Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Weng och Furger startade bst i Toppidrettsveka

Magnus saknar en del landslagskare till Alliansloppet

Sprinten stryks i msele

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
197 svar till detta ämne

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg
Japp Carl A. Vi brukar ju vara på samma linje. Och det är jag. Men jag hade kallföresskidor med långa tryckzoner och även fast det var rätt hjälpte det nada. Tror tom det blev sämre, eftersom den sugande, alltför aggressiva strukturen som inte var nertagen och blankpolerad, låg i på en längre sträcka....

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg

pratar ni glid och orsaker bör man nog också notera glidzonernas utseende, eller längden på dem.

Va det torr/knirrr/kylföre; så bör väl dessa vara långa. - hur påverkar nysnö detta??

Japp Carl A. Vi brukar ju vara på samma linje. Och det är jag. Men jag hade kallföresskidor med långa tryckzoner och även fast det var rätt hjälpte det nada och nästan var sämre gissar jag, eftersom den alltför aggressiva och icke nertagna och inte tillräckligt blankpolerade strukturen, låg i på en längre sträcka...

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Superfäste hela loppet trots kort och tunt VR40 med invärmt VG30 i botten. Kuzmin U, borstning och rillning julgran + 1mm. Gled nog sämre än snittet, åtminstone till en början, men var lätt att hålla rygg i stakningen och gled ändå alltid ikapp framförvarande utför. Varierande före kändes det som. Ibland gick det lätt och ibland väldigt sugande. Skulle gått med största trugstorleken i.om. snöfallet som gjorde det lösare och att bara ett par spår i mitten utnyttjades och stakades sönder. Vet inte om något funkade bra i de diken som bildades dock.

Har startat i led 5 de senaste åren och tar alltid bussen från Mora på morgonen vilket brukar placera mig väldigt långt bak i fållan. Seedade upp mig med nöd och näppe till 4an efter förra årets VL och var förvånad över hur lång kön var till fållan när jag kom runt 6-tiden. Men när jag väl kom in hade nästan alla ställt sig långt till höger på led varpå jag kunde lägga skidorna långt fram 14 spår från vänsterkanten. Och starten gick inte sämre den. Var inställd på att vara mer offensiv än jag varit förut och det lönade sig. I Smågan på 48 minuter och placering 1650 att jämföra med förre årets 1h, 4050. Den starten bäddade för ett bra lopp även om jag tappade några hundra placeringar till mål, 120 placeringar till Mångsbodarna och 120 från Oxberg till Hökberg där jag likt förra året var så trött att jag var tvungen till ett extra stopp (passade på att pissa och ta en gel). Kändes som jag fortsatte bli omåkt sen men tog tydligen några placeringar från Hökberg och in. Vet inte vad som hänt med den sista milen. Tyckte förr den gick fort och var så lätt. Men nu, trots att jag åker bättre, är den helt hemsk. Kilometerskyltarna dröjer ju evigheter trots att man stakar på i förhållandevis hög fart. Man försöker tänka och jämföra med hur kort ens träningsrunda på 2km är men känns som att man får åka dubbelt så långt. Tror det i år var ovanligt sugande före just den här delen. Brukar annars vara rätt hårt och isigt.

Men första medaljen hur som helst och det med marginal. Topp 2000 på dryga 6h. Kan inte vara annat än supernöjd.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 083 inlägg
En orsak också kan vara din VG35. Och egentligen bara 2 lager med burk ovanpå då du värmde in lager ett med Vr40? Grundvax suger nåt otroligt i nysnö. Jag hämtade grön Skigo XC invärmt och sen 3 lager VR30 på det. Bra fäste fram till Hökberg och bra glid till Evertsberg som sen blev helt sjukt bra andra halvan! Tur det när inte kroppen är i slag...
Ross C2 Xium. Kuzmin U. RC stål fin hand och sen ett svep med Kuzmin HS-brush.
Testade VR30 på Billingen i torsdags i ungefär samma väder som igår. -8°C och den går riktigt lent! Atomic World Cup är ju ganska låga, iaf mina 2 par. Då är det kpnsl7gt med varm burk.
Bra kämpat Thorrez!

