Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmälan Vasaloppet 2019 förtur


snövinter

Recommended Posts

 

 

Anmälan till Vasaloppet 2019 http://ec2-54-93-116-216.eu-central-1.compute.amazonaws.com/i.gifDu är en av våra mest trogna deltagare och omfattas av Vasaloppets lojalitetsprogram!

Hit räknas du som genomfört minst tre 90 km skidlopp (Vasaloppet, Öppet Spår eller Nattvasan) under de sex senaste åren (2013–2018). Det betyder att du har förtur och är garanterad plats i Vasaloppet söndag 3 mars 2019.

 

Anmälan för dig som är lojal deltagare kommer att vara öppen på vasaloppet.se från tisdag 13 mars kl 09.00 till och med torsdag 15 mars kl 24.00. 

 

Alla övriga a

nmälningar till Vasaloppets vintervecka 2019 öppnar söndagen den 18 mars. Anmälan till Vasaloppet, Nattvasan och Stafettvasan öppnar kl 09.00.

 

Anmälan till Kortvasan, Tjejvasan, Öppet Spår söndag, Öppet Spår måndag och Halvvasan öppnar kl 10.00 på vasaloppet.se

Link to comment
Share on other sites

En annan notering är Öppets Spår nya startgruppssystem, där det ska släppas iväg folk var tioende minut, baserat på beräknad åktid som du ska ange vid anmälan. Lite likt Bessemerloppet har tillämpat vilket inte fungerar bra även om det här blir annorlunda. Så nu verkar det som du ska köa och ha en särskild tid att passa. Detta kanske kommer diskuteras i annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

En annan notering är Öppets Spår nya startgruppssystem, där det ska släppas iväg folk var tioende minut, baserat på beräknad åktid som du ska ange vid anmälan. Lite likt Bessemerloppet har tillämpat vilket inte fungerar bra även om det här blir annorlunda. Så nu verkar det som du ska köa och ha en särskild tid att passa. Detta kanske kommer diskuteras i annan tråd.

Intressant.. men alla vet ju att alla andra kommer att ange en mycket bättre tid än vad som är realistiskt och de som är osäkra på att ens klara loppet brukar vara de som är mest angelägna om att komma iväg tidigt. Alltså mest incitament att ”råka” ange en för bra tid vilket det inte finns några sanktioner emot då man inte behöver bevisa sin kapacitet på något sätt.

 

Jag vore väldigt osäker på hur jag skulle agera om jag vore 11-12h åkare men som tur är så slipper jag fundera på det.

Link to comment
Share on other sites

En annan notering är Öppets Spår nya startgruppssystem, där det ska släppas iväg folk var tioende minut, baserat på beräknad åktid som du ska ange vid anmälan. Lite likt Bessemerloppet har tillämpat vilket inte fungerar bra även om det här blir annorlunda. Så nu verkar det som du ska köa och ha en särskild tid att passa. Detta kanske kommer diskuteras i annan tråd.

Det verkar lite ologiskt att ge sig på ÖS fria startordning - kan det vara så att vasaloppet vill testa vågstart för att se om det är något att införa i Vasaloppet ?

Men om man inte vill starta tidigt utan komma och glida in vid 8-tiden och sen utan stress lämna bagage, checka in och starta - kommer det inte att vara tillåtet ?

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. men alla vet ju att alla andra kommer att ange en mycket bättre tid än vad som är realistiskt och de som är osäkra på att ens klara loppet brukar vara de som är mest angelägna om att komma iväg tidigt. Alltså mest incitament att ”råka” ange en för bra tid vilket det inte finns några sanktioner emot då man inte behöver bevisa sin kapacitet på något sätt.

 

Jag vore väldigt osäker på hur jag skulle agera om jag vore 11-12h åkare men som tur är så slipper jag fundera på det.

