Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
197 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 732 inlägg

Fick känslan att en del hade legat sen Öppet Spår vänts ner i pistningen och frästs upp igen.

Sen kan det funnits väldigt ambitiösa åkare i Stafettvasan  :rolleyes:

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Jag har åkt de fem senaste loppen och tycker det väldigt mycket mindre skräp i år. Även mycket mindre trasiga stavar och annat. 

bit

bit

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Var lidt overrasket over specielt omkring elite løbernes langningssteder mængden med affald i sporet, var en gang ved at falde forover ordentligt omkring evertsberg/oxberg, blev til og med nød til at stoppe for at forsikre mig at en plastic gel med skrue ikke havde sat sig fast, da det føltes sådan i glidet. Lige præcis disse typer af gels bør forbydes i Vasa, det er for farligt i sporet og eliten burde kun få langet drikke på deres specielle steder... Gels bør de kunne få på allerede eksisterende depoter som os andre eller transportere selv istedet og slænge det på officielle depoter.

NiklasPF

NiklasPF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Håller med om att det är riktigt störande med allt skräp. Själv fick jag även vid två tillfällen i nedförsbackar väja för stora plastflaskor som låg rätt i spåret. I övrigt gick det fint. Medaljen för första gången och med god marginal dessutom. Tycker första backen gick ovanligt smidigt också. Mindre hets än vanligt. Startade i mitten av led 4 lite höger om mitten. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

På tal om nedskräpning; För ett antal år sedan kom jag åkande i spåret längst till höger och mitt i en vänsterkurva hade en hund lagt en stor hög i spåret, men jag lyckades i sista stund lyfta skidan och undgå hundskit i klistret. Så det är inte bara gels som man inte plockar upp utan även slarviga hundägare "skiter i skiten"

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 048 inlägg

"på tal om" hundskit; vart har Labradoren tagit vägen?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

Ja, men han plockar säkert upp efter hunden. (en bland många som man saknar på forumet)

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg
"Totalt diskvalificerades 19 åkare i Vasaloppet för otillåten åkteknik och en för att ha hindrat en annan åkare. Ett tiotal deltagare tilldelades 15 minuters tidstillägg på grund av nedskräpning. När det gäller nedskräpning i spåret kan Vasaloppet konstatera att det i alla lopp var väldigt lite nedskräpning förutom just i Vasaloppet där det tyvärr var en försämring jämfört med föregående år."

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 431 inlägg

"Totalt diskvalificerades 19 åkare i Vasaloppet för otillåten åkteknik och en för att ha hindrat en annan åkare. Ett tiotal deltagare tilldelades 15 minuters tidstillägg på grund av nedskräpning. När det gäller nedskräpning i spåret kan Vasaloppet konstatera att det i alla lopp var väldigt lite nedskräpning förutom just i Vasaloppet där det tyvärr var en försämring jämfört med föregående år."

Se dä'r en ny definition av uttrycket "En droppe i havet" ...

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg
Shame on them!! Borde vart fler dock.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 582 inlägg

Ja, men han plockar säkert upp efter hunden. (en bland många som man saknar på forumet)

Mer efter hästarna skulle jag tro ;) Själv saknar jag honom mer i verkliga livet. Flydde storstan till hästgård i Västergötland...

Runningmind

Runningmind

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Någon mer som tycker Andreas Nygaard skejtar på upploppet? Efter 4:24:15 in i loppet tar han två på varandra följande skejtskär och borde diskats enligt min mening. Men det beslutet vågade nog inte tävlingsledningen ta.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 732 inlägg

Någon mer som tycker Andreas Nygaard skejtar på upploppet? Efter 4:24:15 in i loppet tar han två på varandra följande skejtskär och borde diskats enligt min mening. Men det beslutet vågade nog inte tävlingsledningen ta.

Spontant tyckte jag också att det såg knepigt ut men det som händer är att spåren upphör en bit pga en gångpassage och när de börjar igen är de inte riktigt i linje med tidigare så alla gör en mindre riktningsförändring för att komma rätt.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

bonga

bonga

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Är det inte så att det är precis vid en spårövergång där folk gått över så att spåren förmodligen var trasiga? Så han behövde kanske ta de skären för att hamna i ett spår igen så att säga. Annars får man ju hålla med om att det ser helt oprovocerat ut då han redan låg först och inte hade anledning att byta spår etc.

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 427 inlägg

Tja, det är ju inte en riktningsförändring, bara framåtdrivande skateskär. Ska man vara stenhård så är det skate. 

Om trasiga spår ger rätten till skate så är det ju i princip fritt fram för skatevasan efter led 5 någonstans ;) 

Men vore jag tävlingsledning skulle jag inte diska honom för det där. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Lite svårt att säga, men jag tycker det ser ut som att han byter spår åt höger. Först byter han spår till vänster och kör om Bob Impola (13), sedan byter han tillbaka. Två skär är väl tillåtet om man byter spår?

/snabben

NiklasPF

NiklasPF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Apropå diskningar pga skate: läste också att några blivit diskade och gick in och kollade om jag hamnat några placeringar bättre pga detta. Märkte då till min förvåning att jag var sex placeringar sämre än jag var för några dagar sedan. Är det någon som har någon aning om varför det kan vara så?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

Det avgörande är väl om en åkare tjänar något på skejtskären, om han skall bli diskad eller ej.

Runningmind

Runningmind

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Jag resonerade också så att spåren upphör och det är en liten kulle där spåren ej är i fas. Dock ser man alla åkare efter Andreas som tar ett skär och ändå håller linjen. Även om spåren upphör som tex vid kontrollerna så ger ju inte det rätt att skejta. Som jag ser det laddar han på för en spurt och har väldigt hög fart in just på bulan och det blir nog inte medvetet men det blir två skejtskär som han dessutom tar väldigt mkt fart i. Normalt tar man skejtskär i svängar förbi klockstapeln tex innan man svänger in på upploppet i låg fart men det rörelsemönstret på en raksträcka tycker jag blir knepigt och det ser även ut som att han gör det för balansens skull men det är Tommy som bestämmer..

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 623 inlägg

Apropå diskningar pga skate: läste också att några blivit diskade och gick in och kollade om jag hamnat några placeringar bättre pga detta. Märkte då till min förvåning att jag var sex placeringar sämre än jag var för några dagar sedan. Är det någon som har någon aning om varför det kan vara så?

Nedskräpning

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar