Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp pulversamling: komplettera med varmförespulver, men vilket?


fln213

Recommended Posts

Hej!

 

Har nu följande pulver i samlingen:

 

Start HF9 (typ gamla SFR 75)

Swix FC7

Toko Jetstream Röd

Vauhti hfC 15.1

Star FM

 

Har haft väldigt fina skidor på 50/50 Vauhti 15.1 och Jetstream Röd i årets seedningslopp på natursnö (mellan -8 och -2). Behöver hjälp med följande:

 

1. Rangordna pulvrens i tempordning (gjort ett försök ovan) och lite mer kring dess egenskaper. Egentligen är ju alla ovanstående bäst i kallgrader och natursnö där 15.1 och Starpulvret mer är ett "lila" pulver men 15.1 funkar fint ner mot -10 (även om det är ungefär som zerofox och funkar bäst strax under nollan). På årets VL blandade jag HF9 och lite FC7, men hade tyvärr inge vidare skidor. Tror jag valde för kallt helt enkelt. Tokos Röda och 15.1 hade varit bättre. 

 

2. Behöver tips på ett lämpligt blöt/varmförespulver att komplettera med, kanske ffa som går bra på konstsnö. Alternativet är ju att köpa ett LDR (från antingen ffa Vauhti eller Skigo) som både funka i blöta/varmare temp och som kan funka på ett helt VL med varierande temp. Annars är väl typ alternativen i den rangordning jag helst skulle välja: Vauhti hfC 9.1, Toko Jetstream gul, Swix FC10X, Skigo C22. Har ni några tips?

 

3. Behöver ev komplettera med ett riktigt kallförespulver, ffa med tanke på att det ibland varit riktigt kallt iår.  Typ Solda HP05 eller Star C1 eller C2. Vet att Serneke hade C2 under flourpulvret på VL iår bli. Någon som har ngn erfarenhet?

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har nu följande pulver i samlingen:

 

Start HF9 (typ gamla SFR 75)

Swix FC7

Toko Jetstream Röd

Vauhti hfC 15.1

Star FM

 

Har haft väldigt fina skidor på 50/50 Vauhti 15.1 och Jetstream Röd i årets seedningslopp på natursnö (mellan -8 och -2). Behöver hjälp med följande:

 

1. Rangordna pulvrens i tempordning (gjort ett försök ovan) och lite mer kring dess egenskaper. Egentligen är ju alla ovanstående bäst i kallgrader och natursnö där 15.1 och Starpulvret mer är ett "lila" pulver men 15.1 funkar fint ner mot -10 (även om det är ungefär som zerofox och funkar bäst strax under nollan). På årets VL blandade jag HF9 och lite FC7, men hade tyvärr inge vidare skidor. Tror jag valde för kallt helt enkelt. Tokos Röda och 15.1 hade varit bättre.

 

2. Behöver tips på ett lämpligt blöt/varmförespulver att komplettera med, kanske ffa som går bra på konstsnö. Alternativet är ju att köpa ett LDR (från antingen ffa Vauhti eller Skigo) som både funka i blöta/varmare temp och som kan funka på ett helt VL med varierande temp. Annars är väl typ alternativen i den rangordning jag helst skulle välja: Vauhti hfC 9.1, Toko Jetstream gul, Swix FC10X, Skigo C22. Har ni några tips?

 

3. Behöver ev komplettera med ett riktigt kallförespulver, ffa med tanke på att det ibland varit riktigt kallt iår. Typ Solda HP05 eller Star C1 eller C2. Vet att Serneke hade C2 under flourpulvret på VL iår bli. Någon som har ngn erfarenhet?

Du menar den gamla swix fc7? Inte den nya fc7x?

 

Det känns som du i då fall blandade två mycket snarlika pulver. (Även om jag bara har koll på sfr75 ;) Alltså jag har aldrig haft hf9. )

 

Tänker mest kommentera ”kallpulver”. De du nämner är ju främst hårda paraffiner. Dvs inte några fluorkarboner. Men det har du väl koll på ;) ? I c2 har de väl blandat in lite fluorkarbon. Därav rekommenderas denna i högre luftfuktighet. Men jag har inte själv någon erfarenhet av dessa två. Men jag har flera ggr vallat med star keramiska hf-pulver före ”pulver” (läs fluorkarbon). Just för att de ger en hård och mycket slitstark grund.

(Solda har jag ingen erfarenhet av. Finns den till salu fortfarande? ;) )

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Yes - gamla FC7 (finns fort att köpa via nätet). Har den ffa för att blanda i varmare pulver för att få slitstyrka. Eg var det korkat att blanda så här i retrospektiv.  Ja, precis. Behöver ngt utan flour i kallare temp än -12/13. C2 kanske är ett bra alternativ då. Dolda går att få tag på utomlands. Blir inte dyrare, snarare tvärtom

 

Skogsvakt: Ja, men den är rätt dyr och jag beh ffa ett slitstarkt pulver. Antar att du menade tvålen.  

 

Auklands bok (som jag fö tycker är toppen) rek ffa FC10X. Gul Toko använder de i kallare temp (från -7 till 0 på gammal snö medans de använder den röda till ny snö). FC10X kanske är det pulver som jag letar efter. Svårt att gå fel med Swix även om det sällan är det bästa pulvret. Gillar dock Vauhti och funderat fortsatt på 9.1. Ngn som har erfarenhet av Vauhto LDR eller Skigo LDQ, dvs allround/marathonpulvrena? Kanske ffa i varmare temperaturer. 

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Dunderklumpen: Yes - gamla FC7 (finns fort att köpa via nätet). Har den ffa för att blanda i varmare pulver för att få slitstyrka. Eg var det korkat att blanda så här i retrospektiv.  Ja, precis. Behöver ngt utan flour i kallare temp än -12/13. C2 kanske är ett bra alternativ då. Skigos C380 är nog också bra. 

 

Skogsvakt: Ja, men den är rätt dyr och jag beh ffa ett slitstarkt pulver. Antar att du menade tvålen.  

 

Auklands bok (som jag fö tycker är toppen) rek ffa FC10X. Gul Toko använder de i kallare temp (från -7 till 0 på gammal snö medans de använder den röda till ny snö). FC10X kanske är det pulver som jag letar efter. Svårt att gå fel med Swix även om det sällan är det bästa pulvret. Gillar dock Vauhti och funderat fortsatt på 9.1. Ngn som har erfarenhet av Vauhto LDR eller Skigo LDQ, dvs allround/marathonpulvrena? Kanske ffa i varmare temperaturer. 

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Yes - gamla FC7 (finns fort att köpa via nätet). Har den ffa för att blanda i varmare pulver för att få slitstyrka. Eg var det korkat att blanda så här i retrospektiv.  Ja, precis. Behöver ngt utan flour i kallare temp än -12/13. C2 kanske är ett bra alternativ då. Dolda går att få tag på utomlands. Blir inte dyrare, snarare tvärtom

 

Skogsvakt: Ja, men den är rätt dyr och jag beh ffa ett slitstarkt pulver. Antar att du menade tvålen.  

 

Auklands bok (som jag fö tycker är toppen) rek ffa FC10X. Gul Toko använder de i kallare temp (från -7 till 0 på gammal snö medans de använder den röda till ny snö). FC10X kanske är det pulver som jag letar efter. Svårt att gå fel med Swix även om det sällan är det bästa pulvret. Gillar dock Vauhti och funderat fortsatt på 9.1. Ngn som har erfarenhet av Vauhto LDR eller Skigo LDQ, dvs allround/marathonpulvrena? Kanske ffa i varmare temperaturer. 

Jag åkte Vasan på Vauhti FC Cold (HFC 21.1) så inte var det något problem att ha pulver för kallare fören i årets Vasa.

 

FC Wet (9.1) kan du absolut införskaffa, superbra på blöt snö. Dock kan jag tycka att Skigo C22 är bredare, funkar egentligen hur bra som helst på kallsidan också, även om det skulle börja snöa också.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har nu följande pulver i samlingen:

 

Start HF9 (typ gamla SFR 75)

Swix FC7

Toko Jetstream Röd

Vauhti hfC 15.1

Star FM

 

Har haft väldigt fina skidor på 50/50 Vauhti 15.1 och Jetstream Röd i årets seedningslopp på natursnö (mellan -8 och -2). Behöver hjälp med följande:

 

1. Rangordna pulvrens i tempordning (gjort ett försök ovan) och lite mer kring dess egenskaper. Egentligen är ju alla ovanstående bäst i kallgrader och natursnö där 15.1 och Starpulvret mer är ett "lila" pulver men 15.1 funkar fint ner mot -10 (även om det är ungefär som zerofox och funkar bäst strax under nollan). På årets VL blandade jag HF9 och lite FC7, men hade tyvärr inge vidare skidor. Tror jag valde för kallt helt enkelt. Tokos Röda och 15.1 hade varit bättre. 

 

2. Behöver tips på ett lämpligt blöt/varmförespulver att komplettera med, kanske ffa som går bra på konstsnö. Alternativet är ju att köpa ett LDR (från antingen ffa Vauhti eller Skigo) som både funka i blöta/varmare temp och som kan funka på ett helt VL med varierande temp. Annars är väl typ alternativen i den rangordning jag helst skulle välja: Vauhti hfC 9.1, Toko Jetstream gul, Swix FC10X, Skigo C22. Har ni några tips?

 

3. Behöver ev komplettera med ett riktigt kallförespulver, ffa med tanke på att det ibland varit riktigt kallt iår.  Typ Solda HP05 eller Star C1 eller C2. Vet att Serneke hade C2 under flourpulvret på VL iår bli. Någon som har ngn erfarenhet?

Som du skriver är alla dina pulver inriktade mot ny/finkornig snö, men.

 

15.1 (FC MID) är extra bra i just nysnö ända ner till 10 minus

Röd Toko kan du nog använda i vilka förhållanden som helst i minusgrader och få bra resultat.

HF9 ärju från några minus ner till 12 iaf.

FC7 är ju mer åt det kallare hållet men jag åker sällan med det rent, gärna blandat med Zerofox då. Dom nyare pulvren äri regel så hårda att inget "kallare" behöver blandas i för slitstyrka.

Star FM är ju precis som dom övan för kallsnö åt det finkornigare hållet.

 

Vauhti LDR/ Skogo LDQ må vara för långlopp och hållbara och glida bra i grov snö men jag tycker dom ärlångt ifrån perfekta i nysnö. LDR ärändå okej.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Lejonet: Du är ju något av gurun här. Vilket av pulvren ovan skall jag använda vid äldre snö i kallgrader - röda Toko? Vad tycker du jag borde komplettera med i samlingen ovan (beh ju iaf ngt till varmare temperaturer alt omvandlad snö) - bara C22? Hur resonera kring gula Toko? Jag skiter gärna i LDR (gillar inte "allt i ett pulver"). Har du ngn rek ang kallpulver, C380? C1? C2? Vet ju att vissa använder det som ett lager innan pulver, men också innan HF/pulver.

 

Kallast i fallande ordning:

HF9

Röd Toko

15.1 *ffa nysnö

Star FM

 

FC7 mer som blandning.

 

Lika bra att trycka på köpknappen nu så det inte belastar nästa års skidbudget

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Lejonet: Du är ju något av gurun här. Vilket av pulvren ovan skall jag använda vid äldre snö i kallgrader - röda Toko? Vad tycker du jag borde komplettera med i samlingen ovan (beh ju iaf ngt till varmare temperaturer alt omvandlad snö) - bara C22? Hur resonera kring gula Toko? Jag skiter gärna i LDR (gillar inte "allt i ett pulver"). Har du ngn rek ang kallpulver, C380? C1? C2? Vet ju att vissa använder det som ett lager innan pulver, men också innan HF/pulver.

 

Kallast i fallande ordning:

HF9

Röd Toko

15.1 *ffa nysnö

Star FM

 

FC7 mer som blandning.

 

Lika bra att trycka på köpknappen nu så det inte belastar nästa års skidbudget

För det första, det finns en massa bra pulver. För det andra, köp hellre flera skidor, dom är ändå långt viktigare.

 

FC7 kan du använda på kall grov snö.

 

Köp C22 och även FC Wet om du tycker att du har pengar.

 

Tokos gula är bra (liksom alla deras pulver) men jag tycker inte att det sticker ut i blötföre.

 

Har inte kört på kallpulver på många år. Endera grön HF (Red Creek, Start, Vauhti) eller Vauhti FC Cold när det är kallt.

Link to comment
Share on other sites

För det första, det finns en massa bra pulver. För det andra, köp hellre flera skidor, dom är ändå långt viktigare.

 

;)

 

Johan tyckte du hade bra skidor på VL. Han sa att du åkte på skate ;)

 

Han o vissa andra vänner åker en del på Briko FP4. Har du några erfarenheter och kommentarer angående dem?

Link to comment
Share on other sites

;)

 

Johan tyckte du hade bra skidor på VL. Han sa att du åkte på skate ;)

 

Han o vissa andra vänner åker en del på Briko FP4. Har du några erfarenheter och kommentarer angående dem?

Ja mjuka skate, fischer 610/61Q funkar bra att staka på.

 

Nä, slutade valla med Briko runt 2006, förutom lite paraffiner som var kvar. Har inte kört på dom nya pulvren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...