larsbern Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Härligt! Då kanske vi ses där. Planen är klassiskt (med fäste) i Oslo respektive Lillehammer före och efter Stafett-/Nattvasan.Borde kolla upp om man kunde få en plåt till Skarven också. Det är en schyst avrundningssväng på säsongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola på Österlen Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Drygt en tredjedel skejtare 2017, mindre andel (men med fördubblad startskock) 2018 är mitt intryck. Vad jag inte förstår är köttklumpen Nattvasan 45?Ledande skidlöpare i Nattvasan kommer att gå rakt in i denna samling åkare där spåren är som smalast! Jag begriper inte tilltaget (mer än att de inte lyckats fylla Nattvasan ännu). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Drygt en tredjedel skejtare 2017, mindre andel (men med fördubblad startskock) 2018 är mitt intryck. Vad jag inte förstår är köttklumpen Nattvasan 45?Ledande skidlöpare i Nattvasan kommer att gå rakt in i denna samling åkare där spåren är som smalast! Jag begriper inte tilltaget (mer än att de inte lyckats fylla Nattvasan ännu).Jag skulle tro att jag kör ner på 3-3,5 tim i 45:an och då borde jag klara mig från täten i Nattvasan 90, om de snabbaste kör ner på 4 tim. Någon som är skicklig på matte kan räkna ut hur långsam man måste vara för att täten skall börja nosa en i baken, jag tror man får vara ganska sölig för att bli omåkt av 90-täten.Om jag räknar rätt så blir det from de som åker 45:an på 4 tim och sämre som blir omåkta av 90-åkare, men det borde vara ganska utdraget, så det blir nog inte så stora problem.Jag är lite intresserad att delta, men det finns några saker som gör att jag tvekar. Det är ingen tävling utan bara ett sätt att locka ut folk i mörkret mot ca en 1000-lapp/person, man tvingas investera i en pannlampa, som jag inte har någon nytta av annars då jag är pensionär och åker dagtid, jag mår inte så bra av fysisk aktivitet för nära efter middag (fast det kanske går att lösa med en lättare måltid). Fast den avgörande invändningen är att det inte är en tävling, det andra går nog att lösa med lite vilja (tex låna pannlampa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Jag skulle tro att jag kör ner på 3-3,5 tim i 45:an och då borde jag klara mig från täten i Nattvasan 90, om de snabbaste kör ner på 4 tim. Någon som är skicklig på matte kan räkna ut hur långsam man måste vara för att täten skall börja nosa en i baken, jag tror man får vara ganska sölig för att bli omåkt av 90-täten.Om jag räknar rätt så blir det from de som åker 45:an på 4 tim och sämre som blir omåkta av 90-åkare, men det borde vara ganska utdraget, så det blir nog inte så stora problem.Jag är lite intresserad att delta, men det finns några saker som gör att jag tvekar. Det är ingen tävling utan bara ett sätt att locka ut folk i mörkret mot ca en 1000-lapp/person, man tvingas investera i en pannlampa, som jag inte har någon nytta av annars då jag är pensionär och åker dagtid, jag mår inte så bra av fysisk aktivitet för nära efter middag (fast det kanske går att lösa med en lättare måltid). Fast den avgörande invändningen är att det inte är en tävling, det andra går nog att lösa med lite vilja (tex låna pannlampa)Man tvingas ju även ha en partner. Vilket är högst märkligt. Även om singelåkare var tillåtna så skulle ju par ändå kunna köra ihop. Förstår inte grejen med partvånget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Bra ide! En digital skatevasa! Ett givet moment är digital massstart. Med lite tur står det nån mer på startlinjen på det lokala konstsnöspåret.Jag tror Wickströms digitala coaching tjänst precis har hittat guld!Nästa version av Racefox kommer också att känna av om du slänger din tömda enervit-gel utanför skräpzonen, så att tidspåslaget kan utdömas direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola på Österlen Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Partvånget gör att säkerhets/sjukvårdsnämnd ingen kan vara minimal trots mörkret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 16, 2018 Report Share Posted November 16, 2018 Partvånget gör att säkerhets/sjukvårdsnämnd ingen kan vara minimal trots mörkret.??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola på Österlen Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Mobilen "rättade" vad jag skrev, försökte nog skriva "sjukvårdsarrangemangen". Angående partvånget:1-2 drickapåfyllare per station och en ensam skoter som följer de långsammare åkarna räcker inte ensamt. För att inte det skall ligga ett fruset lik i spåret (eller vid sidan om en utförsbacke) så läggs ansvar på lagkamraten och regeln om samtidig målgång.