Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan 2019


matgro7116

Recommended Posts

Drygt en tredjedel skejtare 2017, mindre andel (men med fördubblad startskock) 2018 är mitt intryck.

 

Vad jag inte förstår är köttklumpen Nattvasan 45?

Ledande skidlöpare i Nattvasan kommer att gå rakt in i denna samling åkare där spåren är som smalast!

 

Jag begriper inte tilltaget (mer än att de inte lyckats fylla Nattvasan ännu).

Link to comment
Share on other sites

Drygt en tredjedel skejtare 2017, mindre andel (men med fördubblad startskock) 2018 är mitt intryck.

 

Vad jag inte förstår är köttklumpen Nattvasan 45?

Ledande skidlöpare i Nattvasan kommer att gå rakt in i denna samling åkare där spåren är som smalast!

 

Jag begriper inte tilltaget (mer än att de inte lyckats fylla Nattvasan ännu).

Jag skulle tro att jag kör ner på 3-3,5 tim i 45:an och då borde jag klara mig från täten i Nattvasan 90, om de snabbaste kör ner på 4 tim. Någon som är skicklig på matte kan räkna ut hur långsam man måste vara för att täten skall börja nosa en i baken, jag tror man får vara ganska sölig för att bli omåkt av 90-täten.

Om jag räknar rätt så blir det from de som åker 45:an på 4 tim och sämre som blir omåkta av 90-åkare, men det borde vara ganska utdraget, så det blir nog inte så stora problem.

Jag är lite intresserad att delta, men det finns några saker som gör att jag tvekar. Det är ingen tävling utan bara ett sätt att locka ut folk i mörkret mot ca en 1000-lapp/person, man tvingas investera i en pannlampa, som jag inte har någon nytta av annars då jag är pensionär och åker dagtid, jag mår inte så bra av fysisk aktivitet för nära efter middag (fast det kanske går att lösa med en lättare måltid). Fast den avgörande invändningen är att det inte är en tävling, det andra går nog att lösa med lite vilja (tex låna pannlampa)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att jag kör ner på 3-3,5 tim i 45:an och då borde jag klara mig från täten i Nattvasan 90, om de snabbaste kör ner på 4 tim. Någon som är skicklig på matte kan räkna ut hur långsam man måste vara för att täten skall börja nosa en i baken, jag tror man får vara ganska sölig för att bli omåkt av 90-täten.

Om jag räknar rätt så blir det from de som åker 45:an på 4 tim och sämre som blir omåkta av 90-åkare, men det borde vara ganska utdraget, så det blir nog inte så stora problem.

Jag är lite intresserad att delta, men det finns några saker som gör att jag tvekar. Det är ingen tävling utan bara ett sätt att locka ut folk i mörkret mot ca en 1000-lapp/person, man tvingas investera i en pannlampa, som jag inte har någon nytta av annars då jag är pensionär och åker dagtid, jag mår inte så bra av fysisk aktivitet för nära efter middag (fast det kanske går att lösa med en lättare måltid). Fast den avgörande invändningen är att det inte är en tävling, det andra går nog att lösa med lite vilja (tex låna pannlampa)

Man tvingas ju även ha en partner. Vilket är högst märkligt. Även om singelåkare var tillåtna så skulle ju par ändå kunna köra ihop. Förstår inte grejen med partvånget.
Link to comment
Share on other sites

Bra ide! En digital skatevasa! Ett givet moment är digital massstart. Med lite tur står det nån mer på startlinjen på det lokala konstsnöspåret.

Jag tror Wickströms digitala coaching tjänst precis har hittat guld!

Nästa version av Racefox kommer också att känna av om du slänger din tömda enervit-gel utanför skräpzonen, så att tidspåslaget kan utdömas direkt.
Link to comment
Share on other sites

Mobilen "rättade" vad jag skrev, försökte nog skriva "sjukvårdsarrangemangen".

