Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för topp 1000 i Vasaloppet


Kim

Recommended Posts

Fick du igenom en sådan reklamation!? Vill mycket till om en Team/Evo med de nya platta hjulen ska gå rakt på en 70-väg med sluttande kanter!

Skulle reklamera dem direkt. Måste vara något fel på dem. Elpex tillverkar skidorna på ett sätt så att de ej ska dra snett.

Äger 3 par Elpex evo ( 2 med platta och 1 med runda hjul) och 1 par Elpex team och ingen av dem drar snett. Har reklamerat ett par som drog snett när vägen lutar. De ska gå rakt annars är de defekt

Har haft 2 st swenor och 1 Skigo vilka alla har dragit snett.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har själv upplevt detta. Fenomenet försvann helt med Elpex Rosa PU2 hjul.

Tror att det beror på att jag är tung. Kan inte åka på vanliga gummihjul om vägbanan lutar i sidled, det känns nästan som det är punka på bakhjulet och högerskidan svänger kraftigt inåt.

 

Dessutom så brukar högerskidan alltid köra inåt pga av att väglutningen ökar närmare kanten och man står tyngre på bakhjulet än framhjulet... det ger att bakhjulet går nedåt och därmed styr skidan inåt.

Detta stämmer för mig åtminstone, högerskidan går alltid mer inåt än vänster, byter jag skidor så är problemet detsamma. Byter jag vägsida så drar vänsterskidan mer inåt...

Eventuellt så är problemet större på mindre landsvägar än cykelbanor etc.

 

Dessutom så kompenserar man efter ett tag (om det är mindre problem) så i slutet av säsongen betydligt mindre problem än i början... man anpassar sig.

Om skidan går snett när man puttar den över jämn yta (har aldrig lyckats med detta test) så är det en annan fråga men detta jag jag inte varit med om som tur är.

 

Link to comment
Share on other sites

De rosa har även den gamla runda hjulprofilen som många tycker går tryggare. Håller med dig om att de rosa går fint för oss tyngre åkare jämfört med känslan på gummihjul.

Har själv upplevt detta. Fenomenet försvann helt med Elpex Rosa PU2 hjul.

Tror att det beror på att jag är tung. Kan inte åka på vanliga gummihjul om vägbanan lutar i sidled, det känns nästan som det är punka på bakhjulet och högerskidan svänger kraftigt inåt.

Link to comment
Share on other sites

Fick du igenom en sådan reklamation!? Vill mycket till om en Team/Evo med de nya platta hjulen ska gå rakt på en 70-väg med sluttande kanter!

Jag hade köpt dem av skistart och de har alltid bra service. Bästa tipset för att skidorna ska gå rakt är att aldrig lossa hjulen. Köp hellre fler par med olika rullmotstånd på. Skidorna är riktade från fabrik och detta kan man lätt pajja om man lossar hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det är nog det enda rätta ;) Man ändrar ingenting på en elpexskida bara för att man skruvar av och på hjulen. Gaffeln monteras på stommen på fabrik och sen skruvar dom på hjulen. Johan på Elpex får rätta mig om jag har fel, men någon fabriksinställning av hjul och gaffel har jag väldigt svårt att tro att dom gör.

Jag och Sunlake får nog reklamera vägarna vi har ut på bögda för här hjälper det inte med fabriksinställda skidor.  :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har också dessa "skitdåliga" rullskidor. Faktum är att jag hellre använder de trögrullande billiga skidorna än mina Elpex med 2:or. Besvikelsen blir annars stor när snön kommer och man upptäcker att det inte går så lätt som man tror när man kört på för snabba rullskidor. Onewayrullisarna är nästan 30 sekunder långsammare per km. De är inte kul att diagonala med (framhjulen vill hänga ned i marken) men staka duger de bra till.

Link to comment
Share on other sites

Även om rullskidor går spikrakt, när man provar dem genom att rulla iväg dem, kan de likaväl gå snett. En sak som aldrig så "fabriksinställda" skidor kan råda bot på är åkarens fotvinkel och fötternas tryck på skidorna, Trycker man på utsidan av foten vill skidan gå inåt, har man Chaplingvinkel på fötterna tenderar de att gå utåt osv. Om man som jag skruvmonterar själv, kan man justera lite med vinkeln på bindningarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ingen som uppskattat Elpex nyare platta gummihjul. Så om trådskaparen funderar på Elpex, kanske det är värt att satsa på rosa PU-hjul.

 

För de som har platta hjul och är lite missnöjda är väl tipset att skifta hjul fram o bak. Detta då de hjul som sitter bak snabbare blir lite snedslitna.

När bytte de form? 

Link to comment
Share on other sites

Plattade man till dem för att vingliga gubbar som jag lättare skulle kunna hålla balansen, men drar de snett blir ju balansen ännu sämre om man måste justera skidorna stup i kvarten.

Undrar om Jenex trehjulingar drarsnett eller om de går lika rakt som trehjulingarna gick annu dazumal ?

Link to comment
Share on other sites

Plattade man till dem för att vingliga gubbar som jag lättare skulle kunna hålla balansen, men drar de snett blir ju balansen ännu sämre om man måste justera skidorna stup i kvarten.

Undrar om Jenex trehjulingar drarsnett eller om de går lika rakt som trehjulingarna gick annu dazumal ?

 

Jenex har ju en justering fram som riktar framhjulet. Kan vara svårt att justera, lätt att de sticker iväg åt andra hållet men om man får de rätt går dom spikrakt hela tiden. Nu har inte jag 3-hjulingen utan den med 2 men svärfar har 3an och den har ju en tendens å bli lite svårstyrd tack vara dom 2 hjulen bak, men de är väll en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns det som att några utvalda var på Mallorca för några år sedan och provade Elpex rullskidor med nya platta hjul och kom fram till att de var fantastiska. Minns jag fel?

 

Jag har platta 3:or på mina Evo X. Tycker de är nervösa utför i högre fart. Man kan inte slappna av utan de kan dra iväg åt något håll rätt vad det är. Sen kör jag på PU 2:or på dem ibland, och då är de tokstabila.

Hade hellre sett en mer rundad åkyta även på 3:orna/gummihjulen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har platta 3:or på mina Evo X. Tycker de är nervösa utför i högre fart. Man kan inte slappna av utan de kan dra iväg åt något håll rätt vad det är. Sen kör jag på PU 2:or på dem ibland, och då är de tokstabila.

Hade hellre sett en mer rundad åkyta även på 3:orna/gummihjulen.

Kan man inte påskynda slitaget lite med en kniv bara? Runda av kanterna lite liksom. 

Link to comment
Share on other sites

Är väl underbart med hjul som är riktningsstabila och alltid går rakt. Men vet många ogillar dom, själv tycker jag dom är riktigt bra

Skär dom inte iväg för dig om du åker på en hederlig gammal 70-väg med sluttande vägkant? Där det är platt som en cykelbana går dom hur fint som helst, men sånt underlag åker jag inte så ofta på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...