Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan 2019


matgro7116

Recommended Posts

  • 7 months later...

Denna texten nedan är så uppenbar falsk och smörig så man storknar. Det bara skriker ut att hela nattvasaprylen är ett gigantiskt pr jippo. Som tur är så kommer skitföretaget Silva att sluta sponsra förr eller senare och då kanske Vasan ordnar ett "Riktigt fristilslopp för tävling och motion". Helst mellan Oxberg och Mora.

 

 

"– Vi är väldigt stolta över att samarbeta med Vasaloppet, och Nattvasan erbjuder oss en unik möjlighet att kommunicera våra pannlampor. Nattvasan är ett lopp som lyfter fram sådant som gemenskap, upplevelser och äventyr, vilket är värdeord som vi brinner för. Med Nattvasan 45 får fler längdskidåkare möjlighet att upptäcka hur fantastiskt kul det är, och vilken upplevelse det är, att åka längdskidor i pannlampans sken. Nattvasan ger en möjlighet för oss att visa att det går att vara aktiv utomhus även under den mörka vinterperioden, säger Madelene Öhlin, marknadschef på Silva."

Link to comment
Share on other sites

Vilket annat lopp tycker ni man skall stryka under Vasaloppsveckan till förmån för en skejtvasa på dagtid?

Finns det ett behov av kortvasa, halvvasa, tjejvasa, stafettvasa, flygaluftballongvasa? Minst tre kan skrotas. Annars finns det väl inget hinder att skejtvasan går på en bonusdag. Eller varför inte låta halvvasan gå på natten istället. Då kan man slänga in skejten dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna ha en skejtvasa igen. Men jag förstår Vasaloppet. Dom hade det loppet i flera år, ja det. Lev Sveriges största skatelopp, var väl typ 500 pers om jag minns rätt. Men när dom tog bort den kunde dom istället utöka Stafettvasan med flera tusen och ändå mindre arbete. Ekonomi förstås. Det är ju inte välgörenhet dom sysslar med.

Och ta en ledig dag i veckan. Då kommer ju frågan, vilka funktionärer? Det gnälls rätt bra av barn och föräldrar i mora/sälen som måste jobba så mycket med alla lopp.

Jag brukar säga att alla klubbar i söder är såklart avundsjuka på dom pengar som vasaloppsveckan ger till klubbarna. Men dom orkar ju inte jobba för mycket gissar jag.

Det är ju helt enkelt så att nattvasan med minimal service längs banan lockar många fler deltagare än vad en skejtvasa gör. Ekonomi igen.

Men personligen såg jag gärna en skejtvasa på 9 mil, men hur det skall gå till har jag inget svar på.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna ha en skejtvasa igen. Men jag förstår Vasaloppet. Dom hade det loppet i flera år, ja det. Lev Sveriges största skatelopp, var väl typ 500 pers om jag minns rätt. Men när dom tog bort den kunde dom istället utöka Stafettvasan med flera tusen och ändå mindre arbete. Ekonomi förstås. Det är ju inte välgörenhet dom sysslar med.

Och ta en ledig dag i veckan. Då kommer ju frågan, vilka funktionärer? Det gnälls rätt bra av barn och föräldrar i mora/sälen som måste jobba så mycket med alla lopp.

Jag brukar säga att alla klubbar i söder är såklart avundsjuka på dom pengar som vasaloppsveckan ger till klubbarna. Men dom orkar ju inte jobba för mycket gissar jag.

Det är ju helt enkelt så att nattvasan med minimal service längs banan lockar många fler deltagare än vad en skejtvasa gör. Ekonomi igen.

Men personligen såg jag gärna en skejtvasa på 9 mil, men hur det skall gå till har jag inget svar på.

Med den enorma reklam Vasaloppet och Silva lanserat Nattvasan med kan du inte jämföra med hur många som åkte Skejtvasan 2012. Lansera en egen låt med en stor popartist, sälj in det som århundradets nyhet, få med Madshus och lägg det på vettig dag så kommer folk. Birken har löst sin skateversion föredömligt. Så visst går det
Link to comment
Share on other sites

Det är kanske läge att lansera budgetskejtvasan:

Kör 90k en dag i vasaloppsveckan hemma på din lokala konstsnöslinga.

Racefox-sensor och en app i telefonen loggar din prestation.

Swisha 1700:- till Vasaloppet.

Bra ide! En digital skatevasa! Ett givet moment är digital massstart. Med lite tur står det nån mer på startlinjen på det lokala konstsnöspåret.

 

Jag tror Wickströms digitala coaching tjänst precis har hittat guld!

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur många av de som åker nattvasan som faktiskt skatar?

 

Jag skejtade hela vägen till målportalen. Var faktiskt förvånad själv att jag inte kände större behov av att ställa mig i spåret och staka. Man får liksom in balansen och rytmen och sen går det av sig självt. Till och med utför var det ofta skönare på bädden.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ju Hafjell Ski Marathon förra säsongen och bortsett från att det sist var lite sämre väder så kan jag verkligen rekommendera det. Där går det utmärkt för dem att köra både klassisk och skejtklass 21 och 42 km samma dag. Två varv och perfekta spår som man kan förvänta sig i Hafjell/Öyer/Sjusjöen. Vill man köra 9 mil så är det bara att lägga på ett par varv eller en egen extraslinga ;)

Link to comment
Share on other sites

Åkte ju Hafjell Ski Marathon förra säsongen och bortsett från att det sist var lite sämre väder så kan jag verkligen rekommendera det. Där går det utmärkt för dem att köra både klassisk och skejtklass 21 och 42 km samma dag. Två varv och perfekta spår som man kan förvänta sig i Hafjell/Öyer/Sjusjöen. Vill man köra 9 mil så är det bara att lägga på ett par varv eller en egen extraslinga ;)

Står med på listan nu när Skatebirken är avklarad. Först väntar Holmenkollenmarsjen dock, naturligtvis med massor av fästvalla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...