Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längden på stavar igen


GundeG

Recommended Posts

Var det någon som såg sprinten vid Sthms slott igår? I så fall la ni märke till Petra Majdics stavar. Har aldrig sett så korta stavar. Såg ut som de slutade under brösten...och hon stakade bäst av allihop.

 

Med tanke på diskussionen som vi tidigare hade här på forumet. Kommentarer? ....

Link to comment
Share on other sites

En kort stav ser jag som en låg utväxling, du blir snabb i accelerationen och kan hålla en väldigt hög frekvens vilket borde vara fördelaktigt på korta distanser. Längre stavar ger en bättre arbets ekonomi vid långa distanser och flacka banor.
Link to comment
Share on other sites

Studerade lite stavlängd på eliten i Vasloppet på DVDen hemma, med tanke på stavlängd (läste tråden om överlånga stavar) och teknik. Det som slog mig, det går mer och mer mot kompakt, där Jerry Ahrlin är ett typexempel på extremt kompakt och troligtvis i framkant på tekniken, Oskar Svärds stakning är större och lite mer åt "gamla skolan". Om man ser på Jerry så är tekniken i princip identisk hela tiden, oavsett om det går uppför eller inte, det är bara frekvensen som varierar, ser ut som om han tar i lika mycket i varje stavtag oavsett motstånd (troligtvis är det inte så, men visuellt verkar det så). Sedan så åker ingen i eliten på några jättelånga stavar vad jag kunde se, utan de verkar vara normallånga, de borde ha testat och insett att det inte är optimalt, eller är jag inne på fel spår?!

 

Var tidigare inne på att testa väldigt långa stavar, men efter djupstudien av täten i Vasaloppet är jag tveksam. Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Studerade lite stavlängd på eliten i Vasloppet på DVDen hemma, med tanke på stavlängd (läste tråden om överlånga stavar) och teknik. Det som slog mig, det går mer och mer mot kompakt, där Jerry Ahrlin är ett typexempel på extremt kompakt och troligtvis i framkant på tekniken, Oskar Svärds stakning är större och lite mer åt "gamla skolan". Om man ser på Jerry så är tekniken i princip identisk hela tiden, oavsett om det går uppför eller inte, det är bara frekvensen som varierar, ser ut som om han tar i lika mycket i varje stavtag oavsett motstånd (troligtvis är det inte så, men visuellt verkar det så). Sedan så åker ingen i eliten på några jättelånga stavar vad jag kunde se, utan de verkar vara normallånga, de borde ha testat och insett att det inte är optimalt, eller är jag inne på fel spår?!

 

Var tidigare inne på att testa väldigt långa stavar, men efter djupstudien av täten i Vasaloppet är jag tveksam. Kommentarer?

Om alla har den inställningen kommer aldrig några nya upptäckter göras och ingen utveckling kommer att ske.

 

Längdåkningen är konservativ, det är inte säkert att man å elitnivå har utvärderat överlånga stavar. Det vet jag naturligtvis ingenting om men man kan inte vara säker på att allt är testat bara för att ingen gör på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Studerade lite stavlängd på eliten i Vasloppet på DVDen hemma' date=' med tanke på stavlängd (läste tråden om överlånga stavar) och teknik. Det som slog mig, det går mer och mer mot kompakt, där Jerry Ahrlin är ett typexempel på extremt kompakt och troligtvis i framkant på tekniken, Oskar Svärds stakning är större och lite mer åt "gamla skolan". Om man ser på Jerry så är tekniken i princip identisk hela tiden, oavsett om det går uppför eller inte, det är bara frekvensen som varierar, ser ut som om han tar i lika mycket i varje stavtag oavsett motstånd (troligtvis är det inte så, men visuellt verkar det så). Sedan så åker ingen i eliten på några jättelånga stavar vad jag kunde se, utan de verkar vara normallånga, de borde ha testat och insett att det inte är optimalt, eller är jag inne på fel spår?!

 

Var tidigare inne på att testa väldigt långa stavar, men efter djupstudien av täten i Vasaloppet är jag tveksam. Kommentarer?[/quote']

Om alla har den inställningen kommer aldrig några nya upptäckter göras och ingen utveckling kommer att ske.

 

Längdåkningen är konservativ, det är inte säkert att man å elitnivå har utvärderat överlånga stavar. Det vet jag naturligtvis ingenting om men man kan inte vara säker på att allt är testat bara för att ingen gör på det sättet.

Gunde experimenterade väl en hel del med stavar på sin tid, och visst var väl elitåkarnas stavlängd påtagligt längre ett tag i slutet av 80-talet, för att sedan gå ned något i mitten/slutet av 90-talet (i samband med att staktekniken utvecklades och gick mot högre frekvens?) ?

 

Man kan nog jämföra stavlängden lite med cykling, där man kan variera längden på vevarmarna. Med långa vevar får man en bättre hävstång, men det blir svårare att hålla kadensen uppe. Cyklisterna har hittat en optimal kadens på någonstans mellan 90 och 110 rpm (individberoende), och anpassar sedan vevarmslängden efter kadens och benstyrka (och det är ganska få som kör med överlånga vevar...).

 

HC Holmberg har funnit att den optimala stakningsfrekvensen ligger kring 50-55 staktag/min. Vill man hålla den frekvensen är det inte alltför svårt att hitta den stavlängd som fungerar bäst. Vissa sprintåkare vill kanske hålla ännu högre frekvens vilket medför kortare stavar. En armstark långloppsåkare kan kanske köra med längre stavar och lägre stakningsfrekvens.

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog jämföra stavlängden lite med cykling, där man kan variera längden på vevarmarna. Med långa vevar får man en bättre hävstång, men det blir svårare att hålla kadensen uppe. Cyklisterna har hittat en optimal kadens på någonstans mellan 90 och 110 rpm (individberoende), och anpassar sedan vevarmslängden efter kadens och benstyrka (och det är ganska få som kör med överlånga vevar...).

Kanske inte till 100% bra jämförelse eftersom man vid cykling (är inte cyklist så jag kanske har fel) aktiverar samma muskler ungefär lika mkt oavsett vevlängd?

 

En armstark långloppsåkare kan kanske köra med längre stavar och lägre stakningsfrekvens.

Är det inte tvärtom att man jobbar mindre med armar och mer med kroppsvikt vid riktigt långa stavar så det borde egentligen passa armsvaga åkare som mig.

Stavspetsar hamnar längre bak än normalt och isättningen av staven blir mer vinklad mer sas i dragriktningen och inte lika vertikal som normalt, frekvensen blir då ganska hög ändå men kraften borde bli stor och i rätt riktning. Eller tänker jag helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Långa stavar innebär precis som kustlöparen är inne på att man använder hela överkroppen bättre. Man häver sig mer och använder mer mage och rygg. Jag tar inte slut på samma sätt längre i armarna men kan ibland känna att magmusklerna fått sig en omgång. Att man måste vara armstark för att köra med långa stavar är fel.
Link to comment
Share on other sites

Man kan nog jämföra stavlängden lite med cykling' date=' där man kan variera längden på vevarmarna. Med långa vevar får man en bättre hävstång, men det blir svårare att hålla kadensen uppe. Cyklisterna har hittat en optimal kadens på någonstans mellan 90 och 110 rpm (individberoende), och anpassar sedan vevarmslängden efter kadens och benstyrka (och det är ganska få som kör med överlånga vevar...).[/quote']

Kanske inte till 100% bra jämförelse eftersom man vid cykling (är inte cyklist så jag kanske har fel) aktiverar samma muskler ungefär lika mkt oavsett vevlängd?

 

En armstark långloppsåkare kan kanske köra med längre stavar och lägre stakningsfrekvens.

Är det inte tvärtom att man jobbar mindre med armar och mer med kroppsvikt vid riktigt långa stavar så det borde egentligen passa armsvaga åkare som mig.

Stavspetsar hamnar längre bak än normalt och isättningen av staven blir mer vinklad mer sas i dragriktningen och inte lika vertikal som normalt, frekvensen blir då ganska hög ändå men kraften borde bli stor och i rätt riktning. Eller tänker jag helt fel?

Det är alltid lika roligt att läsa om hur man fastnar i gamla invanda mönster.

Åker man med långa stavar borde ju alla fatta att man kanske inte kan använda sig av exakt samma teknik. Och provar man då bara en gång så känns det såklart helt sjukt konstigt med så långa stavar. Det tar lite tid innan man hittat rätt i tekniken, och det krävs en mer exakt stavisättning för att få med sig kraften, men jäklar vilket drag man får när man träffar rätt. Och vad frekvensen beträffar, så bestämmer man väl själv hur långt man vill dra, man behöver inte avsluta draget nere vid knäna. Men den extra tynden på riktigt långa stavar gör det såklart lite svårare att hålla riktigt hög frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta. Jag har några reflektioner. Jag åkte på flakt och hade då ett fleratal åkare runt omkring mig. En del högre fart än jag själv en del lägre. Jag funderade då på vad detta kunde bero på och då upptäkte jag att den som hade en högre fart INTE hade längre "drag" men däremot högre frekvens. Jag testade att gå upp på samma frekvens och "vips" ja då hade jag samma fart. För att orka hålla samma frekvens fick jag dock köra lite mera "snålt". Lade också märke till en del åkare som åkte långsammare och då hade man ofta en stakning som drog igenom väldigt långt och en lägre frekvens.

 

Säg JA till högre fart! Inga hastighetsbegränsningar! =)

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta. Jag har några reflektioner. Jag åkte på flakt och hade då ett fleratal åkare runt omkring mig. En del högre fart än jag själv en del lägre. Jag funderade då på vad detta kunde bero på och då upptäkte jag att den som hade en högre fart INTE hade längre "drag" men däremot högre frekvens. Jag testade att gå upp på samma frekvens och "vips" ja då hade jag samma fart. För att orka hålla samma frekvens fick jag dock köra lite mera "snålt". Lade också märke till en del åkare som åkte långsammare och då hade man ofta en stakning som drog igenom väldigt långt och en lägre frekvens.

 

Säg JA till högre fart! Inga hastighetsbegränsningar! =)

det där stämmer ju inte om man jämför svärd vs arlin på vasaloppet! arlin högre frekvens svärd lägre o längre drag....o vem va snabbast? jo svärd!

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta. Jag har några reflektioner. Jag åkte på flakt och hade då ett fleratal åkare runt omkring mig. En del högre fart än jag själv en del lägre. Jag funderade då på vad detta kunde bero på och då upptäkte jag att den som hade en högre fart INTE hade längre "drag" men däremot högre frekvens. Jag testade att gå upp på samma frekvens och "vips" ja då hade jag samma fart. För att orka hålla samma frekvens fick jag dock köra lite mera "snålt". Lade också märke till en del åkare som åkte långsammare och då hade man ofta en stakning som drog igenom väldigt långt och en lägre frekvens.

 

Säg JA till högre fart! Inga hastighetsbegränsningar! =)

det där stämmer ju inte om man jämför svärd vs arlin på vasaloppet! arlin högre frekvens svärd lägre o längre drag....o vem va snabbast? jo svärd!

Shit trodde jag kommit på nåt - :/

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det är oerhört givande att ha t ex VL inspelat och sitta (ibland på motionscykeln) och analysera olika elitåkares stilar. Om man jämför just Ahrlin mot Svärd så har ju Ahrlin snabbare frekvens. Men jag skulle absolut inte säga att Svärd kör mer enligt gammal stakteknink för det, eftersom han har böjda armar vid stavisättning och slutar draget ungefär vid höften (ser ut som han jobbar oerhört mycket med mage och inte alls som förr mer på armar). Däremot kanske han inte gör riktigt samma korta "hugg" som Ahrlin.(?) Den som annars "hugger" oerhört kort är väl R. Andreasson. Annars har jag alltid varit imponerad av Rezacs sätt att staka. Han har ju inte heller så hög frekvens, men det ser ju nästan ut som han slutar draget före höften (men det är nog ungefär vid höften). Tidigare år när han stakat i täten, eller först upp mot Evertsberg, så har det ju knappt sett ut som om han anstränger sig. Jag förstår att det är en synvilla, men i alla fall.

 

Själv tycker jag nog Ahrlin var framme betydligt mer under hela loppet och drog jämfört med Svärd. Så ev. kan Ahrlin slösat lite mer kraft tidigare under loppet. Om vi ställer båda på en sprintsräcka kanske inte Svärd hade vunnit???

 

Exakt hur olika åkare stakar kan även bero på kroppsbyggnad. Men det är alltid kul att analysera och fundera själv lite.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta funderingar.

Har denna säsong själv testat med långa stavar (174 mot mina normala 158cm) och upplevde det väldigt positivt. Stakningen kändes kanonbra. För mig blev det mer mage och rygg med de längre stavarna. Det intressanta är också att diagonalåkningen kändes kanon med de längre stavarna.

Enda frågetecknet var under mån ÖS då det var superkärvt före (körde med de längre stavarna då) . På slutet kändes det ansträngt (ont) i armbågslederna och nedre triceps vilket också satt i 3-4 dagar efteråt. Valde därför de kortare under VL. Detta känner jag inte alls med 158cm stavarna. Får dock inte samma tryck i stakningen med dem. (kanske kass teknik...). Kommer fortsätta nästa säsong med de längre...får väl köpa längre rullisstavar också....faan va mycket grejer man "behöver".......

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag nog Ahrlin var framme betydligt mer under hela loppet och drog jämfört med Svärd. Så ev. kan Ahrlin slösat lite mer kraft tidigare under loppet. Om vi ställer båda på en sprintsräcka kanske inte Svärd hade vunnit???

 

Exakt hur olika åkare stakar kan även bero på kroppsbyggnad. Men det är alltid kul att analysera och fundera själv lite.

tror nog som dig att arhlin hade tagit svärd om det bara va upploppet som det gällde....men det e lite annat som avgör i vasaloppet!=)

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det är oerhört givande att ha t ex VL inspelat och sitta (ibland på motionscykeln) och analysera olika elitåkares stilar. Om man jämför just Ahrlin mot Svärd så har ju Ahrlin snabbare frekvens. Men jag skulle absolut inte säga att Svärd kör mer enligt gammal stakteknink för det, eftersom han har böjda armar vid stavisättning och slutar draget ungefär vid höften (ser ut som han jobbar oerhört mycket med mage och inte alls som förr mer på armar). Däremot kanske han inte gör riktigt samma korta "hugg" som Ahrlin.(?) Den som annars "hugger" oerhört kort är väl R. Andreasson. Annars har jag alltid varit imponerad av Rezacs sätt att staka. Han har ju inte heller så hög frekvens, men det ser ju nästan ut som han slutar draget före höften (men det är nog ungefär vid höften). Tidigare år när han stakat i täten, eller först upp mot Evertsberg, så har det ju knappt sett ut som om han anstränger sig. Jag förstår att det är en synvilla, men i alla fall.

 

Själv tycker jag nog Ahrlin var framme betydligt mer under hela loppet och drog jämfört med Svärd. Så ev. kan Ahrlin slösat lite mer kraft tidigare under loppet. Om vi ställer båda på en sprintsräcka kanske inte Svärd hade vunnit???

 

Exakt hur olika åkare stakar kan även bero på kroppsbyggnad. Men det är alltid kul att analysera och fundera själv lite.

Det jag upplever när jag ser Svärd mot Ahrlin är att Ahrlin är kompaktare och hugger mer än Svärd, och det går mer och mer mot hugg i tekniken, därav att jag tyckte att Svärd är lite mer av "gamla skolan", sedan så tror jag att Ahrlin var den bästa åkaren i detta Vasalopp. Svärd konserverade sina krafter optimalt i 7mil och kom i mål först, och det är det som räknas. Sedan så är tekniken naturligtvis individuell och Svärds teknik verkar ju fungera väldigt bra! Men om man ska gå i teknikutveckling så känns det som: Gunde, Staffan Larsson, Svärd, Ahrlin. Sedan så påstår jag inte att Ahrlin är en bättre stakare än vad Staffan Larsson var, eller är han det?!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att testa, då behöver jag som är 185, kör nu med 158,2.. och rätt tung 87kg. Ett par djävligt styva stavar på 175 (är det rätt överlång längd), var köper jag det billigast?!