Kuzmin U, ingen borstning, lätt trycket med 2mm rak rill
VG35 (invärmt), VR40 (snabbvärmt), 2 lager VR40 korkat bara i klisterzonen (och inte ens hela den)
Atomic World Cup
Fruktansvärt dåligt glid, tappade alla varenda backe. Det var så illa att den enda gången av kanske 5 på hela loppet som jag gled jämnt med åkaren bredvid så påpekade han att vi verkar vara två som har vallat bort oss. Hade Bergfäste uppför.
Ibland ok glid i början av brantare backar där spåren var lite isiga, men så fort jag kom ut på ren snö var det som att åka ut på sandpapper. När jag tryckte upp tårna var det lite bättre, jag t o m stod på hälarna och stakade för att det inte skulle nypa till, men fortfarande sämre än alla andra.
En snabbkoll visare rätt mycket vitt framför fästvallan, så en förklaring kan vara att belaget inte har pallat den aggresiva snön och/eller att skippa borstningen var helt fel i detta föret. Jag tror inte att det fästvalla som legat i, så mycket borde inte burk suga.
Så tror inte bara det är dina skidor ronneback.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg
Provar igen

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 431 inlägg

pratar ni glid och orsaker bör man nog också notera glidzonernas utseende, eller längden på dem.

Va det torr/knirrr/kylföre; så bör väl dessa vara långa. - hur påverkar nysnö detta??

Håller med om att beskrivning av glidzonerna saknas. Tror det påverkar mycket med än val av olika men hyfsat lika glidvallor

Nu åkte jag inte själv pga tidigare lunginflammation, så jag vet inte hur spåren faktiskt var. Var de hårda eller lite lösa pga snöfallet? Är det löst går nog en skida med mjuka glidzoner och spret bättre än en hårdare allt annat lika.

Geografica

Geografica

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Felpost

Bifogad fil(er)

Geografica

Geografica

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Felpost

Geografica

Geografica

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Mitt första Vasalopp i punktform:

- 9 mil är mycket jobbigare än 52 km som var det längsta jag åkt tidigare.

- Många fler och tuffare backar än vad jag trodde innan.

- Det går trögt uppför första backen (startade i led 6)

- Det är roligare med bra spår än obefintliga, lösa spår med stavdiken.

- Man orkar (mycket) mer än vad man tror.

- Bergfäste med Rode blå super.

- Dåligt glid med Kuzmin U och lätt tryck med 1mm rill som dock blev lite bättre senare i loppet (kanske la lite för långt tjockt/med fäste). 

- Det var för hårt för mig att ta ut mig maximalt på Bessemerloppet 2 veckor innan. Mina armar kändes slitna från första stavtagen.

- Det är inga problem att äta två middagar efter loppet.

- Från att igår sagt att jag nog inte tänker göra om det har jag redan börjat ändra åsikt.

- Insåg att Mora-Nisses tid 1951 var 5:01:55. Det var ganska bra. Kanske ska sluta gnälla på dåliga spår, utrustning och felvallat och börja träna istället.

Bifogad fil  Nils_'Mora-Nisse'_Karlsson_Vasaloppet_1950_001.jpg   73,91K   0 Antal nerladdningar

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 525 inlägg

En sammafattning av inläggen; Stålsicklat verkade vara ett dåligt ALTERNATIV jämfört med glidvallat i det före som rådde.

Att stålsickla och få ett bra resultat har blivit komplicerat, vilket ökar risken att misslyckas, mycket enklare att få till ett bra glid med paraffin och pulver.

Sen kan man tycka att då vi haft en lång period med kyla i kombination med snöfall har det ju funnits tid till att testa fram det bästa glidalternativet och då får man inte kategoriskt hålla fast vid den metod man är fäst vid. För vissa stålsicklingsfantaster verkar ALTERNATIVET :ph34r:  glidvallat vara en omöjlighet.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg
Belaget behövde vara blankpolerat och strukturfritt typ eller att du lyckades fylla igen kanterna med en glidvalla (läs pulver) som höll hela vägen och att inte strukturen kom fram då heller, skulle jag säga. Om du hade för hård glidvalla funkade inte det alternativet heller Volevodin. Stålsickla är så nytt så det är lite nytt för oss också detta att man behövde så blankpolerat när det var så torr och kall snö. Sugen på att lära nytt lr vill du hellre köpa dyra och omiljövänliga pulver?

