Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tilda stberg vljer IFK Mora SK

Stina Nilsson frlnger med IFK Mora SK

Dags fr FIS Summer ski festival I Inre Mongoliet

Vrldsstjrnor till Orsakajtn och Orsabajkn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

One Way i konkurs

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
One Way Sport Oy har idag lämnat in konkursansökan enligt finska Taloussanomat. Skulderna 5.8 miljoner euro.

https://www.is.fi/ta...0005621742.html

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 725 inlägg
Får vi se vad Kalla kör med nästa år, tillbaka till Swix eller KV?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg

Känns klantigt. De säljer ju ändå bra, så har uppenbarligen dragit på sig för mycket utgifter. 

Man kan ju i princip räkna ut med röven att det var beslutet att bredda produktportföljen snabbt och hårt som sket sig. 

------------------
- Hel och ren? -

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg

Känns klantigt. De säljer ju ändå bra, så har uppenbarligen dragit på sig för mycket utgifter. 

Man kan ju i princip räkna ut med röven att det var beslutet att bredda produktportföljen snabbt och hårt som sket sig. 

Förmodligen har du rätt. Mitt förtroende för OW var högt för några år sedan och har sedan dalat i takt med en stigande mängd stavvarianter som inte går att skilja från varandra. Köpa en OW-stav på XXL är som att köpa avokado - du får se i efterhand om den var bra eller inte. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 725 inlägg

Köpa en OW-stav på XXL är som att köpa avokado - du får se i efterhand om den var bra eller inte. 

:)  :D  :lol:

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 242 inlägg

För mycket kolfiber-fusk kanske? Hoppas att det blir någon rekonstruktion så att de kommer igen.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 469 inlägg
Som sagt. På det där de var etablerade och bra, alltså stavarna, har de ett obegripligt gytter i benämningssystemet så att konsumenter inte var i skalan de köper stav. Gäller inte bara XXL-stavar. Dessutom fusk med kolfiberinnehåll.

Jag tror också att skrikigheten i övriga sortimentet skulle ha tonats ner långt tidigare, efter det att de fått sin initiala uppmärksamhet.

Zenith

Zenith

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Det var inte ett särskilt lysande "business idea" eller lyckat beslut att satsa på cykelkläder och att bli sponsor till ryska Team Katusha. Där gick ett par miljoner i snabb takt - och då skulle det inte ha hjälpt om man hade såld dubbelt så många skidstavar!

Valter76

Valter76

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Tydligen så har Fischer importören i Finland köpt brandet så det blir en fortsättning.

Näbbskon

Näbbskon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg
Fourcade och Kalla var nog inte gratis att sponsra heller

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 999 inlägg

Fourcade och Kalla var nog inte gratis att sponsra heller

Sen får man väl hoppas att dom fick ut sina OS-bonusar innan OW gick i konkurs.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 176 inlägg
De stavfabrikat jag åker med går alltid i konkurs. MOON på 80-talet, om ni minns dom, och sedan Exel och Oneway.

Jag äger också ett par alpinstavar från Skigo. Sorry Skigo.. dåligt omen..

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

De stavfabrikat jag åker med går alltid i konkurs. MOON på 80-talet, om ni minns dom, och sedan Exel och Oneway.

Exel i konkurs? Det var nåt nytt för mig. De finns ju nog ännu: http://www.exelsport...ct/list/-/id/25

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

MOON!
Har nog kvar ett par gula glasfiberstickor med blå text nånstans.
(Står nog och gungar fortfarande efter senaste djupstakande passet)...
Tack för nostalgitrippen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 999 inlägg

MOON!
Har nog kvar ett par gula glasfiberstickor med blå text nånstans.
(Står nog och gungar fortfarande efter senaste djupstakande passet)...
Tack för nostalgitrippen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Själv har jag ett par gamla LP MOON (som väl var efterföljaren till Moon) som jag åker rullskidor med fortfarande.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 176 inlägg
Det var nog inte koncernmodern som kånkade men googla Exel konkurs 2011 så får ni träffar om den episoden.

Apropå stavnostalgi så kommer jag också ihåg ett par adidas-stavar där trugan var formad som adidasloggan.

LP Produkter var det företag som köpte varumärket när MOON kursade, så det stämmer säkert att det gjorts stavar därefter som hetat LP MOON

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 999 inlägg

Det var nog inte koncernmodern som kånkade men googla Exel konkurs 2011 så får ni träffar om den episoden.

Apropå stavnostalgi så kommer jag också ihåg ett par adidas-stavar där trugan var formad som adidasloggan.

LP Produkter var det företag som köpte varumärket när MOON kursade, så det stämmer säkert att det gjorts stavar därefter som hetat LP MOON

Faktum var att åtminstone de sista åren LP-staven som sedan blev Elpex fanns så var det Samhall som tillverkade dessa. Även Swedski tillverkades på tidigt 90-tal av Samhall.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 725 inlägg

Det bidde Fischer, så nu har de en väldigt komplett linje med även stavar.

https://www.langrenn...22592-1743.html

När ska de gå tillbaka till rödvitt från svartgult???

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 403 inlägg

Det bidde Fischer, så nu har de en väldigt komplett linje med även stavar.

https://www.langrenn...22592-1743.html

När ska de gå tillbaka till rödvitt från svartgult???

Ser ut som finska Fischer importören Patrol fungerade som bulvan för Fischer.

Svider säkert i skinnet på de gamla OW ägarna eftersom just Fischer drog OW inför rätta 2012 angående den gula-svarta färgen. 2012 slutade med att Fischer förlorade och måste betala 41 000€ åt OW. Rond 2 gick sedan tyvärr till Fischer 6-0 :(

Positivt är att Fischer åkarna som tvingats använda  Fischer stavar nu säkert får en möjlighet att skida med OW :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 176 inlägg
Enligt T.Pölder på Facebook:

/Fischer säger att de inte kommer at producera OW för 2018/19 pga av " destruktivt arbete " från de tidigare OW ledningen/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar