Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skateskidor Fischer VS Madshus


rbjohan

Recommended Posts

Vanliga gamla rcs? Jag har flera som är från tiden då dessa var toppskidan. Även någon madshus (toppmodell då), kommer inte ihåg modell. (Jag har varit knäskadad i 4 år, så dessa har bara legat o samlat damm :( )

Det jag tycker du ska tänka på är att det skateskidor utvecklats på är att de blivit lättare medan de samtidigt är vridstyva. På klassiskt spelar vikten på skidan inte så stor roll. Men på skate tycker jag mina äldre tävlingsskidor är lite tunga. Skulle jag köpa nytt skulle jag välja ett lätt (men i övrigt bra) par.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket än Fischer påstår det i sin reklam har inte deras topskateskidor blivit lättare med åren. Mina rcs från 2000 är faktiskt lättare än mina carbonlite från 2012. Ok, de nyare har nis-platta, men.det har jag ingen nytta av då jag kör Salomon sns bindning.
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket än Fischer påstår det i sin reklam har inte deras topskateskidor blivit lättare med åren. Mina rcs från 2000 är faktiskt lättare än mina carbonlite från 2012. Ok, de nyare har nis-platta, men.det har jag ingen nytta av då jag kör Salomon sns bindning.

 

Jag har precis motsatt uppfattning. Jag har ett par 10 år gamla gula RCS som är betydligt tyngre än mina 4 år gamla svarta RCS. Och mina två år gamla Speedmax är verkligen lätta. Helt klart lättare än ca 5 år gamla Speedmax.

 

Och jag håller med Dunderklumpen. Lätta skateskidor är helt klart en fördel, särskilt i lite längre lopp. Man kan åka mycket mer avslappnat med lätta skidor tycker jag, så jag skulle helt klart ha med vikten som en viktig faktor vid val av skateskidor.

Link to comment
Share on other sites

Den uppfattningen hade jag också tills jag faktiskt satte skidorna på vågen. Kontrollvägde just alla skateskidor jag kom åt.

Per st med bindning.

192cm:

Rcs -99/00 702g

RCS -03 751g

Carbonlite -06 748g

Carbonlite -12 738g

Xium -17 726g

Salomon carbon -16 186cm 648g

Madshus Hypersonic -15 180cm 718g

Olika versoner av Salomon pilot skate på samtliga.

För fischer har dom blivit aningen lättare från -03 till -12, men dom från ca millennium skiftet är ändå klart lättast! Vid åkning känns dock xium klart tyngre än de övriga, vilket troligt har med viktfördelningen att göra.

Link to comment
Share on other sites

Den uppfattningen hade jag också tills jag faktiskt satte skidorna på vågen. Kontrollvägde just alla skateskidor jag kom åt.

Per st med bindning.

192cm:

Rcs -99/00 702g

RCS -03 751g

Carbonlite -06 748g

Carbonlite -12 738g

Xium -17 726g

Salomon carbon -16 186cm 648g

Madshus Hypersonic -15 180cm 718g

Olika versoner av Salomon pilot skate på samtliga.

För fischer har dom blivit aningen lättare från -03 till -12, men dom från ca millennium skiftet är ändå klart lättast! Vid åkning känns dock xium klart tyngre än de övriga, vilket troligt har med viktfördelningen att göra.

 

Intressant!

 

Jag tycker i alla fall att senaste Speedmaxen ligger i en annan division än tidigare Fischer. Enligt hemsidan väger den 1030 g för 186 cm. Jag gissar att det är för två par, och då skall den komma en bit under övriga skidor ovan i vikt, även inkl bindning. 

 

Sonens Hypersonic Skate 170 cm känns klart tyngre än mina Speedmax på 186 cm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...