TitanMs

TitanMs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Efter skidtest på lördagskvällen föll valet på ett par riktigt låga Redline. Skimateria sicklade med HF-paraffin och fluid. Fästet blev VG35+Rode Blue Multigrade+Rode Blue Super. Hade riktigt bra glid, men inte bäst. Fästet tog ingenting på glidet, men sen hade jag inte så mycket mer är springfäste heller. VR40 upplevde jag som sandpapper under skidorna, så den ratades redan på testet.

Färden mot Mora gick bra i stort. Startade några spår till vänster om mitten i led 3. Strategin i startbacken var att få utrustningen och mig själv oskadd med upp. Några placeringar rök, men det var det värt. Placering kring 1500 i Smågan. Kände mig pigg och började plocka placeringar i Tennäng och fortsatte med det fram till mål. Körde förbi hela köer både på vänster och höger sida, beroende på vilket spår som gick minst trögt. Vid 7km började det bli ganska krokigt, och då bestämde jag mig för att hålla placeringen. Vid 4km kvar kommer en veteran stakandes förbi i en nedförsbacke, och då växte hornen ut igen. Växlade upp och lyckades ta han och ett gäng till innan mål. Tiden blev kring 5.38 och placering strax under 1000.

Jag upplevde att stämningen i backen (och loppet över lag) var bra, men att det generellt var mer ovana skidåkare i led 2-3, än tidigare år. Mycket spårbyten utan att kolla sig för, och framför allt stavar som for åt alla håll vid staking, justering och när det skulle drickas.

Även jag åkte förbi ett antal led 1-2 åkare som hade totaltväggat. Till och med en från elitledet strax innan Gopshus också. Det såg dock ut mer som en omvänd dagisutflykt, då han leendes ledde ett tåg med ett 10-tal svartklädda trötta personer, i sin signalgula skiddräkt.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 804 inlägg

Belaget behövde vara blankpolerat och strukturfritt typ eller att du lyckades fylla igen kanterna med en glidvalla (läs pulver) som höll hela vägen och att inte strukturen kom fram då heller, skulle jag säga. Om du hade för hård glidvalla funkade inte det alternativet heller Volevodin. Stålsickla är så nytt så det är lite nytt för oss också detta att man behövde så blankpolerat när det var så torr och kall snö. Sugen på att lära nytt lr vill du hellre köpa dyra och omiljövänliga pulver?

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Skålhamra

Skålhamra

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Körde ett par Redline cold med Primateria cold struktur. Polerade med pink paper vitmarathon och sen skigo c105 pulver. Hade överlägset bäst skidor av alla jag körde om. Efter en dålig start backe på placering 1239 i smågan så körde jag in på placering 554 i Evertsberg och placering 435 i mål. Stakade utan fäste med Swix minsta racingtrugor. Upplevde ej så stor skillnad mellan spåren då alla var tröga.

Lmlhaha

Lmlhaha

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Mina reflektioner från mitt första vasalopp:

- Vara tidigare på starten, fick lägga ut totalt sist i led 6. Placering i Smågan ganska exakt 7000. Var lite väl rädd för stavbrott i första backen, skulle ha knökat mig fram mer och vågat ta luckorna. 

- Viktigt att äta dom torra bullarna, inte bara dricka. Rejäl dipp innan Evertsberg ledde detta till.

- Lämnade in mina skidor för vallning. Jag törs säga att inte en enda som var runt mig gled ifrån i nedförsbackar, och hade fullt godkänt fäste uppför. Folk kommenterade till och med mitt glid, otroligt skönt för psyket.

- Åk på innan Eldris, för svårt att få placeringar efter då alla breder ut sig efter Eldris för att komma in slutkörda. Hursom lyckades jag plocka 1500 placeringar från Smågan, vilket jag är nöjd med. 

Nästa års mål blir att glida in 1000 placeringar bättre, med delmål med bättre seedning och allt vad det innebär.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg
Den där medaljen hade dom ju lika gärna kunnat dela ut i flingpaketet vid frukosten innan. Väl över 3000 som tar herrmedaljen har ju hänt förr men inte vanligen. Jag fick två medaljer denna gång (10-årsmedaljen också).

6.22 från led 5 och placering just över 2600. Min näst bästa placering och bästa sedan 2008.

Placering 2946 i smågan och sedan plockade jag placeringar på alla delsträckor fram till Eldris.

Åkte på Ross WCS C2 med Skimateria race universal strukturering. En paraffinering med svart marathon fick vara kvar sedan föregående lopp med detta skidpar. Rotoborstning med stål, nylon och tagel samt skimateria peak glide.
Fäste: Toko grön base och 2 tunna lager blå super från 0,25mm till 0,25 mm. Sedan två lager till med blå super, kortare och lite tjockare. Flyttade också fram råttfällan ett snäpp framför mittpositionen på nisseplattan då jag uppfattat detta par som lite svåra att trycka fast tidigare.

Högfartsglidet var medelmåttigt men det viktigare ”stakfartsglidet” uppfattade jag som mycket bra. Kunde ibland tjuva till mej lite bonusvila genom att glida när alla andra i samma klunga stakade. Fästet funkade bra hela vägen och jag gick mer på ben denna gång än på tidigare VL.

Mest positiva upplevelsen var mellan Oxberg och Hökberg som tidigare har varit en hatsträcka för mej med många tappade placeringar i tidigare lopp. Nu plockade jag över 80 placeringar på denna sträcka.

Efter Eldris blev det en liten motivationsdipp då jag insåg att det var ingen risk att jag skulle missa medaljen eller missa led 4. Men heller ingen chans på led 3 eller tidspers. Då slog latmasken till och jag fisåkte ner mot mora och slutplaceringen blev ungefär samma som jag hade haft i Hökberg.

Om jag ska säga något negativt så är det att det är lite störande att jag fortfarande inte åkt under 6h. Det vore lätt fixat om:

- Jag är hyfsat tränad
- Ingen nysnö
- Jag har ok lagg som håller glidet hela vägen.

Känns som att det har varit 2 av 3 många gånger men aldrig 3 av 3.

2019??

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Ja här har du gjort det mesta rätt! Kallföresskidor och glättat. Sen vanlig rill funkade säkert. Aggressiv grundstruktur var det som sög

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg
Madshus redline kallföresskidor med långa tryckzoner.
Kuzmin U, svart marathon, borstat med stål och nylon, skippade riller.
VG 30 och v30; bägge invärmda. 5 lager Rode super

Led 3, ganska långt fram. Typ Ingen gled förbi mig 3/4 av loppet och fästet var helt ok. Upplevde att skidorna sög mer och mer ju närmare Mora jag kom och det var några som gled förbi mig i småbackarna sista 2 milen. Efter 8VL ramlade jag äntligen in under 1000 vilket jag är riktigt nöjd med. Swift mediumtruga tyckte jag funkade bra

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg

Körde ett par Redline cold med Primateria cold struktur. Polerade med pink paper vitmarathon och sen skigo c105 pulver. Hade överlägset bäst skidor av alla jag körde om. Efter en dålig start backe på placering 1239 i smågan så körde jag in på placering 554 i Evertsberg och placering 435 i mål. Stakade utan fäste med Swix minsta racingtrugor. Upplevde ej så stor skillnad mellan spåren då alla var tröga.

Ja här Skålhamra gjorde du nog allt rätt va? Primateria Cold med PINK PAPER var nog helrätt ja. Och Skigo 105 likaså om man ska valla och säkert vit marathon med. Vallaexpert? Karriär inom området?

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 427 inlägg

Mitt första Vasalopp i punktform:

--------------------------------------------

- Från att igår sagt att jag nog inte tänker göra om det har jag redan börjat ändra åsikt.

- Insåg att Mora-Nisses tid 1951 var 5:01:55. Det var ganska bra. Kanske ska sluta gnälla på dåliga spår, utrustning och felvallat och börja träna istället.

De där två sista punkterna tycker jag summerar Vasaloppet perfekt. Det är sjukt vad fort det går att ändra åsikt om en returmatch och det är obegripligt hur snabba de kunde vara med den utrustningen och den spårprepareringen. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar