Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus Nanosonic - totalt tappat stinget?


ronneback

Recommended Posts

Köpte ett par Madshus på Blocket som ett spontanköp.  Väl använda, men i till synes OK skick. 

 

Kollade spannhöjden i Madshus app. 1/2 BW 1 mm och 1/1 BW 0.30.

 

När jag provar dem så upplever jag att det knappt är någon skillnad alls mellan hel och halvviktspannet. Blir skidorna sämre med tiden?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... De är ju låga redan enligt appen på halvvikt - 1,03 - och den ena är 0,7 på högsta punkten. Du skulle ju kunna mäta om dem i annan Skiselector... Sen undrar jag om bindningen står på - 3 kanske?

 

Är ju en typisk låg kallföresskida också. Sen på Vasaloppet kan jag tycka att det är mer irriterande när man står och stakar, om skidan lätt går ner till ett väldigt lågt värde när man reser sig upp och att skidan är för mjuk. Testat den i kallföre med blå burk?

 

Appen kan ju visa lite förskönande önskevärden på kanske???

Link to comment
Share on other sites

Hur gamla är skidorna ? Jag hade ett par Hypersonic för sådär 10 år sedan och jag upplevde att de hade väldigt mjukt förspann, men ett hårt slutspann. Trots att de kändes mjuka var de svåra att få fäste på.

Jag har tittat på de senaste årens Madshus och vad det verkar har de ändrat om spannet, så att det är lite mer "jämnhårt" och inte så hårt slutspann, Redline verkar har väldigt fina spann, så tom jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Har hört att just madshus har kunnat tappa spannet med åren.

(Undrar om inte den gode Erik Wickström hade nåt tävlingspar som gick detta öde till mötes).

Jag kanske minns fel, men det är inte första gången. :/

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Det är inte säkert att det är typiska kallföresskidor, det får du prova dig fram. Dessa värden säger inte allt. Mina Hypersonic hade tappat nästan 10 kg för 2 år sedan 0.95 på halvvikt. Jag använder dom som grusskidor, går bra och staka uppför på - 2 i bindningsposition dock trögar lite. Ibland bättre högfartsglid än mina nya Rcs. Dock smal tempbredd, - 3 natursnö kan dom gå riktigt bra på. Förra året låg jag och brände i nästan vl3 tempo på A2 puls om man ser till seedingsresultat. Inbillar mig att mjuka skidor går bättre i mjukt före, kan går riktigt fort i underkylt med 2mm rill. Men det gör väl allt. :) Testade båda mina skidpar i Sälen för några dagar sedan, båda paren gick extremt dåligt i - 7 och under. Knirrig natursnö. Var noga med att inte bli sittande i stakningen med mjuka skidor. Då bromsar dom enormt snabbt. Jag har hört ryktesvägen att vissa elitgubbar använder skidor med kollapsade slutspann för att få en skida som gärna inte gräver ner sig i blötföre. Men om det stämmer vet jag ej?

Link to comment
Share on other sites

De andra stora märkena har hållbarare kanter, helt klart. Sen finns det många Nanosonic och Hypersonic av modeller, särskilt tror jag kring årsmodell 2010-2015 nånting på ett ungefär som inte går bra i kallföre eller lössnö, och som inte heller är så höga så man kan ha tjockt med klister eller kletig burk, men Redline och Propulsion annorlunda övergångar och ändar....
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...