Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för topp 1000 i Vasaloppet


Kim

Recommended Posts

Tjena!

Målet är sub 1000 på VL 2019. Inser nu att jag behöver köra mer på rullskidor än tidigare om jag ska ha en chans. Har idag budget en variant från XXL. Ett par blå oneway som ger mig noll åkkänsla, går mest åt olika håll

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

vad är frågan? Om det blir bättre med andra rullskidor? Eller hur mycket du ska åka? Bytt till ett par swenor 3:or eller elsex 3/4 så att du får riktgt bra motstånd. På sommaren rullar allting lättare så det är viktigt att inte ha för lättrullade hjul. Sen behöver du träna med andra för att utmana dig själv i teknik och fart. 

Link to comment
Share on other sites

vad är frågan? Om det blir bättre med andra rullskidor? Eller hur mycket du ska åka? Bytt till ett par swenor 3:or eller elsex 3/4 så att du får riktgt bra motstånd. På sommaren rullar allting lättare så det är viktigt att inte ha för lättrullade hjul. Sen behöver du träna med andra för att utmana dig själv i teknik och fart.

Frågan är vilka rullskidor jag ska köpa för att få ett bra utfall av min rullskidåkning. Satsar som sagt mot Sub1000 på VL2019.

Swenor 3:or och elsex 3/4 är alltså hjul du pratar om?

Ska nämnas att jag inte kan mycket om rullskidor[emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Håller med "Per Gu" Elpex Team 610 är kanonskidor till ett bra pris. Jag skulle satsa på flera uppsättningar hjul. 2:or är bra när det blir blötare och kallare, 3:or eller 4:or när det är varmt och skönt för att få träningen lite tuffare. Men vill du hålla budgeten nere å skulle jag satsa på enbart 3:or

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar komma in strax under topp 1000 och jag kör med elpex evolution x med 3:or. Jag tycker att det är så trögt så jag har svårt att motivera mig att åka rullskidor. Nu brukar jag förvisso mest åka när paniken börjar komma framåt hösten så det kanske är lite för kallt då. Jag ångrar mig iaf att jag inte köpte 3:or bak och 2:or fram. Men det kanske bara är jag som är klen...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar komma in strax under topp 1000 och jag kör med elpex evolution x med 3:or. Jag tycker att det är så trögt så jag har svårt att motivera mig att åka rullskidor. Nu brukar jag förvisso mest åka när paniken börjar komma framåt hösten så det kanske är lite för kallt då. Jag ångrar mig iaf att jag inte köpte 3:or bak och 2:or fram. Men det kanske bara är jag som är klen...

 

Jag kör med 3:or bak/2:or fram på ett par Swenor Fibreglass men det gör rätt liten skillnad mot 3:or runtom eftersom bakhjulen brukar räknas ta upp 75% av motståndet. 2,75 <-> 3,00 är ingen jätteskillnad. Enklare att bara byta bakhjul också om man vill variera och sen kan man gå upp till 4:or bak när man känner sig jättestark.

 

Börjar längta till de första vändorna på nysopade cykelbanor nu...  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag började med ett par skitdåliga rullskidor från Fischer. Det höll på att döda intresset. Bytte till Elpex X och plötsligt var det kul igen. Klart bra investering. 

 

Det där med tröghjul är lite knepigt tycker jag. Trögare hjul ger bättre träning men de flesta kör på 2:or. Det är roliga att åka med andra och det blir roligare om man har samma förutsättningar. För min del blir det alltså fler pass om jag har 2:or. 

Link to comment
Share on other sites

Jag började med ett par skitdåliga rullskidor från Fischer. Det höll på att döda intresset. Bytte till Elpex X och plötsligt var det kul igen. Klart bra investering.

 

Det där med tröghjul är lite knepigt tycker jag. Trögare hjul ger bättre träning men de flesta kör på 2:or. Det är roliga att åka med andra och det blir roligare om man har samma förutsättningar. För min del blir det alltså fler pass om jag har 2:or.

Ja det är precis där jag är. Rullskidintresset är ganska dött men ska ge det 1 chans till nu när jag köper nytt.

