Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rejält överviktig o vill åka längdskidor, är det kört?


Simpa

Recommended Posts

Hejsan gott folk!

Som rubriken lyder, är det omöjligt för mig o min fru att börja motionera genom att åka längdskidor?

Blir inte klok när man läser runt.

Vi väger båda över 110 kg och det känns som att när man läser att det är fullständigt omöjligt att hitta utrustning som faktiskt hade fungerat.

Vi är båda väldigt noviser inom området.

Men har en dröm att vi en dag ska kunna ta oss framåt med skidor på fötterna med våra hundar längst fram :)

 

Så är det kört?

Finns det ens utrustning som klarar oss?

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanske vara svårt att hitta rätt spann i butik, men ska nog gå att få som specialbeställning. Har en polare som väger över 110 kg och han åker på ett par Fischer RCR som funkar bra för hans vikt. Vet också att Peltonen tillverkar skidor med stiff+ styvhet för tyngre åkare.

Link to comment
Share on other sites

110kg är ju heller inte långt från vikter där det finns enormt mycket att välja på. Dvs en smärre justering av vikten är också ett alternativ. Eller rentav en morot. Inte fel med lite mjukare grejer i början heller.

 

Köp svindyra grejer för 95kg bara så löser det sig... :P 

Link to comment
Share on other sites

110kg är ju heller inte långt från vikter där det finns enormt mycket att välja på. Dvs en smärre justering av vikten är också ett alternativ. Eller rentav en morot. Inte fel med lite mjukare grejer i början heller.

 

Köp svindyra grejer för 95kg bara så löser det sig... :P

 

Jo men precis.. Det är ju supervanligt med 95+... Och jag menar... För en icke elitmotionär är det ju just den modellen man vill ha, 95+, när man väger 110 kg. Så det är inget problem. 95+ ska de ha i vilken butik som helst.. Så har man DESSUTOM ett mål att gå ner mot 95. Klappat och klart

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par rejält hårda Atomic Pro nånting uppmätta som varmskidor med högt spann för 95 kg. De har gått vasaloppet på runt medaljtid, men jag är nu för lätt för att ha glädje av dem ens som rena klisterskidor i hårda spår. Tänker mig att lägg tejp på dem så har du ett par som kan funka som förstaskida för 110 kg. Du kommer inte att ha proffsglid i lösa spår, men de är nog till salu 

Link to comment
Share on other sites

Ett annat alternativ är att försöka gå ner i vikt fram till hösten och då få större chanser att hitta lämpliga skidor. Att promenera (med eller utan hundar) är ett bra sätt att bränna kalorier och har inte samma skaderisk som jogging. Träffade en kille i söndags som gått ner 10 kg på ett halvår med långa promenader i kombination med kontroll av matintaget. En annan fördel är att när ni väl kommer på skidor nästa vinter så har ni en högre grundkapacitet att starta ifrån och kan få ut mer av skidåkningen.

 

En fundering; funkar det med hundar i skidspåret ?

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa råd är Yoko optigrip skidor 2,1 eller någon av deras andra skidor, beroende på ambitioner. Här är spannet inte a och o. Fäste dele fungerar också som glid.

 

Finns nu också med Optigrip 3.0 vilket borde fungera bättre i varierande förhållanden, men har själv aldrig testat. Har ett par med Optigrip 1.0 där användingsområdet är väldigt snävt, i de flesta fören duger de bara för söndagsåkaren.

Link to comment
Share on other sites

Finns nu också med Optigrip 3.0 vilket borde fungera bättre i varierande förhållanden, men har själv aldrig testat. Har ett par med Optigrip 1.0 där användingsområdet är väldigt snävt, i de flesta fören duger de bara för söndagsåkaren.

Yoko optigrip 2,1 har väll bara optigrip i fästezonen och glidzonen kan vallas som vanligt.

https://funraise.se/se/produkt/langdskidakning/skidor/Y15671/yoko-yxc-optigrip-2-1-skidor

Jag tror inte att Yoko optigrip 3.0 kan det. Men nu har jag inga Yoko skidor, har bare kännt på dom.

https://funraise.se/se/produkt/Y15670/yoko-yxc-optigri3-0-skidor-vallningsfria-topperbjudande

Link to comment
Share on other sites

Yoko optigrip 2,1 har väll bara optigrip i fästezonen och glidzonen kan vallas som vanligt.

https://funraise.se/se/produkt/langdskidakning/skidor/Y15671/yoko-yxc-optigrip-2-1-skidor

Jag tror inte att Yoko optigrip 3.0 kan det. Men nu har jag inga Yoko skidor, har bare kännt på dom.

https://funraise.se/se/produkt/Y15670/yoko-yxc-optigri3-0-skidor-vallningsfria-topperbjudande

 

Jo du har rätt. Undrar bara hur det är med spannet på dem. Jag skulle tro att det är viktigare med dem att få ett passande spann än de som har Optigrip över hela skidan. Har du testat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag var uppe o snurrade på 116kg men Skistart hade inga som helst problem att plocka ut ett skidor åt mig. Funkade kanon första året, däremot fungerar de bara som rena stakskidor idag då jag blivit avsevärt mycket lättare o kan omöjligt få ner spannet. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...