Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Letar efter skidor på begagnatmarknaden - hjälp mig välja!


ronneback

Recommended Posts

Sanning: Jag har svårt att ta beslut när det finns för många alternativ och jag inte känner att jag inte har 100 % koll på vad jag gör. 

Mål: Gå från placering 4000 till 1000 på Vasaloppet inom 2 år. 

 

Förutsättningar: Student (ont om pengar?!). Göteborgare. Hyfsad teknik, speciellt starkt i uppförsbackar (med fäste)

 

Behov: Skidor som är tillräckligt bra för att inte bli ett direkt hinder för mitt mål.

 

Efter att ha hört runt med diverse tävlingsåkare och forummedlemmar så har det dykt upp fyra alternativ:

 

Alt 1: Salomon S-lab universal (plockade som kontraktsskidor från Salomons raceavdelning). Något år gamla. 

post-18458-0-43982600-1521055296_thumb.jpg

 

Alt 2: Salomon S-lab klisteruniversal (plockade som kontraktsskidor från Salomons raceavdelning). Något år gamla. 

post-18458-0-24421800-1521055303_thumb.jpg

 

Alt 3: Sprillans nya Peltonen Infra cosmic. 4-5 år gammal modell.  Plockade av en av Sveriges bästa rullskidåkare. Några hundralappar dyrare än Salomon. 

 

Alt 4. Beg. Madshus Redline Plus från förra året. Tävlingsskida från top 100 åkare i VL. HBW 1,57/FBW 0,39. Några hundralappar dyrare än Salomon.

 

Nu skulle jag vara ypperligt tacksam för er hjälp! Har ni några input? Spelar det ens någon roll för en åkare på min nivå? Vilka skulle ni föredra? 

 

 

 

post-18458-0-43982600-1521055296_thumb.jpg

post-18458-0-24421800-1521055303_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ju både kall och varmskidor om du inte köper skidor veckan innan loppet. Träna kan du göra på dåliga skidor. Investera så sent som möjligt säger ekonomerna. Är du göteborgare så är rekommendationen rullskidor med treor.
Link to comment
Share on other sites

Du behöver ju både kall och varmskidor om du inte köper skidor veckan innan loppet. Träna kan du göra på dåliga skidor. Investera så sent som möjligt säger ekonomerna. Är du göteborgare så är rekommendationen rullskidor med treor.

 

Går det att kvantifiera hur mycket man vinner på att köra varm/kallskida kontra en universalskida generellt? Har "alla" <1000-åkare varm+kallskida? 

Link to comment
Share on other sites

Är dom tävlade på? Kom ihåg att ingen säljer sina guldlagg!

 

Själv har jag Redline Plus och jag gillar dom skarpt. Spänstiga! Men dom har väldigt korta glidzoner och fungerar bara runt 0 och varmare. 

 

Vad jag förstår så är de tävlade med, men man vet ju aldrig säkert. 

 

Intressant input där om dina skidor! Tack

Link to comment
Share on other sites

Tiderna från 1951 på 5.05 och 1961 på 4.45 nånting säger väl en del... . I år var det värsta inte plusskidor utan för aggressiv struktur....

Förstår tyvärr inte analogin? :( 

 

Tycker de översta Salomon universal ser fina ut men lite låga på halvvikt.... Kurvan på de högre Redline har du inte?

Tyvärr har jag inte kurvan på Redline. Jag noterade också att Salomonskidan (nr 1) såg något låg ut, vad tror du om den andra Salomonen då? 

Link to comment
Share on other sites

Går det att kvantifiera hur mycket man vinner på att köra varm/kallskida kontra en universalskida generellt? Har "alla" <1000-åkare varm+kallskida?

 

Jag skulle tro att topp 1000 har minst 4 par skidor, av olika årsmodell. Många säger att skidan är 80% stukturen 10% vallan 5%. Sista 5% är tur. Att man åkte så fort på 50/60-talet visar att i vissa fören glider allt fort.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att topp 1000 har minst 4 par skidor, av olika årsmodell. Många säger att skidan är 80% stukturen 10% vallan 5%. Sista 5% är tur. Att man åkte så fort på 50/60-talet visar att i vissa fören glider allt fort.

 

Oj! det var en ögonöppnare för mig.  :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Oj! det var en ögonöppnare för mig. :mellow:

Om man tar klassiskt, så har jag 6 par som jag har haft ”vilande” för tävling. Dvs skidor jag inte tränar på i Sthlms-före. 1 par gröna (kall-skida), 3 par blå (universal), 1 par gula (rena zero med zerobelag) och ett par röda (klisterskida eller wet-skida. Till skarklister fungerar ett par av de blå bättre. ) Sedan har jag ett gäng skidor jag kan slita på i dåligt före.

