Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reservrallarn


Volevodin

Recommended Posts

IF Hallby/Bottnaryds IK fick ställa in Rallarloppet i januari och nu på söndag arrangerar man ett ersättningslopp i form av Reservrallarn. Tack vare att man kortat ner distansen till 27 km har jag anmält mig till loppet.

Även om loppet är flackt har jag tänkt köra med fäste och då lutar det åt klister, eftersom det inte skall komma mer snö före söndag. Frågan är bara vilket klister man skall lägga på grundklistret, om det blir några plusgrader ? Hade det varit konstsnö skulle jag kört klassikern grund-rött-silver, men det är risk att klistret bromsar för mycket med en sådan vallning i natursnö, såvida den inte fryser till under natten.

Link to comment
Share on other sites

Tror man måste testa. Kall natt och östlig vind. Tror både rugg och VR55n kan gå trögt. Lurigt. Inte alltför grov rugg med silikonspray i kanske. Eller skin-skidor. Eller lila special Swix, eller... Jättesvårt... Testa! (Kan inte VR55n heller, men det kan du kanske Sunlake?). Kanske lila special Swix burk som man täcker med Rode blå super. Det sista tror jag på!
Link to comment
Share on other sites

Enl. smhi skall det vara -6-7 grader på natten och sen gå upp mot nollan. Framåt kl 1 skall det börja snöa, men förhoppningsvis har man inte så mycket kvar av loppet då. Frågan är hur fuktig snön blev igår och hur grovkornig den är i spåret. Tänkte valla upp mina tävlingsskidor med start blått klister som grund, men sen är det frågan vad det skall vara på; Swix K40S, Swix lila utan silver, Start WW fast är inte sistnämnda mer för plusgrader.  Jag har även Swix VM-klister både med och utan silver, men då det inte är troligt att det är smutsig snö borde man kunna utesluta silver.

Sen tänkte jag valla upp ett par skidor med grundvax och kallvalla och en 6-7 lager samt ta med min ruggskidor i reserv ifall prognosen säger att snön kommer tidigare.

 

Enl klart.se skall det bara bli max -4 på natten och sen gå upp mot noll kl 11 och risken för nederbörd kl 12 bedöms som ung 50 %, vet inte riktigt hur man skall tolka det.

Link to comment
Share on other sites

I Borås var det -8 idag på morgonen, och sedan kring nollan mitt på dagen. De som åkte på klister fick ifrysning. VR50 eller liknande fungerade bättre (utom i några solbackar, där bet det dåligt).

.

Nu vet inte jag om det är samma snöförhållanden i Bottnaryd, men det borde inte skilja så mycket kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Enl. smhi skall det vara -6-7 grader på natten och sen gå upp mot nollan. Framåt kl 1 skall det börja snöa, men förhoppningsvis har man inte så mycket kvar av loppet då. Frågan är hur fuktig snön blev igår och hur grovkornig den är i spåret. Tänkte valla upp mina tävlingsskidor med start blått klister som grund, men sen är det frågan vad det skall vara på; Swix K40S, Swix lila utan silver, Start WW fast är inte sistnämnda mer för plusgrader.  Jag har även Swix VM-klister både med och utan silver, men då det inte är troligt att det är smutsig snö borde man kunna utesluta silver.

Sen tänkte jag valla upp ett par skidor med grundvax och kallvalla och en 6-7 lager samt ta med min ruggskidor i reserv ifall prognosen säger att snön kommer tidigare.

 

Enl klart.se skall det bara bli max -4 på natten och sen gå upp mot noll kl 11 och risken för nederbörd kl 12 bedöms som ung 50 %, vet inte riktigt hur man skall tolka det.