Så med Elpex team 610 alt Swenor Fiberglass borde det bli lite mer glädje under fötterna om jag förstår er rätt..Då ska jag leta nu i dagarna efter bästa pris.

 

Har idag några skit rullisar som heter Oneway Classic 6, se bifogad bild. Med en rottfella Xcelerator 2.0 bindning monterad..

Vad är enklast köpa nya rullisar med ny bindning eller flytta över bindningen till de nya rullisarna?

Hur är det med stavar och stavlängd då?

Har idag ett par 145cm stavar oneway Diamond 850X som är rätt klena...Ska man ha samma längd som på vintern eller hur går resonemanget..[emoji848]?6b19bb4667759f3dff55de35ba524b6c.jpg77e4f07751874d6f93fa94235a87dfd5.jpg1c5a93b1efc472358e653809d1e911ef.jpg969f149b430ba14c0dca71661b67f4a5.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag var nybörjare på rullisar denna höst. Så mina erfarenheter kanske kan ge bra input.

Köpte ett par 610 med broms och är jättenöjd. Bromsen var riktigt bra första 2-3 passen för att hitta en säkerhet men sen är det mest en liten lyx.

Jag kör på 5 cm längre stavar (sen bygger rullskidspetsen lite också) än på snö fast mycket mjukare för att skona leder.

 

Vanliga 2:or på hjulen har varit lagom för mig, dom rullar men inte jättelätt, lagom för att få bra träning både uppför och nedför. Nedför får jag för det mesta staka om det inte är branta backar så där får jag naturlig träning att staka i lite högre hastigheter samtidigt är det lite rull så det blir bra balansträning.

Jag tycker att många inte utnyttjar den delen av rullskidträningen, att få riktigt bra balansträning. Klarar du av att åka utför med bibehållen balans på rullisar så blir backarna i skidspåret så mycket lättare att klara av. Kör också diagonal utan stavar av samma anledning, att träna balans, så får du teknikträning på köpet :-)

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Ja det är precis där jag är. Rullskidintresset är ganska dött men ska ge det 1 chans till nu när jag köper nytt.

Så med Elpex team 610 alt Swenor Fiberglass borde det bli lite mer glädje under fötterna om jag förstår er rätt..Då ska jag leta nu i dagarna efter bästa pris.

 

Har idag några skit rullisar som heter Oneway Classic 6, se bifogad bild. Med en rottfella Xcelerator 2.0 bindning monterad..

Vad är enklast köpa nya rullisar med ny bindning eller flytta över bindningen till de nya rullisarna?

Hur är det med stavar och stavlängd då?

Har idag ett par 145cm stavar oneway Diamond 850X som är rätt klena...Ska man ha samma längd som på vintern eller hur går resonemanget..[emoji848]?6b19bb4667759f3dff55de35ba524b6c.jpg77e4f07751874d6f93fa94235a87dfd5.jpg1c5a93b1efc472358e653809d1e911ef.jpg969f149b430ba14c0dca71661b67f4a5.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag hade samma skidor som dig innan, några billiga skräpskidor från XXL. Köpte nya, Swenor Carbonfibre och hittade genast glädjen igen.

 

Mina SNS bindningar var bara fastskruvade i skidan, så det var bara att skruva av dem och borra hål i de nya. Vet inte om det är samma princip på rottefella bindningar

 

Gällande stavar har jag några få cm längre på rullskidor än snö, men jag skulle tro att det funkar med samma längd

Link to comment
Share on other sites

Vanliga 2:or på hjulen har varit lagom för mig, dom rullar men inte jättelätt, lagom för att få bra träning både uppför och nedför. Nedför får jag för det mesta staka om det inte är branta backar så där får jag naturlig träning att staka i lite högre hastigheter samtidigt är det lite rull så det blir bra balansträning.


Jag tycker att många inte utnyttjar den delen av rullskidträningen, att få riktigt bra balansträning. Klarar du av att åka utför med bibehållen balans på rullisar så blir backarna i skidspåret så mycket lättare att klara av. Kör också diagonal utan stavar av samma anledning, att träna balans, så får du teknikträning på köpet :-)

Lycka till

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är det tvåor på rullskidorna, om du måste staka utför ? Det skulle i så fall vara när tempen går ner mot noll, men vid

sommartemperaturer brukar det rulla på ganska bra utför.

Jag tycker inte att jag har nytta av rullskidåkningen i backarna i skidspåret - det är en helt annan sport. Det som jag har nytta av i snöskidåkningen är stakningen på rullskidor eller inlines, blivit bättre även för en "gamling" som jag sen jag börjat åka rullskidor även på sommaren sista två åren.

Har man en kapacitet att man siktar mot topp 1000 i VL, kan man mycket väl köra på tyngre hjul än 2:or. Ni som har kunskapen om rullskidåkning föreslår ju kombinationen 2-3or och det tror jag är vettigt, då det inte går så tungt att det blir

"segåkning", som kanske inte är så bra för tekniken. För åkare med lägre ambition borde 2-2or räcka för egen del skulle jag behöva komplettera min rosa med gummihjul, så man slapp det dåliga rullet ner mot 0.

Link to comment
Share on other sites

Vanliga 2:or på hjulen har varit lagom för mig, dom rullar men inte jättelätt, lagom för att få bra träning både uppför och nedför. Nedför får jag för det mesta staka om det inte är branta backar så där får jag naturlig träning att staka i lite högre hastigheter samtidigt är det lite rull så det blir bra balansträning.

Jag tycker att många inte utnyttjar den delen av rullskidträningen, att få riktigt bra balansträning. Klarar du av att åka utför med bibehållen balans på rullisar så blir backarna i skidspåret så mycket lättare att klara av. Kör också diagonal utan stavar av samma anledning, att träna balans, så får du teknikträning på köpet :-)

 

Lycka till

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är det tvåor på rullskidorna, om du måste staka utför ? Det skulle i så fall vara när tempen går ner mot noll, men vid

sommartemperaturer brukar det rulla på ganska bra utför.

Jag tycker inte att jag har nytta av rullskidåkningen i backarna i skidspåret - det är en helt annan sport. Det som jag har nytta av i snöskidåkningen är stakningen på rullskidor eller inlines, blivit bättre även för en "gamling" som jag sen jag börjat åka rullskidor även på sommaren sista två åren.

Har man en kapacitet att man siktar mot topp 1000 i VL, kan man mycket väl köra på tyngre hjul än 2:or. Ni som har kunskapen om rullskidåkning föreslår ju kombinationen 2-3or och det tror jag är vettigt, då det inte går så tungt att det blir

"segåkning", som kanske inte är så bra för tekniken. För åkare med lägre ambition borde 2-2or räcka för egen del skulle jag behöva komplettera min rosa med gummihjul, så man slapp det dåliga rullet ner mot 0.

Jamen visst, har i princip bara åkt när det kallare än 5 grader så det spelar ju roll. Samt att jag borde skrivit att jag kan staka utför och därigenom får jag träning på att staka i högre fart, men det rullar också av sig själv i utförsbackar om man vill "vila" lite. Mina hjul är rätt uppsättning för mig, det ger en kombination av många olika träningsmoment men det är såklart upp till enskild person och vad man är ute efter.

 

Tolkar ditt svara som att du har åkt skidor ganska länge och därigenom har du säkert  redan har en bra balans i skidspåret? Då kanske rullskidor inte ger dig så mycket extra där men för dom som tycker att nedförsbackar på snö är svåra så är balansträning på rullskidor bra, klarar man balansen på rullskidor så klarar man det bra/bättre även på snö. 

Det är alltså ren balans jag pratar om, blandar vi in teknik så håller jag med om att det är vanskligt och att det perfekta fästet på rullskidor gör det till en annan typ av skidåkning.

Men å andra sidan när man tittar på eliten så tränar dom även diagonal teknik när dom åker rullskidor så varför skulle inte vi amatörer kunna göra det då?