 

Med detta sagt, kanske du inte ska jämföra skida nr 4 med de övriga.

Som redan sagts ovan behöver du ett par blå och ett par röda skidor.

 

Själv har jag svårt att se siffrorna på Skiselektorkurvorna. Men en fråga, är dessa samt uppgifterna på skida 4 efter din vikt?

 

Om jag orkar under dagen, så skickar jag dig en privat fundering. (Halvsjuk o har lite tråkigt... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man ska stirra sig blind på antalet skidpar även om jag själv tycker att det är kul att köpa nya skidor. På den tiden jag fortfarande kom topp 1000 på VL så hade jag 2 par klassiska skidor varav klisterparet väldigt sällan gick bättre än universalskidorna som gick riktigt bra i de flesta fören. Sen inser jag att det inte är alla förunnat att hitta riktigt bra skidor som går bra i de flesta fören och då kan det finnas behov av flera par. Men med fler par skidor är det också svårare att ha koll på exakt hur varje skidpar uppför sig i olika fören.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att topp 1000 har minst 4 par skidor, av olika årsmodell. Många säger att skidan är 80% stukturen 10% vallan 5%. Sista 5% är tur. Att man åkte så fort på 50/60-talet visar att i vissa fören glider allt fort.

Jag har bara ett par skidor och jag brukar komma topp 1000 på vasaloppet. Två par har jag om jag räknar med mina 17 år gamla supersonic som jag använder som fulskidor vid risk för repor. Visst är materialet viktigt men man ska inte underskatta träning!

Men vem vet med minst tre par skidor till så hade det kanske blivit en topp 100 placering. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ett par skidor och jag brukar komma topp 1000 på vasaloppet. Två par har jag om jag räknar med mina 17 år gamla supersonic som jag använder som fulskidor vid risk för repor. Visst är materialet viktigt men man ska inte underskatta träning!

Men vem vet med minst tre par skidor till så hade det kanske blivit en topp 100 placering. ;)

Uppfriskande inlägg! Jag har en tendens att gräva ner mig i materialfunderingar. Träning är ju ett betydligt billigare tips än att köpa ännu fler skidor. 

Link to comment
Share on other sites

Uppfriskande inlägg! Jag har en tendens att gräva ner mig i materialfunderingar. Träning är ju ett betydligt billigare tips än att köpa ännu fler skidor. 

Jag är nästan topp 1000. (1113 förra året och 1064 i år) Jag har bara ett par skidor. Träning är grejen för att lyckas :)

Link to comment
Share on other sites

Om man tar klassiskt, så har jag 6 par som jag har haft ”vilande” för tävling. Dvs skidor jag inte tränar på i Sthlms-före. 1 par gröna (kall-skida), 3 par blå (universal), 1 par gula (rena zero med zerobelag) och ett par röda (klisterskida eller wet-skida. Till skarklister fungerar ett par av de blå bättre. ) Sedan har jag ett gäng skidor jag kan slita på i dåligt före.

 

Med detta sagt, kanske du inte ska jämföra skida nr 4 med de övriga.

Som redan sagts ovan behöver du ett par blå och ett par röda skidor.

 

Själv har jag svårt att se siffrorna på Skiselektorkurvorna. Men en fråga, är dessa samt uppgifterna på skida 4 efter din vikt?

 

Om jag orkar under dagen, så skickar jag dig en privat fundering. (Halvsjuk o har lite tråkigt... ;) )

 

6 par skidor! det låter dyrt och skoj :P Får man fråga om din ålder, VL placering/tid samt ambition? vore kul att se lite vilken situation andra är i!

 

Angående vikten så är den angiven för min vikt. Kanske något kilo över min vikt på Salomonskidorna! 

 

Vad menar du med att man inte skall jämföra skida nr 4 med övriga? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ett par skidor och jag brukar komma topp 1000 på vasaloppet. Två par har jag om jag räknar med mina 17 år gamla supersonic som jag använder som fulskidor vid risk för repor. Visst är materialet viktigt men man ska inte underskatta träning!

Men vem vet med minst tre par skidor till så hade det kanske blivit en topp 100 placering. ;)

 

Uppfriskande inlägg! Jag har en tendens att gräva ner mig i materialfunderingar. Träning är ju ett betydligt billigare tips än att köpa ännu fler skidor. 