Årets kyla gjorde att stationsbemanningen skärptes. Jag undrar ändå över lanseringen av Nattvasan 45. Målgruppen?Skejtare som inte tror sig orka 90?De som bröt Nattvasan 2017 eller 2018?De som vill ha ett "äventyr" men inte tror sig orka 90?Vasaloppet-åkare som vill ha en lite uppvärmning före söndagen till priset av bara en semesterdag? Kategori två och tre av dessa blir ju köttklumpen. Upplägget gör också att de snabbaste i Nattvasan 90 inte kommer att ha ett fritt upplopp. Visst, det är ett "motionslopp" men jag unnar de snabbaste att känna sig som segrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Vasaloppet slipper satsa på säkerhetsarrangemang och får samtidigt in massor härliga sponsorpengar från Silva. Win-win för alla , ja för alla utom Sveriges skejtmotionärer då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Det ordnades en styrkedemonstration bland landets skejtmotionärer nyligen. Det var visst mer framgångsrikt än man hade väntat sig. Vasaloppet har lovat fundera på saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Det ordnades en styrkedemonstration bland landets skejtmotionärer nyligen. Det var visst mer framgångsrikt än man hade väntat sig. Vasaloppet har lovat fundera på saken.Förstår du försöker vara rolig men fattar inte poängen riktigt. Skejten är rejält på frammarsch. Fler o fler skejtar. Dina poänger hade varit roligt 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Sorry, tävlingen om Sveriges fulaste stad är redan avgjord, så det är för sent att göra nomineringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Fri stil på Öppet spår måndag borde kunna funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lappen Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Har slutat drömma om en riktig skatevasa. Ämnar istället åka ett 9-mils fristilslopp på finnmarksvidda. www.saamiskirace.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Man tvingas ju även ha en partner. Vilket är högst märkligt. Även om singelåkare var tillåtna så skulle ju par ändå kunna köra ihop. Förstår inte grejen med partvånget.Det kommer nog en lanseras en Vasalopps-Tinder snart så att man kan hitta rätt partner för nattliga aktiviteter...;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Om det bara var en tävling med klassindelning i Nattvasan 45 skulle jag kunna anta utmaningen. Sen tycker jag också att i 45:an kunde man få åka individuellt även som motionsvariant. Jag skulle kunna tänka mig en eget upplägg och det skulle i så fall vara att efter ca 2 tim ta min vanliga kvällsfika om the och smörgås och sen fortsätta till mål utan några större uppehåll. (ung som en ordinär danskväll sommartid :) ) Jag har åkt både 9 mil och 3 mil i skejtvasan och jag föredrar den kortare varianten och då som tävling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad avatt inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NotReallyGunde Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad avatt inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker. Körde 2018 på 10h med en åkkompis som var lite långsammare än mig. så halva på 3,5-4 tim borde vara no brainer. Frågan är om jag kommer upp i tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad avatt inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker.Tycker du ska knipa Skatebirken käre veteran! Går ju att ta den i lugn takt om du tycker profilen känns tuff. Betydligt finare miljö, i dagsljus dessutom. Partner slipper du med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NotReallyGunde Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Tycker du ska knipa Skatebirken käre veteran! Går ju att ta den i lugn takt om du tycker profilen känns tuff. Betydligt finare miljö, i dagsljus dessutom. Partner slipper du med näää nattvasan är jättemysig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Körde 2018 på 10h med en åkkompis som var lite långsammare än mig. så halva på 3,5-4 tim borde vara no brainer. Frågan är om jag kommer upp i tid.Fast jag börjar tveka nu när snön försvunnit och ena pjäxan börjar ge upp trots flera lagningar av manschetten. Nu när snön försvunnit hinner jag inte köra in nya pjäxor och träna med pannlampa i mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ozzian Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 Ja jävla snö, nu när man är vrålsugen så får man gnugga skiergo och löpband Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.