Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad behövs för att nå 5:30 på Vasaloppet?


Anorn

Recommended Posts

Anledningen till funderingen på ÖS samma år, är för att få lite rutin på sträckan. Egentligen borde jag lagt upp mitt mål på 2 år, första året ÖS, för å veta vad det handlar om. År 2, VL för att uppnå målet. Känns dock mycket jobbigare att sätta upp ett mål över 2 år, än ett år. Målet är för övrigt topp 1000. (Gillar att spänna bågen). Får kanske tänka om iaf och köra ÖS år 1 och VL år 2... Tror lite rutin är väldigt värdefullt för att kunna uppnå mitt mål.

Nu ska inte jag kapa tråden något mer. [emoji3]

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Vill du prestera på vasaloppet ska du nog inte åka öppet spår en vecka innan. 9 mil är väldigt långt och sliter på kropp och knopp. Som nåhon annan så är det nog bättre att satsa på något seedningslopp 2 veckor innan, ex skinnarloppet eller åkulla beroende på vart i landet du bor. 

Link to comment
Share on other sites

Wickströms Coachhing kanske är nåt !! Funderar lite själv på det för att få lite tips och motivation inför mitt 20 vasalopp :)

Tittar på flera sådan coacher, bland annat Wickström. Men ska jag vara ärlig så är det så förbenat dyrt.

2500 :-/månad för ett träningsprogram, i och för sig med en del uppföljning men det är ändå mycket pengar. 

Link to comment
Share on other sites

Denna tråden blir intressant att följa. Har ett liknande mål, fast resultat baserat. Jag personligen tror på att flytta lite psykiska spärrar. De passen som idag är tex 3 timmars stakning, hoppas jag ska ersättas av 5 timmars stakning under kommande höst och vinter.

Har du ett antal sådana pass i tempot som krävs tror jag att du har mycket vunnet.

Du som ”motionär” kommer ju troligtvis inte heller att börja tokköra i röd zon (som eliten) sista timmen. Så utan några bevis tror jag att det är muskelärt och det monotona arbetet som ”rensar” bland motionärerna, inte flåset i samma utsträckning.

 

Hur ställer ni er till att köra ös veckan innan? Ingen stress, utan att ”bara” åka igenom det i ett behagligt tempo, för å veta vad som väntar. Återhämtar man sig på en vecka?

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Håller med övriga. Kör ett lopp 2 veckor innan istället. Det får gärna vara längre än 4 mil. Att köra Kortvasan eller ett kortare hårt långpass helgen innan tror jag också på.

 

Bara hatten av om du lyckas genomföra 5 timmars pass regelbundet. Försökte något år med 4 timmars en gång i månaden. Gick väl så där och fick ihop 2 st såna pass på rullskidor och ett på skidor.

 

Vad jag också gillar är att tävla mig i form så 3 st seedningslopp försöker jag få ihop. Rullskidlopp kan man också köra om det finns såna i närheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett hopp om att se 5.30 som slut tid en gång, formen var klar för det i årets ÖSM men förhållandena var inte det! med det tunga sträva föret og kylan. Kom in på 6.12 så en dryg 1/2h hade man nog glidit in med lite bättre fart under laggen.

Link to comment
Share on other sites

Tittar på flera sådan coacher, bland annat Wickström. Men ska jag vara ärlig så är det så förbenat dyrt.

2500 :-/månad för ett träningsprogram, i och för sig med en del uppföljning men det är ändå mycket pengar. 

Oj !har för mig att det är 699 kr i mån !

Link to comment
Share on other sites

Formtoppning brukar ju ofta göras genom att minska volymen i ca två veckor (V1-60%, V2-40% volym) men behålla kvalitetspassen för att skapa överskott. Jag tror mer på att köra en hård tävling 2-3 veckor innan än att masa sig genom öppet spår. Själv har jag väldigt svårt att hålla igen på träningen de sista veckorna innan VL av psykologiska skäl.

Jag håller med, en tuff tävling 2-3 veckor innan är ett säkrare kort än att chansa på ÖS 1 vecka innan. Dock har jag vid ett tillfälle varit i grym form en vecka efter VL men det var efter ett snabbt lopp som var ovanligt lätt för att vara Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Oj !har för mig att det är 699 kr i mån !

Det finns ju olika prisnivåer på olika coacher. Men vill man ha en bra (=känd) och ha feedback regelbundet (inte bara ett mer allmänt upplägg, för dom finns ju oftast gratis att få tag på) så kostar det.

 

Jag känner personligen inget behov av mellantinget (ett allmänt upplägg) utan vill ha ett bollplank i så fall och då är det för dyrt för mig (men  det är ju jag det).

Link to comment
Share on other sites

Har du inte kört något vasalopp innan? Då ligger du efter med ett år då :-)

 

Kul med flera som har ett högt mål.

 

Själv kommer jag ha ÖS 2019 som A-mål men också åka nattvasan (för att få ihop 3 lopp på 6 år så att jag får förtur till riktiga vasan) med en kompis som i alla fall i år varit precis lite långsammare än mig (vilket blir perfekt för veckan andra långlopp). Sen är det riktiga vasan 2020 och då får man se vart män är som skidåkare då.

Det är bara ett 90k-lopp per år som räknas
Link to comment
Share on other sites

700 spänn per månad är ju mycket det med, då hade jag hellre köpt ett par skidor till eller åkt en helg för att få träna på snö.

Jag är rätt säker på att man kan använda friskvårdsbidraget, så jag man eget företag alternativt sitter i en sits att man kan växla lön mot det så pratar vi helt andra priser i praktiken. Jag gissar att priserna är satta efter det.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara ett 90k-lopp per år som räknas

 

Det visste jag inte, tack.

(Men jag åker båda loppen ändå :) )

 

Stressa inte upp dig över det där med förtur. Vill man åka loppet går det alltid att hitta biljetter. Ju längre du har is i magen desto billigare och fler blir biljetterna ;)

 

Så är det nog, jag är bara lite av kontrollfreak  :lol:

Vill gärna veta att jag har platsen

Link to comment
Share on other sites

Skriver under på tidigare inlägg. Det ryms mycket klokhet och visdom på det här forumet, ingen tvekan om det. Eftersom jag är mycket mer skidåkare än löpare ( mara - och halvmaraton) tittar jag mer på placeringar i Vasaloppet än att -"persa" i form utav tidsmål. Nu tänker jag bespara er min årsplan för träning, eller en mer långsiktig än så. Men kort förenklat så anser jag att långpassen är nyckeln till mina framgångar. För att jag ska kunna orka staka i cirka fyra timmar krävs det att jag gjort grundjobbet i form utav långa intervaller på våren, försommaren. I år tänker jag ha cirka 5 stycken långpass på cirka fem timmar som huvudmål. Är rätt så övertygad om att det kan hjälpa mig att ta de sista procenten för att nå mitt absoluta huvudmål när det gäller Vasaloppet. 

 

Styrketräningen anser jag också vara viktig - inte minst när det gäller den skadeförebyggande delen. Upplägget ser ungefär likadant ut som när det gäller intervaller. Långa rep under uppbyggnad och nära max tätt inpå tävlingssäsong. Ja, så ser min träning ut i all enkelhet. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...