 

Jag är nästan topp 1000. (1113 förra året och 1064 i år) Jag har bara ett par skidor. Träning är grejen för att lyckas :)

 

Tack för era input. Kul att höra att det går med universalskidor också =) Det här med träning är ju såklart 99 % av ekvationen! Jag har stadigt ökat i träningsmängd sedan ett år tillbaka och kommer fortsätta att "satsa" hårdare och bättre tills målet är uppnått (eller tills jag lessnar, gud förbjude!). Just nu känns det riktigt kul och träningen ger bra respons.

 

Med rätt prylar blir det ju oftast betydligt lättare och roligare att nå målen. Så i denna diskussionen tycker jag att vi kan anse att träning är en konstant faktor. Frågan är väl snarare; hur maximerar jag skidprestandan för minimal summa pengar? 

 

Jag tänker: Det är riktigt tråkigt att komma till VL med hundratals investerade träningstimmar och ha helt fel skidor för det aktuella föret. Hur undviker man då detta utan att köpa en hel skidpark. En bra universalskida eller behövs kall+varm, vad blir mest bang for the buck? Kan det vara så att jag bör köpa den där Redline varmskidan och sedan försöka leta upp en kallskida när ekonomin återhämtat sig? 

 

Ingen som har åsikter kring Peltonenskidorna?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan topp 1000. (1113 förra året och 1064 i år) Jag har bara ett par skidor. Träning är grejen för att lyckas :)

Köp tre par till så blir du topp 1000.

 

Två par skidor är ju rekommendationen för att täcka varmt pch kallt före. Sen brukar man ha ett par träningsskidor (som var det första vasaloppsparet), samt ett nybörjarpar. Generellt så brukar man också vara rätt skidintresserad om man är topp 1000 och har det som primärsport så då köpet man på sig extra skidor och stavar när tilfället kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag? Jag är bara en gammal gubbe och gör inte en människa glad! (Citat från H. Nessers bok ”berättelse om herr Roos”. Men skulle sammanfatta dina frågor om mig... ;) )

För närvarande inga idrotsliga ambitioner. Men jag har en kusinson som idrottar åt mig ;) 7:49 på Ironman Köpenhamn. 8:e bästa tid i Världen någonsin! Detta resulterade i en textrad på text-TV!!!!!!! (När de tjatar om mål i NHL dag ut och dag in i Sportnytt!!! 8 i Kona i höstas. Det resulterade i alla fall i några sekunder i 3-minutaren i svt-play!!!

 

https://www.svt.se/sport/triathlon/magbesvar-stoppade-svenskan-i-ironman/?cmpid=del%3Afb%3Asp%3A20171015%3Amagbesvar-stoppade-svenskan-i-ironman%3Aspo

 

Annats får jag leta på youtube för att få träningsmotivation av min släkting...

 

 

Trodde skida nr 4 mer kunde vara din fundering på röd skida.

 

Jag skriver lite mer på lunchen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Senaste 6 åren legat runt 1500 i placering varje år. Samma par skidor (mina enda frånsett ett gammalt träningspar vid grus och annat skräp), samma stavar, samma pjäxor (ja de behöver bytas!), ungefär samma glid jämfört med andra oavsett före. Vet precis vad som krävs för mig att komma upp till sub 1000 - mer träning med långa intervaller (det värsta jag vet). Jag har i stället lagt mina pengar på en stakmaskin, extra par rullskidor med trögare hjul och skidläger. Men visst hade det varit roligt med fler par skidor att putsa på!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl klart att träning är viktigast. Det fattar nog vem som helst. Men de som åkte super på VL 2015 på riktiga kallskidor kan väl hojta till här!!!

Tänk om man fick nån duktig polare att åka in topp 1000 på träskidor. Då kunde man börja hävda här att det är det som är grejen!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte riktigt skiselektorkurvor. Jag tycker de blir plottriga. Så jag hade knappt tittat på dem. Men 1,14/0,43 och 1,16/0,42 känns som en flack och ganska stum skida. Inget jag slulle köpa. Men det jag saknar både på Salomon och på Madshus för att kunna ge något som helst råd är egentligen slutspann. I Eikersiffror eller som flex. Du får väl grunna lite på det jag skickade ”privat”. ;) Helst vill man klämma på skidorna för att kunna ge råd. Inga uppgifter på skida 3?

 

Själv skulle jag nog valt 4 eller kanske 1. Men det är ju bara en gissning.

 

Sedan är det bra att veta om värdena på skida 4 är mätt i Eiker eller Skiselektor, då det kan skilja lite.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...