Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jim hls stipendium till Johanna Hagstrm

Antagna till utbildningar hsten 2018

Jemtland Ski Tour-vinnarna firades

Northug p vg tillbaka till norska landslaget

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Slutar ni åka skidor efter Vasaloppet?

• Vänligen logga in för att kunna svara
91 svar till detta ämne

bit

bit

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Lidt skate her i Alperne hvor jeg bor, ellers er det igang med cyklingen igen! Var helt knækket allerede efter Halvvasan som i år var vældig tuff, fik seedet mig lidt op selvom jeg ikke troede det var muligt de sidste 10km med den modvind... Var i 4 dage ret sikker på at ikke køre Vasa om søndagen, lige til lørdag eftermiddag (hvor jeg med også havde holdt med at overspise) følte at nu skulle det være alligevel! Søndag morgen mente jeg at vi tog ekstremt tidligt afsted, for da at indse at det ikke var tidligt nok, kom som en af de sidste i min startboks på trods af afgang fra hus kl. 4.50 tæt på mangsboderne... 

Med et par seedningsløb i udlandet som aldrig giver seedning alligevel plus halv og helvasa er jeg godt træt, hovedet vil gerne køre flere løb men kroppen svarer ikke rigtigt, så det bliver lidt skate og ved siden af det lure på hvordan i Svenskere forbereder jeres ski ;-) 

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 629 inlägg

Årets kanske bästa skidåkning i helgen på Kalhyttan. Strålande sol och fina spår. Lite skräpigt i skogpartierna, men med skinskidor funkar det bra ändå. Går nog att åka en månad till på konstsnöbädden.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Fram till i tisdags har det varit toppenskidåkning både klassiskt och skejt. Men så vräkte det ner 1 dm snö och förstörde glid och spår. Jag hade hoppats på mer skejtåkning på skaren, men snön sabbade den möjligheten trots -10 på natten. I stället blev det x antal km i urusla förhållande, fast jag får skylla mig själv, ingen har tvingat mig.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 345 inlägg

I trakterna nordväst om Jönköping är det fina förhållanden nu. Det kom ca 2cm på det gamla snötäcket som hade fin skare i måndags. Sen med rejält kalla nätter så har gamla skaren frusit till igen och bär fint samtidigt som ytskiktet är som ett nätt puder.

Kommer att vara fina förmiddagar på skaren under påskhelgen på ängar och mossar. Ut och njut!

Samtidigt är konstsnöspåren på Hallby och Mullsjö i bra skick, och de preparerar fortfarande.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 426 inlägg

Igår onsdag åkte jag på Gärdet i Stockholm på lunchen. 

Strax över noll, solsken och fina spår.

Funkade utmärkt i åka shorts.

Bättre än så blir det inte mitt inne i en storstad! 

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Fantastisk påskåkning i Falun/Borlänge-trakten, var till Gyllbergen idag o åkte.

Snömätarstolpar visade 1m snödjup, går alltså att åka länge till :)

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Fram till i tisdags har det varit toppenskidåkning både klassiskt och skejt. Men så vräkte det ner 1 dm snö och förstörde glid och spår. Jag hade hoppats på mer skejtåkning på skaren, men snön sabbade den möjligheten trots -10 på natten. I stället blev det x antal km i urusla förhållande, fast jag får skylla mig själv, ingen har tvingat mig.

Hemskt att det snöar!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 426 inlägg

Igår onsdag åkte jag på Gärdet i Stockholm på lunchen. 

Strax över noll, solsken och fina spår.

Funkade utmärkt i åka shorts.

Bättre än så blir det inte mitt inne i en storstad! 

Nästan lika bra på Gärdet idag. Visserligen skitigare snö och inte lika bra spår. Men definitivt åkbart, och varmt nog för shorts o t-shirt. Kändes lite som att åka på glaciär i Norge i juli ... fast på lunchen strax utanför kontoret.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Granåsen igår på morgonen.
Jag gjorde säsongsavslutning i en skiddräkt från sent 80-tal från hemmaklubben.
Tjockt med universal wide och rossa. Inget pulsbälte, bara klocka.
Njöt i två timmar och pratade med alla.
3,5 mil i blixtföre.
Underbar avslutning.
Bor på Drottningholm och cykelbanan är sopad.
Så nu byter jag mindset och vässar rullholkar.
3ef9ac69b19ebd20fe0220cdc990fb5f.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg

Granåsen igår på morgonen.
Jag gjorde säsongsavslutning i en skiddräkt från sent 80-tal från hemmaklubben.
Tjockt med universal wide och rossa. Inget pulsbälte, bara klocka.
Njöt i två timmar och pratade med alla.
3,5 mil i blixtföre.
Underbar avslutning.
Bor på Drottningholm och cykelbanan är sopad.
Så nu byter jag mindset och vässar rullholkar.
3ef9ac69b19ebd20fe0220cdc990fb5f.jpg

Kingig dräkt! Skidkungen från drottningholm.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Kingig dräkt! Skidkungen från drottningholm.

Det man inte har i åkstyrka går ju till viss mån att dölja i utstyrsel.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg

Det man inte har i åkstyrka går ju till viss mån att dölja i utstyrsel.

Har de sopat cykelbanorna hela vägen ut på ekerö?

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Har de sopat cykelbanorna hela vägen ut på ekerö?

Oklart!
Jag har inte åkt än, eller haft något ärende ut mot Ekerö.
Men det skulle ju vara konstigt om de inte har sopat hela vägen.
Jag brukar åka till Troxhammar gk på Färingsö och vända där. Eller närmare bestämt Svanhagen.
Har inte riktigt koll på hur man ska köra på Ekerö.

Premiären blir på lördag.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Åkte skidor igår, men idag var en stor del av snön försvunnen, vart tog den vägen ? Ser lite kärvt ut att slå rekordet 7 april från 1980 ? Lite synd att det inte fanns skidtävlingar i mars på nära håll, då formen börjat infinna sig efter flera veckors kvalitativ snöträning. Dundret Runt hade suttit fint till helgen. B)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 629 inlägg

Inte slutar vi väl än? En tur till Kalhyttan i helgen och en preliminär bokning i Grönklitt helgen v.16. Så får vi se om det håller till 1/5 även i år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Åkte en timme idag på elljusspåret, lite fram och tillbaka med fulskidorna, lite is och grus som tittade fram. Hittade ett parti, som med lite tur kan hålla till lördag, så jag kan kvittera mot 1980 på natursnö.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 693 inlägg
För er som ska åka Skarven så kan jag meddela att igår kom 3 dm nysnö och ytterligare 1 dm idag här i Geilo.
Väldigt fina förhållanden men inte så mycket skaråkning.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 405 inlägg
Körde några varv på Rocklunda i Västerås idag. 12 grader varmt. Shorts och t-shirt. Riktigt härligt men helt hopplöst före. Jag diagonalade med blanka skidor. Fick skjuta på med stavarna för att inte stanna även i de branaste nedförsbackarna. Lägg nästa 5-mil här så kan vi släppa allt snack om stakförbud.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 405 inlägg
Upptäckte, när jag kom hem, vad problemet var. Hela säsongens avskrapade klister/tejp/fästvalla verkar ha kommit upp till ytan och blivit mjukt i vårsolen. Det var så tjockt lager under skidorna att det gick att rita i smeten med nageln.

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Jag åkte på Granåsen och hade liknande erfarenhet. Började vid lunchtid; det skulle jag inte gjort. Första varvet gick det att åka även om det sög rejält. Men ju fler varv desto sämre glid blev det. Ganska snabbt blev det diagonalåkning överallt förutom i nedförsbacke, i vilka jag kunde glida långsamt i några sekunder innan det tog stopp och jag fick staka för att ens komma ner för dem. Åkte 16km (8 varv) innan jag gav mig med vattenpölar i pjäxorna.

Hade vallat klister själv. Fästzonen bestod av så mycket barr att det täckte precis varenda fläck på belaget. Trots det bergfäste, så klart. Glidzonerna var så skitiga och sträva att det inte ens gick att dra med fingertopparna över belaget ens med lite tryck. Blev många omgångar vallaväck innan det började bli rent.

Men var rätt skönt ändå att diagonala en timme i shorts och t-shirt.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Google (2)