Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för topp 1000 i Vasaloppet


Kim

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo visst åker man så, men kommer det bilar går jag så långt åt höger det får jämt. Gäller alltid att vara ett föredöme så man inte skapar arga bilförare.

Men lutar det mycket vill ju alla skidor svänga utåt, så då får man ju parera för oavsett hjultyp. Och detta med platta hjul som Elpex har numera. Det har ju även Swenor numera. Så platta hjul har dom två giganterna numera. Det gör helt enkelt att skidorna är stabilare numera med smalare hjul. Och smalare hjul innebär en lättare skidor, vilket man ju alltid vill ha. Dom flesta sliter ju in ett platt hjul på några mil så det blir lite mjukare i kanterna.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst åker man så, men kommer det bilar går jag så långt åt höger det får jämt. Gäller alltid att vara ett föredöme så man inte skapar arga bilförare.

Men lutar det mycket vill ju alla skidor svänga utåt, så då får man ju parera för oavsett hjultyp. Och detta med platta hjul som Elpex har numera. Det har ju även Swenor numera. Så platta hjul har dom två giganterna numera. Det gör helt enkelt att skidorna är stabilare numera med smalare hjul. Och smalare hjul innebär en lättare skidor, vilket man ju alltid vill ha. Dom flesta sliter ju in ett platt hjul på några mil så det blir lite mjukare i kanterna.

Du menar "inåt" om vägen lutar åt kanten och tvärtom om vägen lutar mot mitten.

Link to comment
Share on other sites

Nu undrar jag om jag är felkonstruerad?

Min yttersta skida går alltid mer inåt än den inre, oavsett höger eller vänster sida av vägen.

Mitt på vägen eller på platt väg går de rakt.

 

Jag har förklarat detta med att man har mer vikt på bakhjulet och det därför sjunker mer nedåt/utåt än framhjulet som har lägre belastning. Denna olikhet i belastning ger mer skillnad ju mer vägen lutar, därför styr ytterskidan mer än innerskidan...

 

Men utåt? mina skidor har aldrig styrt utåt?

Link to comment
Share on other sites

Nu undrar jag om jag är felkonstruerad?

Min yttersta skida går alltid mer inåt än den inre, oavsett höger eller vänster sida av vägen.

Mitt på vägen eller på platt väg går de rakt.

 

Jag har förklarat detta med att man har mer vikt på bakhjulet och det därför sjunker mer nedåt/utåt än framhjulet som har lägre belastning. Denna olikhet i belastning ger mer skillnad ju mer vägen lutar, därför styr ytterskidan mer än innerskidan...

 

Men utåt? mina skidor har aldrig styrt utåt?

Om vi bortser från vägens lutning, så tror jag faktiskt att det ligger till som du beskriver. Jag hade samma förhållande fast på vänster skida och jag kom fram till att då jag är mer hjulbent på vänster trycker jag på utsidan och skidan styr inåt. Jag justerade dock riktningen med att montera bindningen lite snett utåt och sen fungerade det bra. Högerskidan har gått rakt på jämn väg, men dragit mot det håll från vilket det lutar. (innan ett bakhjul pajade drog den åt höger hela tiden)

Link to comment
Share on other sites

Om vi bortser från vägens lutning, så tror jag faktiskt att det ligger till som du beskriver. Jag hade samma förhållande fast på vänster skida och jag kom fram till att då jag är mer hjulbent på vänster trycker jag på utsidan och skidan styr inåt. Jag justerade dock riktningen med att montera bindningen lite snett utåt och sen fungerade det bra. Högerskidan har gått rakt på jämn väg, men dragit mot det håll från vilket det lutar. (innan ett bakhjul pajade drog den åt höger hela tiden)

Har samma problem, hur mycket vinklade du bindningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har flera olika par rullskidor men de jag åker mest på är Elpex 4:or fram o bak. Men då är det för att jag oftast kör 40 minuters pass i tröskelfart, längre pass åker jag aldrig med 4:or, pallar inte.

 

Jag är led 9 åkare så kan jag det så tycker jag definitivt en top 1000 åkare bör ha ett par riktigt tröga rullskidor hemma.

 

Det är svårt att få samma puls med 2:or och 3:or om man har platt bana.

 

Vill man däremot ha långa lugna pass är Elpex PU grym och de slits väldigt långsamt också.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag brukar komma in strax under topp 1000 och jag kör med elpex evolution x med 3:or. Jag tycker att det är så trögt så jag har svårt att motivera mig att åka rullskidor. Nu brukar jag förvisso mest åka när paniken börjar komma framåt hösten så det kanske är lite för kallt då. Jag ångrar mig iaf att jag inte köpte 3:or bak och 2:or fram. Men det kanske bara är jag som är klen...

Gillar du dina evolution x? Varför valde du dem och inte team610?

Har kikat på evolution V då jag väger under 75kg...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Evolution v är fina skidor, super fjädring på sämre asfalt. Har också ett par Marve i glasfiber men de är inte i närheten av elpexen i komfort när man åker långpass, man åker mera avslappnat när man har mjuka och fjädrande skidor.
Link to comment
Share on other sites

Ni efter en demodag står det mellan Elpex evo V eller Elpex team610...?

Evo V mjukare, fjädrande, en jäkla känsla lan jag tycka. Lite mer utmanande kanske....

 

Team610, stabila som bara den. Känns lite som mallen av rullskidor...

 

Vad ska man satsa på....?[emoji51][emoji848]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ha ha Kim! Fick se denna tråden nu... Knappt sett den tidigare... Har själv ett par likadana One Way från XXL 699 kr med bindning:-)

De är mäktigt tröga. Med det är det som ger bäst resultat! Enda felet är att man känner sig så dåligt tränad... Gentemot polare som har vanliga tvåor... Jag har slagit dem i asfalten rätt många ggr för att få dem att gå rakt. Och nu går de skapligt rakt. Blir bättre när hjulen rundas av med tiden också...

 

Folk köper ju tröga hjul för att få bättre motstånd och bättre träning...! Så kör på bara! Det är inte skidorna det är fel på... Även om det inte är några bekväma skidor kanske... Och att det är roligare åka fort på lättare hjul än de One Way du har... Men går absolut få bra träning på dem!!!

Link to comment
Share on other sites

Ni efter en demodag står det mellan Elpex evo V eller Elpex team610...?

Evo V mjukare, fjädrande, en jäkla känsla lan jag tycka. Lite mer utmanande kanske....

 

Team610, stabila som bara den. Känns lite som mallen av rullskidor...

 

Vad ska man satsa på....?[emoji51][emoji848]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Team flexar tillräckligt bra tycker jag. Åker betydligt mer på mina Team än mina Evo. Gillar att dom är stabila och lätta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...