Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Apropå diskningar pga skate: läste också att några blivit diskade och gick in och kollade om jag hamnat några placeringar bättre pga detta. Märkte då till min förvåning att jag var sex placeringar sämre än jag var för några dagar sedan. Är det någon som har någon aning om varför det kan vara så?

Link to comment
Share on other sites

Jag resonerade också så att spåren upphör och det är en liten kulle där spåren ej är i fas. Dock ser man alla åkare efter Andreas som tar ett skär och ändå håller linjen. Även om spåren upphör som tex vid kontrollerna så ger ju inte det rätt att skejta. Som jag ser det laddar han på för en spurt och har väldigt hög fart in just på bulan och det blir nog inte medvetet men det blir två skejtskär som han dessutom tar väldigt mkt fart i. Normalt tar man skejtskär i svängar förbi klockstapeln tex innan man svänger in på upploppet i låg fart men det rörelsemönstret på en raksträcka tycker jag blir knepigt och det ser även ut som att han gör det för balansens skull men det är Tommy som bestämmer..

Link to comment
Share on other sites

Apropå diskningar pga skate: läste också att några blivit diskade och gick in och kollade om jag hamnat några placeringar bättre pga detta. Märkte då till min förvåning att jag var sex placeringar sämre än jag var för några dagar sedan. Är det någon som har någon aning om varför det kan vara så?

 

Nedskräpning

Link to comment
Share on other sites

Fast 15min tillägg borde ge ett par hundra placeringar sämre.

Precis. Här handlar det om sex placeringar och någon nedskräpning har jag inte stått för. Inte för att det spelar jättestor roll i mitt fall, men man undrar ju lite över vilka som smyger sig in i resultatlistan så här långt efteråt? Hade man förbättrat sig några placeringar hade det ju inte varit lika konstigt pga personer som får tidstillägg för nedskräpning samt att några diskas för skate.

Link to comment
Share on other sites

Apropå diskningar pga skate: läste också att några blivit diskade och gick in och kollade om jag hamnat några placeringar bättre pga detta. Märkte då till min förvåning att jag var sex placeringar sämre än jag var för några dagar sedan. Är det någon som har någon aning om varför det kan vara så?

Det var många chip som ej fungerade, så de har fått kolla på videomaterial för att kunna placera folk rätt. Därav har du halkat ner 6 platser.

Link to comment
Share on other sites

Kl 4 räcker inte längre. Finns stollar där från 3...

Oops.

Finns ett långpass på skidor i den väntetiden som många köande hade haft nytta av. Dock inte samma morgon.

Eller tre-fyra teknikpass hur man åker utför.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

90 min, men är det inte "jätte-mycket" längre än tidigare? Var det inte ner på 3-4 minuter för något år (i år) sedan?

Trendbrott?

 

 

83 sek tog det 2015 så visst är det något som hänt. Tror folk lessnat på startkaoset som är i första backen. Liksom inte värt 1800 kr. Tror man skulle få fler anmälda med intervallstarter och att inte enbart de 100 första kan göra sitt eget lopp. 

Tror man behöver ta mer input från deltagare längre bak också vad som inte fungerar.

Startplatser kan man köpa för halva priset veckan innan i stora drivor...inga konstigheter om man vill åka.

Link to comment
Share on other sites

83 sek tog det 2015 så visst är det något som hänt. Tror folk lessnat på startkaoset som är i första backen. Liksom inte värt 1800 kr. Tror man skulle få fler anmälda med intervallstarter och att inte enbart de 100 första kan göra sitt eget lopp. 

Tror man behöver ta mer input från deltagare längre bak också vad som inte fungerar.

Startplatser kan man köpa för halva priset veckan innan i stora drivor...inga konstigheter om man vill åka.

Kanske är en väderfråga ckså? Jag vet inte:

2019 års Vasalopp: 90 minuter

2018: 5 minuter

2017: 4 minuter

2016: 83 sekunder

2015: 90 sekunder

2014: 10 minuter

2013: 11 minuter

2012: 11 dagar

Link to comment
Share on other sites

Kanske är en väderfråga ckså? Jag vet inte:

2019 års Vasalopp: 90 minuter

2018: 5 minuter

2017: 4 minuter

2016: 83 sekunder

2015: 90 sekunder

2014: 10 minuter

2013: 11 minuter

2012: 11 dagar

 

Sedan 2015 så finns det ju ett program för lojala åkare. I år var det enligt vasaloppet över 5000 lojala åkare som anmälde sig. Jag tror också att de som trodde att se skulle tjäna pengar på vasalopppsplatser har slutat köpa platser, alla vet att priset går ner när det börjar närma sig. 

Link to comment
Share on other sites

Dels säkert färre spekulerare som köper biljett ja... Sen var årets vinter katastrofal före februari i Götaland... Och dessutom när det går så trögt som i år och folk får längre tider och dessutom att folk inte kan hantera kylan som i Öppet Spår, drar det ner suget... Går det lätt på VL som 2012 eller på ÖS som 2016, blir det mer drag efter startplatser t nästa år...
Link to comment
Share on other sites

Precis. Här handlar det om sex placeringar och någon nedskräpning har jag inte stått för. Inte för att det spelar jättestor roll i mitt fall, men man undrar ju lite över vilka som smyger sig in i resultatlistan så här långt efteråt? Hade man förbättrat sig några placeringar hade det ju inte varit lika konstigt pga personer som får tidstillägg för nedskräpning samt att några diskas för skate.

Skulle väl satt en smileys på den där, men tänkte samtidigt rent generellt väcka frågan hur många som känner sig oförrätt beskylld när de plötsligt fått 15 minuters tillägg :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...