 

Det verkar ju logiskt att om man får kraften bakåt, att det blir bättre än när man dunkar ner den i backen! Är det något speciellt teknikmässigt man ska tänka på? Tror jag har hyfsad normal stakteknik, brukar bli slut i magen i alla fall:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer fortsätta nästa säsong med de längre...får väl köpa längre

rullisstavar också....faan va mycket grejer man "behöver".......

Kan du inte bara byta spetsar?

Jovisst men jag brukar köra rullisar med lite tyngre stavar. Tror det ger lite mer styrketränande effekt. Sedan är det alltid lika skönt varje år då man för 1:a gången för säsongen trycker på sig skidor och stavar och upplever hur lätt det går. Lätta skidor och lätta stavar. Känns som man flyger fram.... =)

Link to comment
Share on other sites

Ha ha. Ja då kanske man ska variera då så man bara får lite ont på sina ställen.

Nä mer styrketräning blir det för min del. Fick tidigare ont längre upp i triceps mot axel och har eg inte alls stora problem nu. Bara lite känning sista km på vasan då jag ville mer än kroppen orkade.

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det är oerhört givande att ha t ex VL inspelat och sitta (ibland på motionscykeln) och analysera olika elitåkares stilar. Om man jämför just Ahrlin mot Svärd så har ju Ahrlin snabbare frekvens. Men jag skulle absolut inte säga att Svärd kör mer enligt gammal stakteknink för det' date=' eftersom han har böjda armar vid stavisättning och slutar draget ungefär vid höften (ser ut som han jobbar oerhört mycket med mage och inte alls som förr mer på armar). Däremot kanske han inte gör riktigt samma korta "hugg" som Ahrlin.(?) Den som annars "hugger" oerhört kort är väl R. Andreasson. Annars har jag alltid varit imponerad av Rezacs sätt att staka. Han har ju inte heller så hög frekvens, men det ser ju nästan ut som han slutar draget före höften (men det är nog ungefär vid höften). Tidigare år när han stakat i täten, eller först upp mot Evertsberg, så har det ju knappt sett ut som om han anstränger sig. Jag förstår att det är en synvilla, men i alla fall.

 

Själv tycker jag nog Ahrlin var framme betydligt mer under hela loppet och drog jämfört med Svärd. Så ev. kan Ahrlin slösat lite mer kraft tidigare under loppet. Om vi ställer båda på en sprintsräcka kanske inte Svärd hade vunnit???

 

Exakt hur olika åkare stakar kan även bero på kroppsbyggnad. Men det är alltid kul att analysera och fundera själv lite.[/quote']

Det jag upplever när jag ser Svärd mot Ahrlin är att Ahrlin är kompaktare och hugger mer än Svärd, och det går mer och mer mot hugg i tekniken, därav att jag tyckte att Svärd är lite mer av "gamla skolan", sedan så tror jag att Ahrlin var den bästa åkaren i detta Vasalopp. Svärd konserverade sina krafter optimalt i 7mil och kom i mål först, och det är det som räknas. Sedan så är tekniken naturligtvis individuell och Svärds teknik verkar ju fungera väldigt bra! Men om man ska gå i teknikutveckling så känns det som: Gunde, Staffan Larsson, Svärd, Ahrlin. Sedan så påstår jag inte att Ahrlin är en bättre stakare än vad Staffan Larsson var, eller är han det?!

Intressant uteckling Ahrlin gjort som stak-åkare. Tidigare var han med i förhandssnacket om det var "benföre". Han är en komplett långloppsåkare. Med bättre disposition vinner han nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...