Link to comment
Share on other sites

Klart vi kan/bör träna teknik på rullskidor! Saken är väl den att det perfekta fästet kan lura oss att tro att vi har en bra tyngdöverföring från skida till skida och därmed blir vi lite "lurade" på rullskidorna. Detta märks ganska snart när man ställer sig på snö och tycker det är jobbigt med fästet ;) Men är man medveten och uppmärksam på detta så är det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har treor runt om på Swenor. Körde på ca 6:40 i årets Vasalopp och tycker inte att jag är stakstark men på mina relativt platta vägar så stakar jag enbart åtminstone de första två timmarna. Det rullar inte så väldigt mycket sämre än tvåor, om man kör tillsammans så halkar man efter men på egen hand blir det inte så mycket benträning utan det går bra att staka. Jag har faktiskt satt PB med treor på träningsrunda (varmt).

 

Varför inte köpa nytt par med t ex Swenor treor med nya bindningar och behåller de gamla för kompisträning typ långt och lugnt.

Intervaller kör man lättare själv och framför allt blir det tyngre med treorna lite tyngre än min standardkänsla av snö. Däremot mycket lämpligt motstånd för stakträning.

 

Personligen har jag gärna två uppsättningar rullskidor, ett par för tyngre träning och ett par race för tävling (tvåor) och träning med kompisar. Just nu får det stanna vid två par hjuluppsättningar på Swenor stomme.

Link to comment
Share on other sites

Köp Elpex och inget annat! Alla andra drar snett. Tycker ej att du ska köra på något annat än 3 or. Börja åka när snön försvinner. När det börjar bli kallare på hösten så har du blivit starkare och behöver aldrig byta till 2 or.

Jag har ett par elpex som drar snett. Evo V. Fick knacka lager och greja.

Link to comment
Share on other sites

Om en skida har måttlig tendens till att dra snett så är det främst ett problem om skidorna går ihop. Jag irriterade mej på detta på mina swenor fibreglass men det var bara att skifta skidorna och jag gjorde sedan en markering om vilken jag skulle sätta på höger resp vänster fot, och därefter så är det inget jag tänker på under åkningen.
Link to comment
Share on other sites

När jag testade drog Elpex 610 snett, men Swenor Carbonfire gick rakt, därmed inte sagt att Swenor alltid går rakt. Köpte Skigo Carbon som drog snett, testade samma skidor som då gick rakt. Det är så mycket som kan spela in att man inte kan göra tvärsäkra uttalande om ett visst märke tex platta eller runda hjul, bindningens montering, hjulens fabriksinställning, egen fotvinkel och åksätt.

Det man kan fundera på är komposit eller aluminium, komposit ger bättre dämpning, men är tyngre än aluminium

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor drar alltid lite snett eftersom jag står lite skevt med ena foten. Inte någon stor skillnad i vinkel men tillräckligt för att slita mer på ena sidan hjulet. Skiftar man skida lite då och då så brukar det inte spela någon roll. 

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så brukar högerskidan alltid köra inåt pga av att väglutningen ökar närmare kanten och man står tyngre på bakhjulet än framhjulet... det ger att bakhjulet går nedåt och därmed styr skidan inåt.

Detta stämmer för mig åtminstone, högerskidan går alltid mer inåt än vänster, byter jag skidor så är problemet detsamma. Byter jag vägsida så drar vänsterskidan mer inåt...

Eventuellt så är problemet större på mindre landsvägar än cykelbanor etc.

 

Dessutom så kompenserar man efter ett tag (om det är mindre problem) så i slutet av säsongen betydligt mindre problem än i början... man anpassar sig.

Om skidan går snett när man puttar den över jämn yta (har aldrig lyckats med detta test) så är det en annan fråga men detta jag jag inte varit med om som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par elpex som drar snett. Evo V. Fick knacka lager och greja.

Skulle reklamera dem direkt. Måste vara något fel på dem. Elpex tillverkar skidorna på ett sätt så att de ej ska dra snett.

Äger 3 par Elpex evo ( 2 med platta och 1 med runda hjul) och 1 par Elpex team och ingen av dem drar snett. Har reklamerat ett par som drog snett när vägen lutar. De ska gå rakt annars är de defekt

 

Har haft 2 st swenor och 1 Skigo vilka alla har dragit snett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...