Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur valla i lurigt före


felldin

Recommended Posts

Hej, 

Ska tävla ikväll vid 19:00. Tyvärr är jag ingen mästervallare men jag försöker att lära mig...

Förutsättningarna ser ut så här: 

 

Konstsnöspår där det har kommit en hel del natursnö de senaste veckorna. Igår kom det en del snö som nu på morgonen har övergått till regn. Spåren pistades med pistmaskin för runt 8:00. 

 

Tävlingen går ikväll 19:00 och prognosen säger 1-2 plusgrader och 100% luftfuktighet (viss risk för regn).

 

Glidet är klart och jag har lagt grundklister. Vad tror ni om att köra med start universal blandat med rossa? Enbart universal?

 

Annat jag har i klisterlådan som kan komma till användning är:

- Rode silver

- Rode Rossa special

- Swix KX65 rött klister

 

Vad säger ni?

post-15607-0-91225700-1520842165_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns som rött klister, men hellre Rossa än Swix, som är för lite grövre snö. Annars är Start rött ett alternativ finkornig blöt snö, Start WW om snön är smutsig. Det är ju bra om du kan lägga på klistret på plats, så att du inte går på en mina, om snön visar vara annorlunda än du räknat med tex om den är uppblandad med konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte 43km på rossa special igår. Natursnö +1 och ingen nederbörd senaste 24h men dessförinnan hade det kommit en hel del fuktig snö. Blanka polerade spår men lössnö bredvid. På ställen då lössnö kommit in pga att folk hade saxat och på några enstaka ställen skejat så var det lätt att få hugg, annars inga problem och bra glid bara man höll sig i det polerade spåret. Åkte även en förbindelse mellan två spår som var spårad efter snöfallet men inte så mycket åkt att det hade blivit blankt. Där fick jag platådojor. Efter 37km åkning när jag kom tillbaka till samma ställe trodde jag att jag hade åkt bort så mycket klister att jag skulle slippa det, men det blev platådojor igen.

 

Bra bett. Om jag skulle valla för tävling i samma förhållanden men med väl pistad bädd utan lössnö så skulle jag kunna tänka mej att köra rossa special. Jag skulle då lägga det tunnare.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte se väderbilden du skickade med tyvärr. 

Är det på Rocklunda du ska tävla? (Gissar vilt med starttiden och när det pistades senast) Om så, tror jag att det kommer vara läge för stakning. Hårt packat underlag vid lunch iallafall. 

Link to comment
Share on other sites

Yes, rocklunda stämmer bra. Stakning hade kunnat vara ett alternativ men jag tror att jag gjorde rätt som gick med fäste i detta tröga före. Hade det varit mindre blött så hade det nog gått lite lättare att staka.

Det blev rosa blandat med start universal. Det bet bra men jag fick lite ifrysning. Men vallningen var helt ok med tanke på det blöta föret.

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag i mycket "slashigt" före +6-7 gr och mjuka spår. Jag la på Swix rött på gårdagens vallning och drog lite med vallajärnet så att ytan blev jämn. Det var bra fäste och ingen ifrysning även i spårningen med 90 % diagonal och OK även sen jag körde i det av mig själv spårade spåret. Alltså; grund skare, K35 med lite burk på, K65 ytterst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...