Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truppen till fr-VM p rullskidor i Lettland

Maja och Marcus sprintade bst i Idre

Vattenfall och Svenska skidfrbundet fortstter samarbeta till 2021

Svenska vrldscupvinnare i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

En riktig femmil

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 999 inlägg

Varför hålla på med fluor, som är det giftigaste ämnen känt av människan?

Vi kan gärna diskutera fluorets vara eller inte vara i skidvalla men att påstå att det är det giftigaste ämne som är känt av människan är milt sagt en överdrift.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 481 inlägg

Vi kan gärna diskutera fluorets vara eller inte vara i skidvalla men att påstå att det är det giftigaste ämne som är känt av människan är milt sagt en överdrift.

Som astmatiker är flouret ett litet problem, betydligt värre är sprayer, fluider och starka vallaväckmedel. Flour i paraffin har jag inte känt något av, vid pulver och munskydd heller inga problem. Att man inte känner av flour i paraffin tyder på att det är ytterst små mängder, kanske mest för att kunna ta bra betalt för produkterna.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 781 inlägg
Får man åka på skinnskidor in en gammeldags femmil?

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Oklart vad du menar med en gammeldags femmil. Men historiskt har det aldrig funnits regler på HUR du ska få fäste. Alla minns väl bland annat Thomas Wassbergs tejp-vallning. 

Under tävlingen En riktig femmil var det just detta vi landade i när frågan kom upp i höstas. Det finns inget stöd i regelboken mot att förbjuda filtskidor. Och ingen egentlig mening heller?

Det var viktigt för oss att tävlingen blev en tävling och ingen maskerad.  

I hopp om livligt deltagande 2019 /DH

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Rörande fluor så har jag själv åkt på den berömda "fluorfebern" sedan många år och kan knappt valla ett par skidor med LF längre utan att få feber och alldeles torr i halsen. Hälsosamt är det inte - även om det kanske inte är det farligaste som finns!

Den största frågan är egentligen VARFÖR vi ska använda det?

MVH /DH

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg

Rörande fluor så har jag själv åkt på den berömda "fluorfebern" sedan många år och kan knappt valla ett par skidor med LF längre utan att få feber och alldeles torr i halsen. Hälsosamt är det inte - även om det kanske inte är det farligaste som finns!

Den största frågan är egentligen VARFÖR vi ska använda det?

MVH /DH

Där är jag rörande enig med dig. Fluor är ett jäkla otyg som är dåligt för allt utom glid. Bort med skiten ur vallalådan fortast möjligt. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 781 inlägg
99,99% av alla skidåkare åker ju skidor med fästvalla och stavar som man gjort senaste decennierna. Möjligtvis bättre handremmar nu. I min värld så är just den biten inte så punkig. Att man dricker sprit under tävlingen gör man ju inte så mycket nu förtiden och det är väl lika bra. Vet inte riktigt vilket årtal som är idealet för en gammeldags femmil men kanske man kunde inleda den med en gemensam epo-laddning?

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Det finns inget kriterium om att man måste förstå upplägget - de som gör det och även andra är hjärtligt välkomna 2019.

I hopp om livligt deltagande /DH

Klistervalla

Klistervalla

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Tycker att loppet verkar vara ett finfint initiativ. Kommer gärna och tar en jäger i spåret nästa år!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 481 inlägg

Igår var det rejält klisterföre som påminde om förhållandena som En riktig femmil vill efterlikna. Briko grund, Swix rött, Rex silver gav ett bombfäste i plusgrader och grovkornig snö. Det var bara att trycka på i diagonalen och stakning med frånskjut som en återuppstånden Sven-Åke Lundbäck, det föret som oftast var mitt bästa. :)

davidindianen

davidindianen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Tävlingen har nu fått en egen hemsida: https://enriktigfemmil.comoch finns även på Facebook.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar