Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En riktig femmil


felldin

Recommended Posts

Jag tycker nog att detta trevliga initiativ ska få en egen forumtråd.

 

En klassisk femmil med intervallstart i vacker miljö under enkla former. 

 

Ett par gamla olympier och en del VM-åkare ser vi på startlinjen. Men även en hel del motionärer.

 

Jag kör, gör du?

 

http://idrottonline.se/OKRoslagen-Skidor/Enriktigfemmil

https://www.instagram.com/enriktigfemmil/

http://www.langd.se/gamla-och-nya-ess-aaker-en-riktig-femmil.6096447-87537.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Vad tror ni om val av skidor? Det verkar bli runt -10, låg luftfuktighet. Ingen ny snö sedan i måndags och spårat med skoter.

 

Jag ett par med lågt spann som funkar bäst i kallföre samt ett par som är mera universal. Vilka tror ni mest på under lördagen?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut att bli toppföre! Blå valla (som det ska vara). Kallföre ser det absolut ut att bli. Det kan kanske finnas någon enstaka solbacke men i princip så ser det ut att hålla sig under -6 grader hela förmiddagen. Dessutom ser natten ut att bli kall så snön borde hålla sig riktigt kall under hela förmiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Vilket kanonarrangemang! Med speaker och riktig feststämning vid vätskekontrollen mitt i skogen. Och vad skönt med intervallstart och slippa all trängsel i starten som det brukar vara på de flesta långlopp. Det är nog det finaste och roligaste loppet jag åkt.
Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att garva lite åt arrangörens uttalande på längd.se 

 

"David Holmström fortsätter;

– Tävlingen var tidigt en punkrörelse, tvärt emot allt. Oavsett hur det går så kan jag dö lycklig över att jag försökte bevara vad jag anser vara skidåkning."

 

Punkigt värre att försöka bevara något som har varit, precis i punkens sanna konservativa anda, ha ha! 

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att garva lite åt arrangörens uttalande på längd.se 

 

"David Holmström fortsätter;

– Tävlingen var tidigt en punkrörelse, tvärt emot allt. Oavsett hur det går så kan jag dö lycklig över att jag försökte bevara vad jag anser vara skidåkning."

 

Punkigt värre att försöka bevara något som har varit, precis i punkens sanna konservativa anda, ha ha! 

 

Haha, ja stock-konservativ skidadel hade väl varit en rimligare beskrivning.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att garva lite åt arrangörens uttalande på längd.se 

 

"David Holmström fortsätter;

– Tävlingen var tidigt en punkrörelse, tvärt emot allt. Oavsett hur det går så kan jag dö lycklig över att jag försökte bevara vad jag anser vara skidåkning."

 

Punkigt värre att försöka bevara något som har varit, precis i punkens sanna konservativa anda, ha ha! 

Han menar väl att tävlingen är emot vad som gäller idag vid långlopp, knappast något som påverkar långloppen idag, bara ett tillfälligt återvändande vad som gällde annu-dazumal. Jag tycker dock att det är lite överkurs med stavfria zoner, är banan tillräckligt kuperad och tekniskt utmanande så är det fäste som gäller ändå. Men jag är imponerad av personer som David Holmström som vågar utmana det etablerade och gå på tvärs mot utvecklingen. :)

Link to comment
Share on other sites

Punken handlade om enkelhet, hemmabyggande och antikommers. Rent krasst är punk ett ord för något värdelöst. Kunde man även reta någon så var lyckan fulländad. 

Tycker det stämmer in ganska bra på tävlingen. Värdelös med dagens mått mätt, men ändå verkar lejonparten nöjda eller mycket nöjda - vilket är väldigt roligt!

Kan hålla med om stavfria zoner är lite i överkant men också en markering gentemot de tekniska zoner som införts från FIS, vilka stundtals varit en parodi. Sen kan man inte frångå att de i just detta fall fyllde sitt syfte väl.

Tror inte att mer kuperade banor är svaret - utan snarare sämre preparering. Prepareringsfria zoner - det vore något! ;-)

I hopp om livligt deltagande 2019 / DH


 

Link to comment
Share on other sites

Utmärkande för punken var att ingen kunde spela något instrument. Så punk inom längdsporten kan då sägas vara de som inte kan åka skidor. Typ folk som står och drar i ett snöre på gymmet och köper årskort i p-garaget för att sedan falla som bambi i risbergsbacken.

 

Go ahead punk make my day..

Link to comment
Share on other sites

Utmärkande för punken var att ingen kunde spela något instrument. Så punk inom längdsporten kan då sägas vara de som inte kan åka skidor. Typ folk som står och drar i ett snöre på gymmet och köper årskort i p-garaget för att sedan falla som bambi i risbergsbacken.

 

Go ahead punk make my day..

Hahaha, du har helt rätt i ursprunglig sak. Men eftersom vi idag har gått från att åka tex rullskidor eller köra stakmaskin för att få så grenspecifik träning som möjligt - så anpassas skidåkning idag till att bli så lika rullskidor och stakmaskin som möjligt. Andra banor, konstsnö, pistmaskiner etc. 

 

Lågvattenmärket för mig blir ju när Vasaloppet plogar BORT snö, för att komma ner till konstsnö. 

 

Det är ju allt detta sammantaget som är själva grundfrågan. Vad är egentligen skidåkning? Vilka är punkarna?

 

Jag tror många aldrig ens åkt vad jag kallar en riktig skidtävling (behöver inte vara femmil). Därför var ju helgens tävling rolig på två sätt:

1. Folk fick chansen att prova

2. Saft, blåbärssoppa, saltgurka och jägermeister på sista varvet räckte. Det behövs ingen sportdryck. Det behövs ingen gel.  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...