Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
197 svar till detta ämne

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg

Madshus redline kallföresskidor med långa tryckzoner.
Kuzmin U, svart marathon, borstat med stål och nylon, skippade riller.
VG 30 och v30; bägge invärmda. 5 lager Rode super
Led 3, ganska långt fram. Typ Ingen gled förbi mig 3/4 av loppet och fästet var helt ok. Upplevde att skidorna sög mer och mer ju närmare Mora jag kom och det var några som gled förbi mig i småbackarna sista 2 milen. Efter 8VL ramlade jag äntligen in under 1000 vilket jag är riktigt nöjd med. Swift mediumtruga tyckte jag funkade bra

Kul MattaP att du lyckades nu med sicklat och vallning och kallföresskidor! Jag tipsade ju för några år sen om att du skulle haft kallföresskidor ett år när du hade plusskidor typ!
☺️

Tror kanske både grundvax och lite för lite nertagen struktur kan ha kommit fram längre i loppet.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Ja här har du gjort det mesta rätt! Kallföresskidor och glättat. Sen vanlig rill funkade säkert. Aggressiv grundstruktur var det som sög

Eller allt rätt kanske jag ska säga!
☺️ Skulle gärna haft dina skidor! Nån som gled förbi dig? Låga skidor menade du skriva eller? Nej förresten nu ser jag den andra tråden. Du skulle skriva långa ja... Det ser jag nu ju

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Ja, helt ok före måste man ändå säga att det var. Åkte söndagens ÖS och det var mycket trögare.

Jag hade TOKO blått både fäste, glid och pulver. LJ01 utan rill. Hade bra glid, inget att klaga på.

Startade långt fram i 4:an och kom iväg bra. Snirklade mig galant förbi ett par fallna skidåkare på startrakan utan att trassla in mig.

Jag är barnsligt nöjd att jag trots ett lättare väggkänning i lundbäcksbackarna ändå lyckades ta medalj, vilket var mitt stora mål i år! :)

Som vanligt ett kanonarrangemang. En liten undran angående duschbussarna dock. Fick stå och vänta länge både på vägen till och från duschen.

Mot nya mål!

/snabben

Grattis!!! Vad blev tiden om man får fråga?
Åkte ÖSS på 6.25, min sämsta tid på ÖS men blev den bästa placeringen hittills, en 94 plats. Sen blev det nattvasan på fredagskvällen så det blev inget ”riktigt” VL i år. Men vill också satsa på medaljtid nästa år. Kommer nog kunna seeda mig till 4:an eller 3:an hoppas jag på till VL 2019. En undran jag har är hur mycket tjänar man på att stå långt fram i led 4 jämfört med lite längre bak? Agerade serviceman och chaufför åt polarna som körde VL och det är ju ett sanslöst köande och hetsigt att komma först in i startfållorna. Kändes dock som startledet längre bak var mer kaos än de längre fram...
Vi anlände 5.30 och då var det bra mycket folk överallt..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg
Redigerat inlägget ovan nu (verkar som det är nån ny funktion med detta med svara och multicitat va? Forumet hängt sig också nu i helgen...?)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Grattis!!! Vad blev tiden om man får fråga?
Åkte ÖSS på 6.25, min sämsta tid på ÖS men blev den bästa placeringen hittills, en 94 plats. Sen blev det nattvasan på fredagskvällen så det blev inget ”riktigt” VL i år. Men vill också satsa på medaljtid nästa år. Kommer nog kunna seeda mig till 4:an eller 3:an hoppas jag på till VL 2019. En undran jag har är hur mycket tjänar man på att stå långt fram i led 4 jämfört med lite längre bak? Agerade serviceman och chaufför åt polarna som körde VL och det är ju ett sanslöst köande och hetsigt att komma först in i startfållorna. Kändes dock som startledet längre bak var mer kaos än de längre fram...
Vi anlände 5.30 och då var det bra mycket folk överallt..

grattis du är redan seedad till led 3

Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.

Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Pallo357

Pallo357

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Tror jag var den ända som stod i vänstra spåret där ingen åkte och gled om, start grön lf som grund och vit Marathon på det, hade fischer rsc classic plus skida. Universalspann. Borstat med fin stål och nylon.
Fäste: v30 invärmt som grund och 6 lager vr40 toppat med rode grön.
Aldrig varit med om så bra skidor! Synd att knä började ge vika innan evertsberg bara

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Skidor: Hypersonic, medium-spann, lite struktur

Glid: Skistart HFLD o pulver

Fäste: Rode grön special invärmt + rode blå -2/-6 täckt med rode grön

Kom till starten ca kl 6. men kom ändå hyfsat långt fram i led 4 - sju par skidor framför. Insåg väldigt snart att jag klätt mig för varmt men tyckte att det flöt på bra, nådde smågan efter 56 min.

Skidorna funkade riktigt bra, upplevde att jag hade minst lika bra glid som de runt omkring. Kortade ner fästzonen ordentligt men hade ändå bra bett fram till oxberg.

Hade medaljen som mål och blev otroligt glad när jag hörde att ledaren hade 5km kvar när jag var i oxberg. Gled in på 6:12 - grymt nöjd!

Hur gör ni för att härda musklerna? Hade förhållandevis låg puls, 10 slag lägre än förra året, men var fruktansvärt trött i armarna runt oxberg/hökberg. Hade svårt att få upp farten där.

Upplevde också att många väggade led2-led3 åkare som nån skrev tidigare.

Kim

Kim

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

grattis du är redan seedad till led 3

Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.

Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Jaha ger min ÖSS tid i år en startplats i led 3 för VL2019? Tappar man inte 1 led om man använder en tid från förra året?

Ja 5 min hit eller dit till Smågan är lugnt för mig då jag gärna tar det lugnt först och sedan växlar upp förhoppningsvis.

Känns alltså som att man kan komma ”rätt” sent om man nu är i led 3, hamna längst bak och kanske tjäna in dom ryggarna under loppet...Sover nog hellre 1 timme extra och äter frukost istället för att hetsa ner kl.5-6..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 167 inlägg
Geografica skrev: "- Insåg att Mora-Nisses tid 1951 var 5:01:55. Det var ganska bra. Kanske ska sluta gnälla på dåliga spår, utrustning och felvallat och börja träna istället."
☺️ Eller David Johansson 4.45 från 1961

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg
Loppen i vasaloppsveckan ger inget tappat led om du använder dem till seedningsmerit i nästa års VL.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 266 inlägg

grattis du är redan seedad till led 3Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Det räckte att visa nummerlappen för att komma in i fållan, så man måste inte vänta på chipläsning för varje åkare.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 083 inlägg
Kan det ha varit att det räckte med att visa upp nummerväst istället för att vänta på chipavläsningen?
Tvåa på bollen nu ser jag...

grattis du är redan seedad till led 3Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Kan det ha varit att det räckte med att visa upp nummerväst istället för att vänta på chipavläsningen?
Tvåa på bollen nu ser jag...

Jag var inte riktigt på den nivån att jag fick en väst. Nästa år kanske..

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 390 inlägg

De började släppa in led 10 kl 5 istället för 0530.

j.b

j.b

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Att slänga in sig i spåret mellan åkarna utan en minsta förvarning och i nedförsbacke är inte ok! Klart man skriker "IDIOT". Vill inte hänga ut personen (306X) men nummerlappen avslöjar att det var en led 3 åkare H21. Annars var det trevlig stämning och folk släppte in varandra i pärlbandet som löpte utmed spåret nästintill hela resan till Mora. Loppet för min del blev ett toppenlopp. Bra glid och helt ok fäste. Även solen sken på oss när vi närmade oss Mora så då njöt man utan dess like. I mål på 5.34 och plac 881 med familjen som kranskullar... Lycka!

bjh

bjh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

Fixcher Speedmax plus skida 902 spann, slipade med B25 struktur. Mycket spret i topparna.

Glid, Strat BWLF + Vit Marathon+ FC6 Pulver.

Rill Redcreek -5/-20 över hela, linjär 1,0 bak

Fäste, inget grundvax, 1 lager vR30 invärmt, 3 tunna lager Rode blå super, 1 tunt nervöslager Rode Blå super extra.

Geymt bra gick skidorna där man kunde jämföra, gled kanon nerför, Helt ok fäste. Supernöjd.

lekan

lekan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Fixcher Speedmax plus skida 902 spann, slipade med B25 struktur. Mycket spret i topparna.

Glid, Strat BWLF + Vit Marathon+ FC6 Pulver.

Rill Redcreek -5/-20 över hela, linjär 1,0 bak

Fäste, inget grundvax, 1 lager vR30 invärmt, 3 tunna lager Rode blå super, 1 tunt nervöslager Rode Blå super extra.

Geymt bra gick skidorna där man kunde jämföra, gled kanon nerför, Helt ok fäste. Supernöjd.

Provade mina Fixcher Speedmax plus skida 902 spann iofs kvällen innan i hårda spår utan snö, då gled dom mycket sämre än mina kallskidor men dom kanske hade funkat bättre med lite varmare, snö och lösare spår som det blev...?!

44år. Åkte mitt första VL 2011 på 8.03.(8027). VL 2012 på 5.50.(3625). VL 2013 på 6.09.(3216). VL 2014 på 5.43.(1876). VL2015 på 5.51 (1187) VL2016 på 5.15 (1328) VL2017 5.15 (1102) VL2018 5.31 (771) 

Lmlhaha

Lmlhaha

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
När presenteras seedningen inför nästa år? Under dagen?

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 946 inlägg

När presenteras seedningen inför nästa år? Under dagen?

Det är seedat och klart i och med att du går i mål på Vasaloppet.

Led 0 = 0-150

Led 1 = 151-500

Led 2 = 501-1000

Led 3 = 1001-2000

osv.

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg

Vallade upp 2 par skidor. Ett med Skigo's LDQ pulver och ett med Skistarts röda. Skistart gled bättre på lördag i Mora (-4). Fästet la jag Rode Blå Super täckt med Rode blå multigrade. Hade kanonfäste hela vägen. Men några nervöslager för mycket gjorde att glidet var dåligt första halvan av loppet relativt dom omkring mig. Läxan blir att valla fram till Evertsberg och sen vid behov bättra på.

Åkte förresten Lina på fäste eller stakade hon?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar