klara skidor och stavar i starten osv.

De äldre herrarna brukade lugna ner nerverna framåt kvällen med att ta två supar, en för varje ben och sen beställa taxi, så att de ung en halvtimme före start kunde glida in och ta sin plats i startledet.

Jag brukade känna mig deprimerad kvällen före loppet och ställde frågan till mig själv varför jag utsatte mig för detta frivilligt att efter några timmars sömn ge sig upp i "grisottan"

 

Att alla negativa tankar var som bortblåsta när man väl var på startplatsen nästa morgon tänkte man inte just då.

 

Hur känner ni er i kväll så här några timmar innan allt drar igång.  ?

 

Link to comment
Share on other sites

En kompis skickade en lika kort som målande uppdatering dagen före Vasaloppet något år, då han hälsade att han kände sig som en ko på väg till slakt.

De åren då jag glidvallade enligt konstens alla regler så var det svårt att komma i säng i rimlig tid för allt evigt vallande, (plast)sicklande och borstande i det oändliga. Nu har jag ej kört Vasaloppet på några år men på senare år då jag kört stålsicklade skidor så har allt utom fästvallning och sista rillningen varit gjort hemma i god tid före, så då har det varit mer gott om tid på lördagen, en dag med nästan bara mat och vila, och jag har oftast kunnat lägga mig tidigt och få i alla fall nära 8 h sömn före uppstigning vid 4-tiden i Mora.

Dock har jag många gånger vänt att det varit lite svårt mentalt med all vila veckan fram till loppet, att jag ofta har varit alldeles överladdad redan på fredagen och känt att jag helst åkt loppet direkt eller i alla fall på lördag istället om jag fått, och sen nästan känt mig helt urladdad söndag morgon och inte kunnat begripa vart all den där energin tagit vägen som fanns i kroppen på fredagen.

Men lycka till imorgon nu, alla som åker loppet då!

Link to comment
Share on other sites

2014 var det klisterföre och jag hade inhandlat rätt klister i mässtältet och vallat till mig och frugan. Nöjd gick jag från Mannflogårdens vallabod för att äta middag när jag hittade en klistertub i jackfickan. Jag hade vallat fel klister på skidorna! In i vallaboden igen och när jag beklagade mig för övriga vallare så sa en norrlänning som stått och borstat sina skidor hela eftermiddan "men skit i de å bara kör". Då frågade jag honom om hur han skulle ha gjort om han hade upptäckt att han vallat fel glid på sina skidor. Han va tyst en stund, sen sa han "Fy fan, ta bort skiten å valla om, snabbt som fan". Det blev sen middag den dan.....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...