Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

Teori: Man är inte trött - man har gått tom.

 

Ni som väggade, tappade mycket i förhållande till andra i slutet. Ni var i gott sällskap med Berdal som ledde med en minut några km före mål innan han kroknade helt.

 

Min teori är att de flesta i detta läge egentligen inte är bara trötta utan framför allt har gått tomma, har akut brist på socker (glykogen). Bara långsamma fettmotorn som snurrar.

 

Det säger sig självt att två tre muggar per kontroll inte räcker, även om du laddat. Tog du fem extra gel under loppet? Och tre med koffein i sista tre milen?

 

Vad jag kunde se så tog inte Berdal något sista milen...

 

(Avundsjukt kommenterat från influensasoffan.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Tack för svar och pepp! Jag slänger in två bilder för att få lite mer kött till diskussionen.

 

 

 

Jag kan inte skiselector, nån expert som kan bekräfta att detta är hårda plus-skidor med korta glidzoner? Jag får i alla fall, relativt andra, ofta väldigt bra fart på dem i sådana förhållanden, särskilt på konstsnö.

 

Som syns (hoppas jag, var svårt att fota) är det mycket vitt på belaget, jag har grundsicklat det här paret säkert 3 gånger plus många uppfräshningar så att det på något sätt skulle vara rester av stenslip känns helt orimligt. Det är också som synes framför fästzonen så det kan inte skyllas på valla. (Som upprepning, Kuzmin +, Kuzmin U, ingen borstning). Det såg fint ut inför loppet, lite lite vitt till höger.

 

Fakta verkar väl vara att det rivs upp belag?

 

Teorier:

1. Min Universalsickel (som börjar bli till åren) gör mer skada än nytta, så att belaget inte är helt ok efter den och när den kommer i kontakt med snön rivs belag upp

2. Att jag inte borstade gjorde att belaget hade mer ojämna delar, vilket gjorde att mer belag revs upp (i så fall var sicklingen i säg alltså ok, men utan borstning blev det fel).

3. De här skidorna pallar helt enkelt inte aggressiv snö, hade kanske kunnat avhjälpas med hård valla (som skydd mer än att för att ge glidegenskaper).

4. Jag gör något handhavandefel

 

Vad säger expertisen?

 

Jag ska köra Nordensköld så vill inte åka på samma problem där om det blir liknande före. Jag bor i Malmö så ingen snöåkning med möjlighet till test innan jag är i Jokkmokk, så väldig tackför för feedback.

Ser ut som hårda skidor och korta glidzoner. Ingen höjdare för kyla och nysnö.
Link to comment
Share on other sites

Det var nog kärvare snö i år, men förra året var det en ganska elak motvind. Det var klart sämre tider i år så vi kan nog bestämma att det var sämre före också. Snygg förbättring i tid! 


 

Ca: 25 min långsammare i år för en VL7 åkare får jag ut om jag jämför min placering i år (c:a 6400) med förra årets åktider för samma placering
Link to comment
Share on other sites

Ja här har du gjort det mesta rätt! Kallföresskidor och glättat. Sen vanlig rill funkade säkert. Aggressiv grundstruktur var det som sög

Kan du förklara vad "agressiv grundstruktur" är ?

 

Jag menar att stålsickling blivit mer komplicerat och kräver en hel del kunskap för att få ett lyckat resultat vare sig man kör på stålsicklingen eller kompletterar med glidpreparat.

Link to comment
Share on other sites

19min sämre än förra året men ca 240 placeringar bättre. Hade en ok första halva till Evertsberg även om jag fick slita hårt då kroppen inte var med mig riktigt, gick nog för hårt kontra vad dagsformen var.  Passerade Evertsberg på mer eller mindre samma tid som i fjol (2.50). Därefter kom raset, tappade alltså 19min från Evertsberg till Mora. Tyckte även att skidorna gick sämre på andra halvan....men det kan ju önsketänkande, förmodligen var det en soptom kropp som var den bidragande orsaken  :P Besviken att kroppen inte var på topp i år, men ändå lite nöjd med placeringen trots allt. 

Link to comment
Share on other sites

Teori: Man är inte trött - man har gått tom.

 

Ni som väggade, tappade mycket i förhållande till andra i slutet. Ni var i gott sällskap med Berdal som ledde med en minut några km före mål innan han kroknade helt.

 

Min teori är att de flesta i detta läge egentligen inte är bara trötta utan framför allt har gått tomma, har akut brist på socker (glykogen). Bara långsamma fettmotorn som snurrar.

 

Det säger sig självt att två tre muggar per kontroll inte räcker, även om du laddat. Tog du fem extra gel under loppet? Och tre med koffein i sista tre milen?

 

Vad jag kunde se så tog inte Berdal något sista milen...

 

(Avundsjukt kommenterat från influensasoffan.)

 

Håller helt med. Kroppen behöver bränsle, mycket bränsle och det är inte samma sak som vatten som man hör rätt många fråga efter. Man får väl anta att det är illamående som styr detta val, men ibland undrar man...

Link to comment
Share on other sites

Jag delar känslan och upplevelsen med många andra här på forumet. Dvs säga en tuff sista tredjedel utav loppet. Nu vet jag att det var långt ifrån alla som kände samma sak. Från Eldris och in blev jag förundrad över hur pass många som hade kraft att ta cirka 10 åkare på en minut, dessutom vid sidan av huvudspåret som gick snabbast. Jag hade samma tid till Evertsberg som förra året, 3 timmar blankt med andra ord. Mina grymma skidor kunde inte hjälpa att tiden rasade iväg sista halvan utav loppet. Min sluttid blev 20 minuter långsammare än förra året, men jag kom in bland de 1300 bästa åkarna.

 

Stor kred för en skön och hjälpsam stämning i spåret där man lät varann gå in i klunga. Till fäste hade jag Tokos röda bright och den gav mig tillräckligt mycket med fäste. Jag kunde kliva på bra över Lundbäcksbackarna och därefter var fästet i stort sett borta. 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som hårda skidor och korta glidzoner. Ingen höjdare för kyla och nysnö.

Som väntat, tack for hjälpen. Tyvärr innehåller skidparken bara dessa, ett par ruggskidor, ett par kallföre jag blivit för tung för och det par Madshus från 94 som går som skåneskidor.

 

Får se om det blir en panikbeställning innan Nordensköld :)

Link to comment
Share on other sites

Mmm jodå just den sorten tar evigheter att få fina och fritt från vitt belag!

Tack för svar och pepp! Jag slänger in två bilder för att få lite mer kött till diskussionen.

 

 

 

Jag kan inte skiselector, nån expert som kan bekräfta att detta är hårda plus-skidor med korta glidzoner? Jag får i alla fall, relativt andra, ofta väldigt bra fart på dem i sådana förhållanden, särskilt på konstsnö.

 

Som syns (hoppas jag, var svårt att fota) är det mycket vitt på belaget, jag har grundsicklat det här paret säkert 3 gånger plus många uppfräshningar så att det på något sätt skulle vara rester av stenslip känns helt orimligt. Det är också som synes framför fästzonen så det kan inte skyllas på valla. (Som upprepning, Kuzmin +, Kuzmin U, ingen borstning). Det såg fint ut inför loppet, lite lite vitt till höger.

 

Fakta verkar väl vara att det rivs upp belag?

 

Teorier:

1. Min Universalsickel (som börjar bli till åren) gör mer skada än nytta, så att belaget inte är helt ok efter den och när den kommer i kontakt med snön rivs belag upp

2. Att jag inte borstade gjorde att belaget hade mer ojämna delar, vilket gjorde att mer belag revs upp (i så fall var sicklingen i säg alltså ok, men utan borstning blev det fel).

3. De här skidorna pallar helt enkelt inte aggressiv snö, hade kanske kunnat avhjälpas med hård valla (som skydd mer än att för att ge glidegenskaper).

4. Jag gör något handhavandefel

 

Vad säger expertisen?

 

Jag ska köra Nordensköld så vill inte åka på samma problem där om det blir liknande före. Jag bor i Malmö så ingen snöåkning med möjlighet till test innan jag är i Jokkmokk, så väldig tackför för feedback.

Link to comment
Share on other sites

Det var enda sträckan jag plockade rejält med folk och den enda roliga biten var just från Eldris och in. Gick på den glädje att det snart skulle vara över :D

Jag delar känslan och upplevelsen med många andra här på forumet. Dvs säga en tuff sista tredjedel utav loppet. Nu vet jag att det var långt ifrån alla som kände samma sak. Från Eldris och in blev jag förundrad över hur pass många som hade kraft att ta cirka 10 åkare på en minut, dessutom vid sidan av huvudspåret som gick snabbast. Jag hade samma tid till Evertsberg som förra året, 3 timmar blankt med andra ord. Mina grymma skidor kunde inte hjälpa att tiden rasade iväg sista halvan utav loppet. Min sluttid blev 20 minuter långsammare än förra året, men jag kom in bland de 1300 bästa åkarna.

 

Stor kred för en skön och hjälpsam stämning i spåret där man lät varann gå in i klunga. Till fäste hade jag Tokos röda bright och den gav mig tillräckligt mycket med fäste. Jag kunde kliva på bra över Lundbäcksbackarna och därefter var fästet i stort sett borta.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig gjort så mycket skidtester som inför årets vasa. Konklusionen blir att det som betyder minst för glidet är glidvallan. Åtminstone vid några kallgrader. Skidans egenskaper, fästvalla och struktur påverkar glidet mycket mycket mer. Sätter man dom bitarna kan man glidvalla med ormsalvan man fick vid målgång året innan och ändå glida ifrån de flesta. Eller t o m skippa glidvallan.
Link to comment
Share on other sites

För min del blev årets Vasalopp en total motsats mot 2017 års. Då hade jag bra fäste men katastrofglid med 10 kilo för mjuka skidor (mätte upp dem efteråt). I år alldeles för lite fäste men finfint glid med några kilo för hårda skidor. I tillägg till det så fick jag redan i första backen skav under mina stortår av mina ullstrumpor, och det bidrog också till att det blev svårt att diagonala när det gjorde ont hela loppet igenom. Mycket orutinerat då jag haft liknande känningar förut med dessa strumpor, dock i slutet av åkpass. Blev konstant frånåkt uppför men tog igen placeringar när det blev plant.

50 sekunder snabbare 2018 jämfört med 2017, men drygt 1100 placeringar bättre i år. Båda gångerna från led 5. Hoppas gå upp något kilo samt att de nya skidorna mjuknar till lite så har nog fästet ordnat upp sig till nästa års lopp!

Link to comment
Share on other sites

Kan du förklara vad "agressiv grundstruktur" är ?

 

Jag menar att stålsickling blivit mer komplicerat och kräver en hel del kunskap för att få ett lyckat resultat vare sig man kör på stålsicklingen eller kompletterar med glidpreparat.

Vill du ha bra glidvalla räcker det ju inte med stearinljus som förr Volevodin, utan det finns massor av olika paraffiner och pulver FÖR OLIKA typer av snö och temperaturer och fuktighet. Får det inte finnas olika typer av strukturer och sicklar för olika typer av snö och temperaturer och fuktighet menar du???

 

Aggressiv grundstruktur kan du ju ha, antingen från en stenslip, eller från en sickel.

Link to comment
Share on other sites

Start i led 3, fjärde skidpar lite t h om mitten. Kom iväg fint, plac 1166 i Smågan. Glidet under medel men bombfäste. Tappade utför och på platta partier, svårt att täppa till luckor. Tog en del placeringar ffa uppför och andra halvan av loppet. 5,42,15 och 1099 i mål. Top 1000 vore roligt men är nöjd ändå. Armbågarna gav upp efter halva loppet som vanligt för mig.

 

Redline cold 205 , B25 slip, Vallade via Ottoson (osäker på vad de lade). Hade bara fäste motsvarande 0,3 zonen men misstänkt bra. För tjockt eller felmätt spann av mig? Känslan att de skidorna går lite bättre i lite varmare före.

Swix Paw var nog för liten i det sönderhackade bästa spåret.

 

Bonus att åka om högprofilerade CCC1000-grundaren som nog inte hade sin bästa dag.

Även om man inte har sin bästa dag och det går segt uppför så är det inte ok att tjuvskejta... Och hur gick det med det där ccc-tåget? Spårade det ur?

Link to comment
Share on other sites

VL18 - mitt första Vasalopp. Jag har bara åkt 7-mila (76km) tidigare vid 4 tillfällen.

 

Otroligt långsamt insläpp i led 7 trots att vi var på plats 05:30. Bara en person åt gången som kunde gå in. Här kan Vasaloppet ta 4-5 personer som delar ut vätska och stoppa rakt in i fållorna så insläppet skulle gå dubbelt så snabbt. Makalöst alltså. 

 

Provade skidor dagen innan och hade fantastiskt glid på mina Nanosonic cold med långa glidzoner. Vallade med Swix LF5 + Skistart HF röd. Väldigt fin struktur som jag bättrade på lite med Red Creek 1.0 efter rekommendationen. Mätte glid med några finländare med stor skidpark dagen innan "du har bra skidor". Kände en stor längtan inför att få åka ett lopp med riktigt bra skidor. Testade SkiGo HF Lila vs Swix VR40. Mätte ingen skillnad så jag körde på HF Lila med VG30 + blå invärmd grund. Är ingen Rode-kille så jag chansade inte på deras tips. Drog in fästzonerna rejält, kanske 5cm från 0.3-strecket på båda sidor.

 

Vid starten blev det mycket luckor och jag körde allt jag hade för att plocka positioner. Tog mig snabbt framåt tills två åkare rakt framför mig vurpar. Jag trasslar in mig i en boll av folk. Fullständig panik när jag ser åkare köra över mina stavar. Som tur var höll Madshus 100 UHM den prövningen. När jag väl tog mig upp (inte så lätt att undvika att fälla åkare med 210cm skidor) så ser jag led 10-åkare omkring mig. Blir en tung backe tänkte jag. Konstant krig och gruff i backen. Fattar inte hur man kan orka tjäna en position genom att köra över någon annans skidor. Fruktansvärt tungt för mig att hålla mig flytande i backen eftersom jag har halvhårt spann och skidorna fastnar inte riktigt om jag inte saxar brett, alternativt häver mig fram med stavarna. Det tog mig 55 minuter att komma till "högsta punkten"-skylten. 

 

Väl uppe på myrarna var det toktjockt med folk som diagonalade på platten. Jag vill införa omedelbart tidstillägg till åkare som inte kan hålla rygg på framförvarande åkare i vänstra spåret utan att kliva till höger. Blev ett fint distanspass till Smågan där det lättade lite i spåren, men jag fick gå hårt för att gå om folk och byta spår kors och tvärs. Tog 300 placeringar till nästa kontroll. Skidorna gick riktigt bra. Bra bett uppför och bra glid. Mediumtrugorna hjälpte också. 

 

Efter Tennäng började skidorna svika. Det blev för varmt för mina extrema kallföresskidor. Jag sög fast och kroppen orkade inte hålla uppe farten. Dåligt energiintag gjorde att jag väggade efter 3:30. Slarvigt av mig, men jag var så stressad av allt folk och att det inte gick att ta gel i farten. Vi hade köpt Gästrike Service som räddade mig. Ovärderlig tjänst med extra dricka så man slipper stå i kö på varje kontroll. Riktigt trevliga langare också. 

 

Summa summarum blev det mitt sämsta skidlopp någonsin. Orken tröt och jag har aldrig haft sämre glid jämfört med andra åkare. Jag såg hur många som helst med Madshus Intelligrip och Salomon skin som gled om mig utför. Mentalt och fysiskt knäckt stapplade jag i mål. 

 

Jag såg inget av folkfesten, bara tysta åkare som sammanbitet försökte övervinna den kärva snön och grunda spår. Får se om det blir någon revansch. Otroligt mycket logistik för att åka lite skidor. Men nu blir man ändå sugen på att slå sig själv till nästa år. Dom har en listig affärsidé...

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt troende i "skidorna har störst betydelse"-religionen kontra "vallamissionärerna" och "sickelevangelisterna".

 

Från Serneke "En tumregel i förhållande skidor – struktur – valla kan man grovt säga 70 – 15 – 15 procent i avgörande."

 

http://teamserneke.com/2017/12/12/att-lyckas-med-sina-skidor-och-vallning/

 

 

Jag har aldrig gjort så mycket skidtester som inför årets vasa. Konklusionen blir att det som betyder minst för glidet är glidvallan. Åtminstone vid några kallgrader. Skidans egenskaper, fästvalla och struktur påverkar glidet mycket mycket mer. Sätter man dom bitarna kan man glidvalla med ormsalvan man fick vid målgång året innan och ändå glida ifrån de flesta. Eller t o m skippa glidvallan.

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt troende i "skidorna har störst betydelse"-religionen kontra "vallamissionärerna" och "sickelevangelisterna".

 

Från Serneke "En tumregel i förhållande skidor – struktur – valla kan man grovt säga 70 – 15 – 15 procent i avgörande."

 

http://teamserneke.com/2017/12/12/att-lyckas-med-sina-skidor-och-vallning/

...och lägger man till fästvallan för oss otrendiga motionärer så betyder glidvallan ännu mindre.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde mitt tredje vasalopp efter att ha köpt en plats i veckan. På plats vid fålla 5 vid 5:25. Lång kö men acceptabel fart när fållan öppnade. Kl 6:15 låg skidorna förvånansvärt långt fram på vänsterkanten. Vid start bar det av i hög fart fart över startgärdet men backen tog tid ute på vänsterkanten. Började plocka placeringar innan krönet. Placering kring 4800 i smågan, strax över 3500 i Mora efter att kontinuerligt ha plockat hela vägen.Förundrad över hur många långsammare åkare som lyckas ta sig upp för backen snabbare än mig. Hur gör ni som har er bästa placering på toppen av backen?  

 

Ingen lätt resa sedan, fick slita hårt. Gick inte så snabbt som jag hoppats på men placeringen var iaf bäst hittills med viss marginal. Ville mer men fokus och förberedelser kanske hade kunnat vara bättre. 

 

Skidorna var okej. När jag inte lägger ner mest tid/pengar/energi på vallning är jag nöjd om jag hänger med majoriteten i glid. Upplevde att de flesta hade ganska jämbördigt glid med några enstaka hade betydligt bättre. 

 

En (något överdriven) reflektion var att alla från led fyra som jag åkte om stakade. Och alla som jag såg stakade kom från led fyra. Kan väl inte vara många där kring led 4-5-6 som tjänar att gå utan fästvalla. I alla fall inte i år. 

Link to comment
Share on other sites

Redline Cold

SKIMATERIA Universalstruktur (R-Cut, 0,9 och 0,1) i botten

Ett lätt drag med P-Cut för att ta ned strukturen en aning, bra vid nysnö

Testade dessa vid Evertsbergssjöarna i lördags em och valde att komplettera med rullad 0,3 fram- och sedan bakifrån, dvs krysstruktur

Präglad (rak) 1,8 bakom bindningen

Ett lager ingnuggad och urborstad SKIMATERIA Peak Glide S Cold

Polerade med handnylonborste och diamantpolerkloss

Fäste VR40 och Star Blå mixat, fr 0,3 fram och 10 cm bakom balanspunkt

Startade i led 2, tog mig in topp 500

Klart konkurrenskraftiga skidor

Link to comment
Share on other sites

När man tycker det är så trångt i Vasaloppsspåret att det är svårt att åka om folk:

 

19-årige Edvin Nordström intervjuades i tv precis innan start om varför att han ställt sig allra längst bak i sista startled, med sådär 15000 åkare framför:

 

"Pappa sa att man ska uppleva ett Vasalopp från längst bak."

 

Edvin gick i mål på placering 3696. Han passerade drygt 11000 åkare i söndags.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha bra glidvalla räcker det ju inte med stearinljus som förr Volevodin, utan det finns massor av olika paraffiner och pulver FÖR OLIKA typer av snö och temperaturer och fuktighet. Får det inte finnas olika typer av strukturer och sicklar för olika typer av snö och temperaturer och fuktighet menar du???

 

Aggressiv grundstruktur kan du ju ha, antingen från en stenslip, eller från en sickel.

Jag har aldrig ansett att något inte får finnas utan utgår från vad som finns. Från början (då Lars-Eriks missionsresa började) var det stålsickling rakt upp och ner, sen har Primateria tillkommit, sen började man strukturera belaget och även rilla det stålsicklade samt använda stålborste, sen har det tillkommit olika "sandpapper" mm (kanske glömt något) mao krävs både handlag, utrustning och arbete för att få till ett bra glid utifrån det före som erbjuds. För mig känns det lättare att få till ett bra resultat med den gängse metoden glidvallning utifrån de kunskaper som förvärvats genom åren.

Link to comment
Share on other sites

När man tycker det är så trångt i Vasaloppsspåret att det är svårt att åka om folk:

19-årige Edvin Nordström intervjuades i tv precis innan start om varför att han ställt sig allra längst bak i sista startled, med sådär 15000 åkare framför:

"Pappa sa att man ska uppleva ett Vasalopp från längst bak."

Edvin gick i mål på placering 3696. Han passerade drygt 11000 åkare i söndags.

Det är respekt. 2001 kom jag på dryga 6000 från led 10 men var långt ifrån lika bra tränad som Edvin. Lät som att han kunde sina grejer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...