Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

Eller tänk om det hade varit en vasaloppsmorgon. Med underkylt regn om alla hade vallat för nysnö och -3 grader.

Tyckte nog nästan det var så på VL ;)

Det jag hörde kvällen innan var ”lite lätt snöfall...” Det bombade ju ner små hårda kristaller. Som ett underkylt össnöregn i -9 grader. Inte ofta man upplever i livet. Det missade smhi rätt bra också ;)

(Såg dig gå i mål o få medalj föresten ... ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Tycker att skräpzoner och nya regler inte har gjort tillräckligt. Stod i led 3 och körde upp mig till ca 500. Folk kastade gels, flaskor och korkar överallt. Vad är det för fel på folk? Man kanske skulle förbjuda folk att ta med egen energi och bara tillåta langning och kontroller.

Åkt en del i Vasaloppsspåret efter Vasaloppet och det ligger gels lite överallt,när dom drar nya spår så hamnar en del i spåret vilket min sambo fick erfara när vi tog en tur häromdagen,en rejäl lårkaka efter fall i nerförsbacke pga av att det låg en gel i spåret,(korkmodellen),jag hann lyfta på skidan men inte hon...måste ändå tillägga att eftr vad jag sett så har det minskat dom sista åren med gel o dyl i spåret efter ett Vasalopp osv

Link to comment
Share on other sites

De plockade ju bort skräpzonerna ett tag, det var förmodligen just på grund av att det inte går att städa bort precis alla korkar och förpackningar. Det lär ju vara hundratals korkar som trampas ned i snön. Efterstädning vid snösmältning är nog enda rimliga lösningen om det prompt måste finnas skräpzoner. 

Link to comment
Share on other sites

De med langning i spåret (elit?) ska ju ha lovat att de ska plocka upp efter sig så att de ska kunna släppa resterna utan att kasta på avsett ställe. Tycker att det plockades upp lika dåligt i år som vanligt. Idé kunde väl vara att teamen måste markera alla förpackningar med sitt team? Sedan delas minuterna ut efter de förpackningar som ligger kvar relativt de som samlats in...

Låter det omöjligt? I så fall bara förbjud att kasta utanför skräpzon...

Link to comment
Share on other sites

Om nu Enervit ska bli huvudsponsor så kan de väl hitta på en lösning på plastkorkarna på sina liquids. De är nog den största boven till att folk stuper på näsan. Själva förpackningarna är också ett gissel men hårda plastdetaljer blir rentav farliga. Även jag som bara åkte Stafettvasan och Nattvasan i år såg redan då en hel del skräp som åkt ner och runt i snön i pistningarna.

Link to comment
Share on other sites

En stilla undran vem som använder gel på stafettvasan? Jag såg några liggandes på sträcka 2...

Folk som har fått i sig väldigt mycket reklam och tips om hur fantastiska resultat man får i spåren om man toppar upp med gels. 

Link to comment
Share on other sites

Var lidt overrasket over specielt omkring elite løbernes langningssteder mængden med affald i sporet, var en gang ved at falde forover ordentligt omkring evertsberg/oxberg, blev til og med nød til at stoppe for at forsikre mig at en plastic gel med skrue ikke havde sat sig fast, da det føltes sådan i glidet. Lige præcis disse typer af gels bør forbydes i Vasa, det er for farligt i sporet og eliten burde kun få langet drikke på deres specielle steder... Gels bør de kunne få på allerede eksisterende depoter som os andre eller transportere selv istedet og slænge det på officielle depoter.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är riktigt störande med allt skräp. Själv fick jag även vid två tillfällen i nedförsbackar väja för stora plastflaskor som låg rätt i spåret. I övrigt gick det fint. Medaljen för första gången och med god marginal dessutom. Tycker första backen gick ovanligt smidigt också. Mindre hets än vanligt. Startade i mitten av led 4 lite höger om mitten. 

Link to comment
Share on other sites

På tal om nedskräpning; För ett antal år sedan kom jag åkande i spåret längst till höger och mitt i en vänsterkurva hade en hund lagt en stor hög i spåret, men jag lyckades i sista stund lyfta skidan och undgå hundskit i klistret. Så det är inte bara gels som man inte plockar upp utan även slarviga hundägare "skiter i skiten"

Link to comment
Share on other sites

"Totalt diskvalificerades 19 åkare i Vasaloppet för otillåten åkteknik och en för att ha hindrat en annan åkare. Ett tiotal deltagare tilldelades 15 minuters tidstillägg på grund av nedskräpning. När det gäller nedskräpning i spåret kan Vasaloppet konstatera att det i alla lopp var väldigt lite nedskräpning förutom just i Vasaloppet där det tyvärr var en försämring jämfört med föregående år."
Link to comment
Share on other sites

"Totalt diskvalificerades 19 åkare i Vasaloppet för otillåten åkteknik och en för att ha hindrat en annan åkare. Ett tiotal deltagare tilldelades 15 minuters tidstillägg på grund av nedskräpning. När det gäller nedskräpning i spåret kan Vasaloppet konstatera att det i alla lopp var väldigt lite nedskräpning förutom just i Vasaloppet där det tyvärr var en försämring jämfört med föregående år."

Se dä'r en ny definition av uttrycket "En droppe i havet" ...

Link to comment
Share on other sites

Någon mer som tycker Andreas Nygaard skejtar på upploppet? Efter 4:24:15 in i loppet tar han två på varandra följande skejtskär och borde diskats enligt min mening. Men det beslutet vågade nog inte tävlingsledningen ta.

Spontant tyckte jag också att det såg knepigt ut men det som händer är att spåren upphör en bit pga en gångpassage och när de börjar igen är de inte riktigt i linje med tidigare så alla gör en mindre riktningsförändring för att komma rätt.

Link to comment
Share on other sites

Någon mer som tycker Andreas Nygaard skejtar på upploppet? Efter 4:24:15 in i loppet tar han två på varandra följande skejtskär och borde diskats enligt min mening. Men det beslutet vågade nog inte tävlingsledningen ta.

 

Är det inte så att det är precis vid en spårövergång där folk gått över så att spåren förmodligen var trasiga? Så han behövde kanske ta de skären för att hamna i ett spår igen så att säga. Annars får man ju hålla med om att det ser helt oprovocerat ut då han redan låg först och inte hade anledning att byta spår etc.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det är ju inte en riktningsförändring, bara framåtdrivande skateskär. Ska man vara stenhård så är det skate. 

Om trasiga spår ger rätten till skate så är det ju i princip fritt fram för skatevasan efter led 5 någonstans ;) 

 

Men vore jag tävlingsledning skulle jag inte diska honom för det där. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...