Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Karhu DP Carbon, erfarenheter


Climb_76

Recommended Posts

Hej,

 

Vad har ni för erfarenheter av dessa skidor? Finns i ju i kall- och varmföres version.

 

Jag funderar att slå till på funraise.se, de säljer dem skapligt billigt där nu. Där kan man även välja en Universal variant. Jag antar att de kollar tryckzooner etc och väljer ut en som ligger mellan kall och varm.

 

Tänkte att beställa Universal, för att funka på seedningslopp i Västergötland och Småland och även Vasaloppet.

 

Tacksam för synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Jag har Yokos kallföresskidor som skejtvariant. Åkte på dem i -7 och då gick de bra, men sen när det bara var - 3 två dagar senare gick de inte lika bra. Körde en 3 milstävling i normalföre på dem för ett par år sedan och då tappade de i glid efter 2 mil, om det berodde på skidorna eller annat vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

En sak att hålla i minnet, om man bor i södra Sverige. Att det blir en så lång köldperiod som i år är mycket ovanligt utan man bör nog utgå från en "normal" vinter, om man står i valet mellan kall- eller varmföresskida.

 

 

Tack för er input!  Är som sagt inne på en Universal typ. Antar då att de plockar en som ligger mitt emellan kall- och varmföres karaktär, förhoppningsvis en bra kompromiss när det är 1-4 minus och kanske blandat gammal konstsnö och ny snö utmed en bana. Typiska Västgötaförhållanden på ett seedningslopp ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från funraise, och väljer man Universal så plockar de en kallföresskida som funkar upp mot noll grader, med kallföres-slip. De ringde till fabriken och stämde av mina önskemål under tiden jag väntade i chatten, och fick bekräftat att de hade ett lämpligt par där. Mycket proffsigt. Får även med Ski-Selector kurva. Nu återstår att se hur de går i verkligheten när de dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Beställde ett par kallföres och ett par universal DP. Funraise ringde upp omgående och vi diskuterade spannkurva. Samma kväll plockade Harri ut skidorna enligt önskemål och nu är dom skickade.

Väldigt proffsigt bemötande.

Har samma erfarenhet från mitt Yoko köp. Kanonbra. Men för att balansera upp det så har även skistart ringt upp mig på samma sätt :) och Huselius är minst lika engagerad. Det är service det.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Har ett par, Använder dem i praktiken bara då föret och banan är sådan att jag vet att jag kan staka igenom. Mitt par är helt super, men pga föreskraven brukar bli bara ett eller högst två långlopp med em per säsong. Definitivt bättre än fästvalleskidor om det bara funkar med parstak hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att polaren testat dem lite mer, tycker jag kanske att de är lite hårda under foten, som de tidiga DP-skidor var mer kanske och som skejtskidor är. Går väldigt bra i hårda till medelhårda spår, kanske inte lika bra i mjuk snö, men jag har inga stora mängder tester på det och jag har inte klämt på några andra DP-par än just det paret, så jag ska inte uttala mig egentligen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...