 

Nattvasan körde ju den modellen i år och jag tyckte det funkade bra. Jag tror faktiskt att de flesta är hyfsat ärliga (och om alla överskattar sin förmåga en aning så blir det ju ingen skillnad på seedningen). Även fast det var fler startande än förra året så upplevde jag att det blev balans i spåren tidigare dvs att man åkte med såna som höll ungefär samma kapacitet som en själv. Jag har tidigare sagt att jag inte har någon lust att köra ÖS igen förrän de inför startgrupper så nu undrar jag om detta innebär att jag måste köra igen <-:

Link to comment
Share on other sites

Det verkar lite ologiskt att ge sig på ÖS fria startordning - kan det vara så att vasaloppet vill testa vågstart för att se om det är något att införa i Vasaloppet ?

Men om man inte vill starta tidigt utan komma och glida in vid 8-tiden och sen utan stress lämna bagage, checka in och starta - kommer det inte att vara tillåtet ?

 

Startgrupp 7 står som 8-8:30 så jag antar att det är helt ok att glida in och starta sist om man vill det.  http://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/oppet-spar-mandag/sa-gar-loppet-till/forbered-dig-for-start/

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit i annan tråd att jag inte tror att självseedning kommer att funka så bra för ÖS men att jag gärna har fel om det ändå testats.

 

Har dubblat ÖS+VL en gång och varit lite sugen på att upprepa det, men nu är sportlovssemestern 2019 redan bokad och ÖS passar inte in i dessa planer så jag iakttar detta på distans och sedan får vi se om jag känner mej motiverad att kanske köra något ÖS 2020.

 

Förresten så närmar vi oss Vasaloppets 500-årsjubileum och jag hoppas att VL kommer att utveckla sina koncept i positiv riktning för ännu bättre upplevelser de kommande åren.

 

Angående sen starttid så kan jag inte tänka mej annat än att de tillåter att man väljer att starta i senare grupp än den starttid du "seedat" dej till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit i annan tråd att jag inte tror att självseedning kommer att funka så bra för ÖS men att jag gärna har fel om det ändå testats.

 

Har dubblat ÖS+VL en gång och varit lite sugen på att upprepa det, men nu är sportlovssemestern 2019 redan bokad och ÖS passar inte in i dessa planer så jag iakttar detta på distans och sedan får vi se om jag känner mej motiverad att kanske köra något ÖS 2020.

 

Förresten så närmar vi oss Vasaloppets 500-årsjubileum och jag hoppas att VL kommer att utveckla sina koncept i positiv riktning för ännu bättre upplevelser de kommande åren.

 

Angående sen starttid så kan jag inte tänka mej annat än att de tillåter att man väljer att starta i senare grupp än den starttid du "seedat" dej till.

 

Jag hoppas att det funkar, har som sagt efterlyst någon form av seedning sen sist jag körde ÖS (2013) då jag upplevde att minst 80% av de anmälda stod i en enda röra på startfältet vid 7 och med helt blandade förmågor blir det mycket rörigare de första milen än det hade behövt vara. En annan modell hade ju förstås varit att helt enkelt använda det befintliga seedningssystemet för att seeda även ÖS. Vi får se hur det blir, jag har dock svurit på att inte köra nästa år så jag kommer inte kunna rapportera (=

Link to comment
Share on other sites

Inte är det något nöje att skejta bland klassiska spår och gång efter annan halka ner i ett o tappa balansen. Nej, det skall vara en bred preparerad skejtbädd, så att man kan ta ut skären och åka avslappnat. Men vid närmare eftertanke skulle jag inte ställa upp i ÖS även om det var fristil, helst 30 men max 45 km är det som tilltalar mig.

Link to comment
Share on other sites

Öppet spår är ingen tävling så skejta om du vill, du kan inte bli diskad.

????

 

"Tävlingsregler

Åktekniken är klassisk. Svenska skidförbundets regler för motionslopp gäller. Det är tillåtet att ta av sig skidor endast i utförsbackar.

Deltagare i Öppet Spår behöver inte vara medlem i en svensk skidförening. Är du medlem i en förening som du vill representera måste den skidföreningen vara ansluten till Svenska Skidförbundet."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...