 

Angående partvånget:

1-2 drickapåfyllare per station och en ensam skoter som följer de långsammare åkarna räcker inte ensamt. För att inte det skall ligga ett fruset lik i spåret (eller vid sidan om en utförsbacke) så läggs ansvar på lagkamraten och regeln om samtidig målgång.

Årets kyla gjorde att stationsbemanningen skärptes.

 

Jag undrar ändå över lanseringen av Nattvasan 45. Målgruppen?

Skejtare som inte tror sig orka 90?

De som bröt Nattvasan 2017 eller 2018?

De som vill ha ett "äventyr" men inte tror sig orka 90?

Vasaloppet-åkare som vill ha en lite uppvärmning före söndagen till priset av bara en semesterdag?

 

Kategori två och tre av dessa blir ju köttklumpen.

 

Upplägget gör också att de snabbaste i Nattvasan 90 inte kommer att ha ett fritt upplopp. Visst, det är ett "motionslopp" men jag unnar de snabbaste att känna sig som segrare.

Link to comment
Share on other sites

Det ordnades en styrkedemonstration bland landets skejtmotionärer nyligen. Det var visst mer framgångsrikt än man hade väntat sig. Vasaloppet har lovat fundera på saken.d33d2c2b-ce6b-4d8f-a0cc-5ccc149d576a_100

Förstår du försöker vara rolig men fattar inte poängen riktigt. Skejten är rejält på frammarsch. Fler o fler skejtar. Dina poänger hade varit roligt 2014

Link to comment
Share on other sites

Man tvingas ju även ha en partner. Vilket är högst märkligt. Även om singelåkare var tillåtna så skulle ju par ändå kunna köra ihop. Förstår inte grejen med partvånget.

Det kommer nog en lanseras en Vasalopps-Tinder snart så att man kan hitta rätt partner för nattliga aktiviteter...;)

Link to comment
Share on other sites

Om det bara var en tävling med klassindelning i Nattvasan 45 skulle jag kunna anta utmaningen. Sen tycker jag också att i 45:an kunde man få åka individuellt även som motionsvariant. Jag skulle kunna tänka mig en eget upplägg och det skulle i så fall vara att efter ca 2 tim ta min vanliga kvällsfika om the och smörgås och sen fortsätta till mål utan några större uppehåll. (ung som en ordinär danskväll sommartid :) ) Jag har åkt både 9 mil och 3 mil i skejtvasan och jag föredrar den kortare varianten och då som tävling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad av

att inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad av

att inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker.

 

Körde 2018 på 10h med en åkkompis som var lite långsammare än mig. så halva på 3,5-4 tim borde vara no brainer. Frågan är om jag kommer upp i tid.

Link to comment
Share on other sites

Har inte släppt tanken på Nattvasan 45. Jag har frågat ett par stycken om att köra ihop med mig, men de har inte varit intresserade. Det bör ju vara en åkkompis med någorlunda samma åkkapacitet så man slipper vänta eller bli stressad av

att inte hänga med. Jag skulle tro att jag tar de 45 km på 3,5 till 4 tim, då jag inte är någon ungdom längre. Resan går att ordna med tåg och bara en övernattning efter loppet, Sen är det frågan om min pannlampa duger, har inte testat den än i mörker.

Tycker du ska knipa Skatebirken käre veteran! Går ju att ta den i lugn takt om du tycker profilen känns tuff. Betydligt finare miljö, i dagsljus dessutom. Partner slipper du med

Link to comment
Share on other sites

Körde 2018 på 10h med en åkkompis som var lite långsammare än mig. så halva på 3,5-4 tim borde vara no brainer. Frågan är om jag kommer upp i tid.

Fast jag börjar tveka nu när snön försvunnit och ena pjäxan börjar ge upp trots flera lagningar av manschetten. Nu när snön försvunnit hinner jag inte köra in nya pjäxor och träna med pannlampa i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...