Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till vrldscupen i Davos

Frida Karlsson drar ner p trning och tvling

Hanna berg tappade ledningen - Sverige trea

Westberg och Olsson fristilsvinnare p Idre Fjll

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Karhu DP Carbon, erfarenheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Hej,

Vad har ni för erfarenheter av dessa skidor? Finns i ju i kall- och varmföres version.

Jag funderar att slå till på funraise.se, de säljer dem skapligt billigt där nu. Där kan man även välja en Universal variant. Jag antar att de kollar tryckzooner etc och väljer ut en som ligger mellan kall och varm.

Tänkte att beställa Universal, för att funka på seedningslopp i Västergötland och Småland och även Vasaloppet.

Tacksam för synpunkter

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 436 inlägg

Jag har Yokos kallföresskidor som skejtvariant. Åkte på dem i -7 och då gick de bra, men sen när det bara var - 3 två dagar senare gick de inte lika bra. Körde en 3 milstävling i normalföre på dem för ett par år sedan och då tappade de i glid efter 2 mil, om det berodde på skidorna eller annat vet jag inte.

Blohm87

Blohm87

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Jag körde Vasaloppet igår på ett par kallföres Karhu DP. Hade riktigt bra skidor nästan hela vägen förutom från Eldris och in. Mycket trött kropp tror jag också spelade in såklart :-D
Mål VL20: topp 100

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg
Fina skidor. Polare har dem. Hans är hyfsat hårda med fina övergångar och allround till kallföresskidor på tryckzonerna. Men det varierar väl inom modellen lite grand antar jag

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 730 inlägg
Har ett par varmföres. Lite tyngre än mina Ross , men det är inget som märks när man åker på dom. Tycker de funkar bra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 436 inlägg

En sak att hålla i minnet, om man bor i södra Sverige. Att det blir en så lång köldperiod som i år är mycket ovanligt utan man bör nog utgå från en "normal" vinter, om man står i valet mellan kall- eller varmföresskida.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

En sak att hålla i minnet, om man bor i södra Sverige. Att det blir en så lång köldperiod som i år är mycket ovanligt utan man bör nog utgå från en "normal" vinter, om man står i valet mellan kall- eller varmföresskida.

Tack för er input!  Är som sagt inne på en Universal typ. Antar då att de plockar en som ligger mitt emellan kall- och varmföres karaktär, förhoppningsvis en bra kompromiss när det är 1-4 minus och kanske blandat gammal konstsnö och ny snö utmed en bana. Typiska Västgötaförhållanden på ett seedningslopp ;-)

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Fick svar från funraise, och väljer man Universal så plockar de en kallföresskida som funkar upp mot noll grader, med kallföres-slip. De ringde till fabriken och stämde av mina önskemål under tiden jag väntade i chatten, och fick bekräftat att de hade ett lämpligt par där. Mycket proffsigt. Får även med Ski-Selector kurva. Nu återstår att se hur de går i verkligheten när de dyker upp.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Vill inte tjata sönder denna tråd, men jag är impad av deras agerande;

Fick mail idag igen, och Harri Kirvesniemi himself plockade skidparet i fabriken, efter mina personliga önskemål.

Som sagt, upp till bevis snart.

Näbbskon

Näbbskon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg
Jo dom är bra :)

klass1

klass1

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Beställde ett par kallföres och ett par universal DP. Funraise ringde upp omgående och vi diskuterade spannkurva. Samma kväll plockade Harri ut skidorna enligt önskemål och nu är dom skickade.
Väldigt proffsigt bemötande.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 747 inlägg

Beställde ett par kallföres och ett par universal DP. Funraise ringde upp omgående och vi diskuterade spannkurva. Samma kväll plockade Harri ut skidorna enligt önskemål och nu är dom skickade.
Väldigt proffsigt bemötande.

Har samma erfarenhet från mitt Yoko köp. Kanonbra. Men för att balansera upp det så har även skistart ringt upp mig på samma sätt :) och Huselius är minst lika engagerad. Det är service det.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Pikebuster

Pikebuster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Nån som har åkt med Karhu DP å har nå omdömen om skidorna?

Racer

Racer

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

Har ett par, Använder dem i praktiken bara då föret och banan är sådan att jag vet att jag kan staka igenom. Mitt par är helt super, men pga föreskraven brukar bli bara ett eller högst två långlopp med em per säsong. Definitivt bättre än fästvalleskidor om det bara funkar med parstak hela vägen.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Efter att polaren testat dem lite mer, tycker jag kanske att de är lite hårda under foten, som de tidiga DP-skidor var mer kanske och som skejtskidor är. Går väldigt bra i hårda till medelhårda spår, kanske inte lika bra i mjuk snö, men jag har inga stora mängder tester på det och jag har inte klämt på några andra DP-par än just det paret, så jag ska inte uttala mig egentligen. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar