Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

Det var ett slitigt och jävligt VL, ingenting gratis. Ont i armbågarna sista 75 och ont under framfötterna i frånskjutet sista 30. Var medveten om att båda skulle dyka upp och nöjd med att jag inte vek ner mig.

Grattis till prestationen. Vad blir ditt nästa mål? Att åka Nordensjköld med onda armbågar sista 205 ?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Tycker att skräpzoner och nya regler inte har gjort tillräckligt. Stod i led 3 och körde upp mig till ca 500. Folk kastade gels, flaskor och korkar överallt. Vad är det för fel på folk? Man kanske skulle förbjuda folk att ta med egen energi och bara tillåta langning och kontroller.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att skräpzoner och nya regler inte har gjort tillräckligt. Stod i led 3 och körde upp mig till ca 500. Folk kastade gels, flaskor och korkar överallt. Vad är det för fel på folk? Man kanske skulle förbjuda folk att ta med egen energi och bara tillåta langning och kontroller.

Håller verkligen med om det. Man är ju idiot nog om man kastar gels i naturen vid sidan av spåret, men när man bara släpper dem rakt ner i spåret måste man ju ha någon extremt allvarlig neurologisk defekt. Samma diagnos som människor som slänger ölburkar på fjället.

Link to comment
Share on other sites

Startade i 2:an. Redline med LJ02 slip, LF5+HF6+FC6x, Redcreek snedhuggen -5/-20 hela skidan och 1 mm bak. Tvekade länge, men valde fäste vilket var helrätt för mig. VG30+V30+4 tunna VR40. Lagt väldigt kort ca 3 dm. Triac 3.0 stavar med carbon paw trugan vilket var helt perfekt! 3.0 är för övrigt SÅ JÄVLA VÄRD PENGARNA, sjukt skön. Upplevde ändå att jag hade sämre glid än de runt omkring mig. I och för sig många stakare, men lite besviken där. Stod i andra led i 2:an ganska långt till höger och valde att hålla mig höger i backen. Det var ett bra val då jag kunde småspringa om en hel del folk i backen och var topp 500 i Smågan. Ett tag såg jag faktiskt elit klungan en bit fram på de längsta rakorna på myrarna. Tappade min flaska i Evertsberg och hade en rejäl dipp från innan oxberg till hökberg. Fick stanna lite längre i vasslan och i hökberg för att försöka återfå lite energi vilket hjälpte på slutet. Föret upplevde jag som mycket trögare än förra året, vilket också alla tider visar. 

Link to comment
Share on other sites

En reflektion från igår var att det bara var ett spår som gick "bra". Väldigt tungt att gå om varpå det oftast bara var att ligga med. Det var lite tråkigt tycker jag. Fick man en dåligt start måste det varit tungt att avancera? Som vanligt var väggen nära från Vasslan till Hökberg. Men på ngt sätt hittar man nya krafter, alltid lika skönt att avsluta starkt.

 

När dem räknar fram tiderna för leden till Vasaloppet 2019 utifrån Vasaloppet används väl placeringar? Topp 500 för led 1 topp 1000 för led 2 och topp 2000 för led 3? Någon sa till mig att damerna exkluderas i den uträkningen, stämmer det? Säg hypotetiskt att min placering är 1010 totalt, men jag har fler än tio damer framför mig så jag får placering 9XX istället och skulle då placeras i led 1. 

Ja det är placeringar utan damer som räknas. Men, du får inte led 1 för 9XX utan led 2. 

Link to comment
Share on other sites

En orsak också kan vara din VG35. Och egentligen bara 2 lager med burk ovanpå då du värmde in lager ett med Vr40? Grundvax suger nåt otroligt i nysnö. Jag hämtade grön Skigo XC invärmt och sen 3 lager VR30 på det. Bra fäste fram till Hökberg och bra glid till Evertsberg som sen blev helt sjukt bra andra halvan! Tur det när inte kroppen är i slag...

Ross C2 Xium. Kuzmin U. RC stål fin hand och sen ett svep med Kuzmin HS-brush.

Testade VR30 på Billingen i torsdags i ungefär samma väder som igår. -8°C och den går riktigt lent! Atomic World Cup är ju ganska låga, iaf mina 2 par. Då är det kpnsl7gt med varm burk.

Bra kämpat Thorrez!

Nu vet jag vem som ska valla fäste på mina skidor nästa år ;-)

Link to comment
Share on other sites

Även om man inte har sin bästa dag och det går segt uppför så är det inte ok att tjuvskejta... Och hur gick det med det där ccc-tåget? Spårade det ur?

Just det såg jag inte. Var bara en person som jag sa åt under hela loppet. Upplevde en peak för tjuvskejtandet för 2-3 år sedan men överlag fint i år.

Ingen aning hur det gick för tåget.

Link to comment
Share on other sites

Såg några CCC1000-åkare i duschhallen och hörde att tåget hade skitigt sig. Exakt vad som hänt var oklart, men jag antar att de hade för olika kapacitet.

 

Även jag tyckte mig se ovanligt många väggade åkare. Startade i 4:an och det är en konstig känsla att åka förbi led-2 åkare som ser helt parkerade ut. Det måste varit ovanligt utslagsgivande före i år. 

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

De samlade ihop tåget strax innan Smågan och måste legat kring plats 1100 när jag körde om dem. Var kanske en 5-6 st CCC1000 inom 50 meter där. Snackade lite med Eriksson som undrade hur långt bakom honom de var.

Link to comment
Share on other sites

Startade längst fram i led 3 på högersidan. Under fötterna hade jag ett par gamla RCS med vit maraton och FC7 pulver. VG35 samt 4 korta lager VR40. Starten flöt på fint och har nog aldrig varit så pigg på toppen. Upplevde att jag hade lite sämre glid än de runt omkring utför då jag ofta fick börja staka tidigare än den som låg framför i fartställning. Hade dock inga problem att följa med i stakningen. Bergfäste ända in i Mora så hade nog kunnat lagt färre lager. Placering 1427 i Smågan och 973 i mål. Nöjd med det.

En liten parentes är att vid vägövergången blev jag omkörd av #9 som förmodligen brutit en stav eller liknande. Han var 140 man i Smågan och hur han kunde tråckla sig fram så bra i backen är för mig en gåta. Han blev visst 28 i mål så med en bättre start kanske han hade varit med täten in.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till prestationen. Vad blir ditt nästa mål? Att åka Nordensjköld med onda armbågar sista 205 ?

 

Tackar!

Jag tar nog hellre lite förebyggande träning, excentriska dips sägs vara medicinen, men funkar inte den och Nordenskiöld lockar så får det väl göra lite ont.

 

 

En liten skadeglädje när ni nämner ccc1000, jag som kom in på plats 4300 ca åkte om två i sådan dräkt, någonstans runt Oxberg. Två rejält frånkopplade vagnar med stort behov av lok.

Link to comment
Share on other sites

En liten parentes är att vid vägövergången blev jag omkörd av #9 som förmodligen brutit en stav eller liknande. Han var 140 man i Smågan och hur han kunde tråckla sig fram så bra i backen är för mig en gåta. Han blev visst 28 i mål så med en bättre start kanske han hade varit med täten in.

Mina bekanta sa att #9 suttit fast i den extrema bilkön som var på morgonen och således missat starten. 

Link to comment
Share on other sites

Absolut värst var det runt enervits stationer, Låg gelförpackningar överallt och i typ 100 m efter kontrollen. Ska de ha denna service borde de städa upp i spåret. 

Tycker att skräpzoner och nya regler inte har gjort tillräckligt. Stod i led 3 och körde upp mig till ca 500. Folk kastade gels, flaskor och korkar överallt. Vad är det för fel på folk? Man kanske skulle förbjuda folk att ta med egen energi och bara tillåta langning och kontroller.

Link to comment
Share on other sites

Mmm jodå just den sorten tar evigheter att få fina och fritt från vitt belag!

Ja, men trodde jag hade fått ordning på dem efter att det gått så fint i varmt/konstsnö några år.

 

Om jag ger de en duktigt grundsickling med plussen nu, finns det chans att de funkar i Jokkmokk om det blir liknande kyla och snöfall?

 

Eller för att omformulera frågan, handlar det bara om att sickla på till de blir bra och efter det kommer det att funkar. Eller kommer de aldrig att bli ok med så korta tryckzoner i sådana förhållanden (jag är med på att de aldrig kommer bli super, men är det helt kört att bli ok)?

Link to comment
Share on other sites

Jag har skvalpat runt plac 2000 några gånger och det är totalplacering inklusive tjejer som gäller. Om det inte är olika för led1-2 och horderna bakom ;)

om du kollar tiden 4.52.26 som var gränsen för led 1 så var det placering 500 i herrklassen i VL2017 (510 totalt)

 

5.12.02 som var gränsen för led 2 var placering 1003 (?) i herrklassen i VL2017 (1028 totalt)

 

Nästföljande gränser är vid herrplacering 2003/2004 och 3203/3204

Link to comment
Share on other sites

om du kollar tiden 4.52.26 som var gränsen för led 1 så var det placering 500 i herrklassen i VL2017 (510 totalt)

 

5.12.02 som var gränsen för led 2 var placering 1003 (?) i herrklassen i VL2017 (1028 totalt)

 

Nästföljande gränser är vid herrplacering 2003/2004 och 3203/3204

 

OK, jag har oftast hamnat på fel sida strecket och trott det har med de snabba tjejerna att göra men tydligen inte.

Då var jag ju löljigt nära förra året med (herr-)placering 2021. Hem och träna långspurter, om det ska bli nåt mer Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men trodde jag hade fått ordning på dem efter att det gått så fint i varmt/konstsnö några år.

 

Om jag ger de en duktigt grundsickling med plussen nu, finns det chans att de funkar i Jokkmokk om det blir liknande kyla och snöfall?

 

Eller för att omformulera frågan, handlar det bara om att sickla på till de blir bra och efter det kommer det att funkar. Eller kommer de aldrig att bli ok med så korta tryckzoner i sådana förhållanden (jag är med på att de aldrig kommer bli super, men är det helt kört att bli ok)?

Detta är plusskidor höga. Men de är absolut inte färdigsicklade för då blir det inget vitt. Nya Kuzmin U eller plus 017 eller Skimateria R-sickel är OTROLIGT mycket vassare än en gammal sleeten Kuzmin U... (011?)
Link to comment
Share on other sites

 

En liten parentes är att vid vägövergången blev jag omkörd av #9 som förmodligen brutit en stav eller liknande. Han var 140 man i Smågan och hur han kunde tråckla sig fram så bra i backen är för mig en gåta. Han blev visst 28 i mål så med en bättre start kanske han hade varit med täten in.

 

Hmm...trodde han blev diskad. Han kom o skejta om mig på startrakan på högersidan. Blåste förbi en jäkla massa folk skejtandes, Jag stod i led 3....

Link to comment
Share on other sites

Startade längst fram i led 3 på högersidan. Under fötterna hade jag ett par gamla RCS med vit maraton och FC7 pulver. VG35 samt 4 korta lager VR40. Starten flöt på fint och har nog aldrig varit så pigg på toppen. Upplevde att jag hade lite sämre glid än de runt omkring utför då jag ofta fick börja staka tidigare än den som låg framför i fartställning. Hade dock inga problem att följa med i stakningen. Bergfäste ända in i Mora så hade nog kunnat lagt färre lager. Placering 1427 i Smågan och 973 i mål. Nöjd med det.

En liten parentes är att vid vägövergången blev jag omkörd av #9 som förmodligen brutit en stav eller liknande. Han var 140 man i Smågan och hur han kunde tråckla sig fram så bra i backen är för mig en gåta. Han blev visst 28 i mål så med en bättre start kanske han hade varit med täten in.

Låter helt obegripligt hur man kan ta sig till Smågan på 37min från Led3 mer eller mindre. Du menar vägövergången precis innan backen börjar?
Link to comment
Share on other sites

Gjorde comeback efter 9 år.

 

Startade till vänster i led 3. Hade kanske 10 före mig i spåret.

 

Lj02. Vit marathon och skistarts hf-pulver.

Toko Base. 2 lager v40 2 vr30 och ett nervöslager v40.

Mycket bra glid, ok fäste i 75 km. Skidorna hade gått 50 km innan start.

 

Första gången sen 2004 jag har så bra skidor på tävling.

 

Fin skidtur, trodde att fler i led 3 skulle åka utan fäste. Men jag var absolut inte ensam med fäste.

 

Åkte i mål kring 1500. Tog placeringar fram till Hökberg, där blev jag bekväm och började känna efter. Tappade ca 100 sista 2 milen.

 

Lite tjärvt, men det har ju varit minus 15 och nysnö hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...