När jag skrev mitt inlägg visade SMHI mest snö hela loppet, så inte nu. Nu ingen snö i prognosen
Link to comment
Share on other sites

Tror man måste testa. Kall natt och östlig vind. Tror både rugg och VR55n kan gå trögt. Lurigt. Inte alltför grov rugg med silikonspray i kanske. Eller skin-skidor. Eller lila special Swix, eller... Jättesvårt... Testa! (Kan inte VR55n heller, men det kan du kanske Sunlake?). Kanske lila special Swix burk som man täcker med Rode blå super. Det sista tror jag på!

När jag skrev mitt inlägg visade SMHI snö mest hela loppet, men inte så nu. Nu ingen snö i prognosen... Mer åt klisterhållet till nu då kanske

Link to comment
Share on other sites

Jag har vallat ett par med grundvax och 7 lager kallvalla, Morot, Start vit för gammal snö, Rode Super samt slängt med de ruggade skidorna. På A-skidorna har jag värmt in ett lager start blå och funderar på att lägga på ett lager Swix lila utan silver, som får stå över natten så det jämnas ut. Det är ett jäkla "krabb" med klassiska skidor, tacka vet jag skate, då gör man färdigt skidorna på kvällen och sen behöver man inte fundera mer.

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert bra med burkvallade skidor Volevodin! Är ju lite sport iaf med fästvalla... Vissa lopp i mästerskap och Tour de Ski har man ju sett många sprungit och bytt skidor (till eller från rugg tex)... Dock har väl svenskarna varit rätt sega med att byta tätt inpå loppen....
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr valde jag fel skidor och körde på klister täckt med rode super. Det frös under i varje uppförsbacke, specellt om det var söndertrampat. På andra kontrollen skrapade jag av dem mot den triangel och då blev det bättre, skulle gjort det när jag kom tillbaka dit, men glömde. Det gick ändå rätt hyggligt i stakningen, värre var att snön fastnade i exeltrugorna och jag fick gång på gång peta bort snöklumpen, så jag fick grepp, kanske borde man ha inpregnerat stavtrugan före. Annars var det ett ganske lindrigt lopp med stor procent stakning, sista 4 km fick man dock jobba lite extra, 27 km var lagom för mig.

ps. skulle givetvis bytt till de burkvallade skidorna före start, men de låg i bilen och jag väntade lite för länge för att hinna hämta dem.

 

Motion 15 km och Ungdom 15 km startade samtidigt och när jag mötte dem låg en vuxen och drog en ungdom längst fram. Det visade sig att det var segrarna i resp klass med samma efternamn, troligen far och son, och jag tycker inte det såg snyggt ut med tanke på de andra ungdomarna som fick göra sina egna lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Start skarklister som grund och sen Swix lila utan silver på, Sen täckte jag på tävlingsplatsen med Rode super, men fick inte till någon bra yta utan det fanns otäckta inbuktningar i klistret, där det frös i. Nu kollade jag inte om det fanns något strömuttag, annars kunde jag ha jämnat till ytan med vallajärnet. Men hade jag nöjt mig med grundklistret och täckt det med burkvalla Start vit, Skigo orange och blå super hade det kunnat fungera med klister i botten.

Ofta finns det en liten vallabod på startplatsen, som inte räcker till på långa vägar. Som service till åkarna kunde man ha ström i grenkontakter för vallajärn, varmluftspistoler eller rotokorkning, så fanns det bättre möjlighet att bättra på fästvallning eller glid på tävlingsplatsen.

Med undantag av början och slutet samt ett par avstickare var det en stakbana på den platta banvallen och där fungerade det rätt OK, det var i terrängen som huggen kom.

 

Tilläggas bör att det är en himmelsvid skillnad mellan ett långlopp på en kort varvbana och ett lopp som detta med en slinga ute i terrängen på natursnö, det är såna här arrangemang som långlopp kommer till sin rätt. Måste medge att det faktiskt var ett ganska trevligt lopp - hade tom några efter mig i H 50-klassen trots att jag tillhörde de äldsta - kan tänka mig att åka fler gånger om vi får så fina snöförhållande. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...