Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som kan, vilket skidpaket är bäst/mest prisvärt av dessa två?


steffoh

Recommended Posts

Nr 1

 

https://www.xxl.se/atomic-pro-c3-skintec-pro-link-boot-xcelerator-17-18-paket-med-stighudsskidor-unisex/p/bp/1140606_b

 

Nr 2

 

https://www.huseliusskidsport.se/langdskidor-vinter/langdskidor/rossignol/rossignol-r-skin-ifp.html

 

https://www.huseliusskidsport.se/langdskidor-vinter/pjaxor/salomon/salomon-equipe-8-classic-cf.html

 

https://www.huseliusskidsport.se/langdskidor-vinter/bindningar/klassiska/sns/salomon-sns-pilot-equipe-classic.html

 

Paketen kostar lika mycket.. frågan är vilken är mest prisvärd och bäst. Om någon kan förklara största skillnaden mellan paketen så skulle det uppskattas mycket :) Kan tillägga att jag är nybörjare och vill ha bra vallningsfria skidor. Tacksam för era svar.

Link to comment
Share on other sites

ngra tankar från mig. OBS, inget "facit"

 

Jag skulle nog satsa på Ross R-skin.

 

Undvik gärna SNS bindning (som det fr Husselius du länkade till. Husselius lär ha andra pjäxor till).

 

SNS är bra, men på utgående skulle jag nog tro. Dessutom med skins är det vad jag förstått rätt bra att kunna flytta bindningen för att på så vis påverka relationen glid/fäste, så de till att få en bindning som det går att göra på, dvs ngn NNN bindning med den funktionen, nog klart värt ngra extra pengar om det skulle vara så.

 

Att handla på nätet är inga problem. XXL är stora och har säkert både bra o mindre bra folk på att ta ut skidor.

 

Husselius skulle jag inte tveka en sekund på att låta ta ut skidor åt mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle valt Ross R-skin, dels för att jag vet att Huselius är en seriös skidhandlare, dels för att Ross är smidiga och lättmanövrerade skidor. Att kunna flytta bindningen har man mest nytta av på skin, inte så att det är nödvändigt att flytta fram och tillbaka utan hitta den position, som funkar bäst för fäste och glid utifrån spann och egen vikt/åkförmåga.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade precis detta paket.. vad har ni för åsikter om det? Jag är ute efter att hitta ett så bra paket så billigt som möjligt...

 

Såg att det var två olika bindningar man kunde välja mellan i paketet? Vilken bör man ta? Går båda att flytta fram och tillbaka? Tacksam för snabbt svar så man kanske hinner åka skidor innan snön smälter :)

 

Det känns ju som xc bimdningarna är bra mycket bättre? Kostar dubbelt så mycket med.. finns de nån anledning till att inte välja dom?

 

https://www.xxl.se/nordmarka-igs-nis-t5plus-performance-17-18-paket-med-stighudsskidor-unisex/p/bp/1140631_b

 

 

 

Sen undrar jag om denna platta är något jag behöver? Såg ingen platta i paketet..??

Link to comment
Share on other sites

google is your friend:

 

båda bind går att flytta. pro Classic ltd verkar enklare att flytta. - på min dator blir det samma pris på båda?

 

plattan verkar som man måste ha till den första/övre bidningen, men inte till pro Classic ltd.

 

Sådär, löp o köp nu!

 

Se till att det är en kunnig person som tar ut skidorna åt dig. - kanske har du ngn i bekantskapskretsen som kan följa med och kolla på "brädan" åt dig att det blir rätt spann på dina skidor? - det är inte alls svårt att kolla så det iaf är "rimliga" spann.

 

vad jag förstått är det lätt att skin blir för mjuka= kasst glid.

 

NÄR du har köpt och börjar åka; var beredd på att det kan ta ett antal mil innan skinskidor glider bra. - Ibland kan också behövas lite "rakning" av skinsen om de hugger i lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två råttfällabindningar av den vanliga sorten som man sätter på NIS-platta och de har båda hängt med många säsonger. Den ena heter "race" och den andra heter "exercise". Jag märker ingen skillnad på dem. Tror att jag har åkt på "exercise" de senaste 3 vasaloppen. Det enda som hänt är att gummipluppen framför tån blivit lite sprucken på "race" och på "exercise" tappade jag den ena vid något tillfälle. Men de finns som reservdel för liten slant.
Link to comment
Share on other sites

google is your friend:

 

båda bind går att flytta. pro Classic ltd verkar enklare att flytta. - på min dator blir det samma pris på båda?

 

plattan verkar som man måste ha till den första/övre bidningen, men inte till pro Classic ltd.

 

Sådär, löp o köp nu!

 

Se till att det är en kunnig person som tar ut skidorna åt dig. - kanske har du ngn i bekantskapskretsen som kan följa med och kolla på "brädan" åt dig att det blir rätt spann på dina skidor? - det är inte alls svårt att kolla så det iaf är "rimliga" spann.

 

vad jag förstått är det lätt att skin blir för mjuka= kasst glid.

 

NÄR du har köpt och börjar åka; var beredd på att det kan ta ett antal mil innan skinskidor glider bra. - Ibland kan också behövas lite "rakning" av skinsen om de hugger i lite.

Om man söker på bara bindningarna så skiljer dom sig så i pris

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar och tips.. såg att 30 min efter jag hade beställt paketet för 2499kr så höjde dom priset till 3500 kr haha första gången jag har tur

Hoppas du har lika tur med skidorna, Nordmarka är ju ett udda märke i Sverige, är det öppet köp på rea ifall de skulle vara rena katastrofen ? Att handla på xxl är ju en chansning jämfört med Pölder, Huselius och Skistart.

Link to comment
Share on other sites

Du menar Madshus, Volevodin?! Madshus "Nordmarka"...

Det stod inget om Madshus i överskriften, men längre ner ser jag nu ett Madshusmärke. Skulle tro att det är skidor till att gå på tur i första hand, då de är lite bredare och har midja, men då jag ej provat dem vet jag inte om de fungerar i ett maskinspår.

På Lindells står det att det är en turskida, den uppgiften saknas helt på xxl liksom breddangivelsen 47-44-46.

(xxl en affär där "halva Sverige köper skidor"????)

Link to comment
Share on other sites

De här svaret fick jag av xxl.. dock så trodde jag att vallningsfria skidor innebar att man skullr slippa all vallning?

 

Tack för att du kontaktar XXL Sport & Vildmarks Kundservice.

 

 

 

Skidan du har beställt är inte en fjällskida, utan en vallningsfri motionsskida för spår.

 

 

 

Att det står i länknamnet ”Stighdsskidor” innebär att de har korta stighudar under foten, istället för att man fästvallar.

 

Detta är alltås moderna vallnignsfria skidor som fungerar mycket bra.

 

Observera dock att de måste glidvallas innan man använder dem.

 

 

 

Ha en trevlig dag!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...