Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor


Volevodin

Recommended Posts

Det kanske känns lite tidigt att ta upp rullskidor, då stora delar av Sverige har åkbart underlag i form av snö, men med temperaturer runt +10 grader kommer barmarksgränsen att flytta sig snabbt norrut.

Så även om frågan har varit uppe tidigare, så aktualiserar jag den på nytt. Vad skall man välja som ingång på skaterullskidor - gummi eller tävlingshjul ? Givetvis spelar utbudet av tävlingar på resp. hjul in, men kanske mest vilka märken och hjul, som är lättast att åka på. Här är några märken som jag tittat på;

Marwe: finns med aluminium resp compositstomme - är det värt + en 1000-lapp för det sistnämnda ? Har medium resp snabba hjul - är 0:orna i urethan och hur snabba är de ?

NOWI Fibreglass (=Skistart Fibreglass) hur står de sig mot Marwe ?

POWERSLIDE har två modeller en för 999 och en 1450 kr, båda med tävlingshjul, på XC skall man kunna flytta tyngdpunkten vad det kan vara bra för på rullskidor och hur står sig dessa två mot tex Eagle ?

Sen finns det ju fler märken att välja på och frågan är om något märke sticker ut som mer lättåkt än övriga märken eller är Marwe den "outstandinge kingen" ?

Link to comment
Share on other sites

Elpex F1 pro är väldigt trevlig. Kanonbra hjul med bra grepp. Jag har självklart bytt till trögare hjul bak. Har ”3” bak o ”2or” fram. Skulle aldrig i mitt liv träna på tävlingshjul. Det blir för oskidlikt, kräver för hög fart för att få upp pulsen samt att jag heller kör ner i diket i 20km/h än 35 :)
Link to comment
Share on other sites

XXL har Oneway sk 10 för 100€, kan vara ett riktigt bra klipp. Funderar själv på den men har ingen koll på kvalitén.

Oneway har ju många modeller men förstått att 5an är billigast och 13 är toppmodellen, så den borde väl vara rätt hyfsad.

Link to comment
Share on other sites

XXL har Oneway sk 10 för 100€, kan vara ett riktigt bra klipp. Funderar själv på den men har ingen koll på kvalitén.

Oneway har ju många modeller men förstått att 5an är billigast och 13 är toppmodellen, så den borde väl vara rätt hyfsad.

Om den är lika dålig som den klassiska skidan skulle jag starkt avråda dig från att köpa den.

Man måste ha helt slät och nylagd asfalt för att de ska vara någorlunda behagliga att åka på. Mina fötter somnade bort med de klassiska för att de tog upp minsta lilla ojämnhet i asfalten, direkt upp i foten...

Link to comment
Share on other sites

Om den är lika dålig som den klassiska skidan skulle jag starkt avråda dig från att köpa den.

Man måste ha helt slät och nylagd asfalt för att de ska vara någorlunda behagliga att åka på. Mina fötter somnade bort med de klassiska för att de tog upp minsta lilla ojämnhet i asfalten, direkt upp i foten...

Aha, tack för varningen. Men å andra sidan kommer jag nog antagligen köra skate på en rullskidsbana så asfalten är i fint skick. Säkert bäst att satsa på en dyrare skida men vet ärligt talat inte hur mycket skate jag kommer att åka, vintertid ligger jag på kanske 10% så kanske den duger till det.... Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Aha, tack för varningen. Men å andra sidan kommer jag nog antagligen köra skate på en rullskidsbana så asfalten är i fint skick. Säkert bäst att satsa på en dyrare skida men vet ärligt talat inte hur mycket skate jag kommer att åka, vintertid ligger jag på kanske 10% så kanske den duger till det.... Vi får se.

På rullskidbana kan den nog funka ok. Om det är dina första skaterullisar kan det nog vara sunt att inte köpa för dyra grejer. Jag slutade nästan att åka rullskidor när jag hade den skidan, men fick prova en kompis Swenor Fibreglass, och det var nog räddningen för min rullskidkarriär.
Link to comment
Share on other sites

Det kanske känns lite tidigt att ta upp rullskidor, då stora delar av Sverige har åkbart underlag i form av snö, men med temperaturer runt +10 grader kommer barmarksgränsen att flytta sig snabbt norrut.

Så även om frågan har varit uppe tidigare, så aktualiserar jag den på nytt. Vad skall man välja som ingång på skaterullskidor - gummi eller tävlingshjul ? Givetvis spelar utbudet av tävlingar på resp. hjul in, men kanske mest vilka märken och hjul, som är lättast att åka på. Här är några märken som jag tittat på;

Marwe: finns med aluminium resp compositstomme - är det värt + en 1000-lapp för det sistnämnda ? Har medium resp snabba hjul - är 0:orna i urethan och hur snabba är de ?

NOWI Fibreglass (=Skistart Fibreglass) hur står de sig mot Marwe ?

POWERSLIDE har två modeller en för 999 och en 1450 kr, båda med tävlingshjul, på XC skall man kunna flytta tyngdpunkten vad det kan vara bra för på rullskidor och hur står sig dessa två mot tex Eagle ?

Sen finns det ju fler märken att välja på och frågan är om något märke sticker ut som mer lättåkt än övriga märken eller är Marwe den "outstandinge kingen" ?

Det finns PU-hjul som inte är tävlingshjul och precis som skogsvakt så tycker jag att Elpex F1 med PU är ett bra val.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det "sket sig" med skaterullskidor, iaf just nu. Mina gamla skatepjäxor är så slitna och lagade att jag inte vill fresta dem även sommartid. Beställde ett par Alpina Rsk på rea och fick hem dem och de verkade ok förutom att de var ganska tunga (700 g) Tänkte att jag byter dem till Rso, combipjäxan så kan jag ha dem även till klassisk åkning. De ung lika höga som mina gamla pjäxor och tillräckligt mjuka sulan för klassiskt och något lättare än skatepjäxan. Men provningen blev en katastrof, fot och underben domnade och fick ont i knäleden. Jag är övertygad om att orsaken är att foten sitter fast inuti pjäxan och inte kan röra sig en aning upp och ner bla hade den ett strävt material i hälen.

Utan pjäxor som fungerar är det ingen idé att köpa skaterullskidor, så nu är jag tillbaka på ruta ett. Inte lätt när kroppen börjar lida av ålderssymtom. :(

Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt att höra. Jag unnar dig verkligen känslan av att åka på riktiga skaterullskidor. Jag åker med elpex f1pro , fischers sommarpjäxa och staffanstaven. Underbart att glida fram. Tycker inte du ska ge upp !

Tack för de uppmuntrande orden. :) Kan ju testa att gå upp en stl från 43 till 44 för att se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att med ökad ålder blir man känsligare för förändring och kroppen kräver längre tillvänjning när något ändras. Har du åkt mycket skidor i många år är det säkert lätt att gå på som vanligt, och svårt att hålla tillbaka och ge kroppen den tid den behöver för att anpassa sig. Du är kanske så vältränad att även om du upplever att du tar det lugnt, kanske leder och senor belastas mer än du förstår.

 

Ge det lite tid och ta det mycket lugnare än du tycker känns rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ofta ses som en exotisk fågel när man är ute och rullar. Folk stirrar, hundar skäller, barn tror man är ett ufo osv

Från gårdagens skatepass:

 

Ungdomar- ”öööh äre Vasaloppet eller? ”

Alkis- ”Här kommer Gunde ”

Man vid grill- ”Heja friskus”

 

:)

 

Ja jösses. Man är väl ett spektakel. Kan denna scenen ur Macken förklara nåt? kolla länken

Hela monologen är som hämtat ut valfri skidforummedlems liv :) min favorit är när han räknar upp alla lopp han ska köra :) :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ofta ses som en exotisk fågel när man är ute och rullar. Folk stirrar, hundar skäller, barn tror man är ett ufo osv

Från gårdagens skatepass:

 

Ungdomar- ”öööh äre Vasaloppet eller? ”

Alkis- ”Här kommer Gunde ”

Man vid grill- ”Heja friskus”

 

:)

 

Ja jösses. Man är väl ett spektakel. Kan denna scenen ur Macken förklara nåt? kolla länken

Hela monologen är som hämtat ut valfri skidforummedlems liv :) min favorit är när han räknar upp alla lopp han ska köra :) :)

"Nä, vi tål la inte fett" :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ofta ses som en exotisk fågel när man är ute och rullar. Folk stirrar, hundar skäller, barn tror man är ett ufo osv

Från gårdagens skatepass:

 

Ungdomar- ”öööh äre Vasaloppet eller? ”

Alkis- ”Här kommer Gunde ”

Man vid grill- ”Heja friskus”

 

:)

 

Ja jösses. Man är väl ett spektakel. Kan denna scenen ur Macken förklara nåt? kolla länken

Hela monologen är som hämtat ut valfri skidforummedlems liv :) min favorit är när han räknar upp alla lopp han ska köra :) :)

Notera ockå soptunnan på slutet som är full av rullskidor:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ofta ses som en exotisk fågel när man är ute och rullar. Folk stirrar, hundar skäller, barn tror man är ett ufo osv

Från gårdagens skatepass:

Ungdomar- ”öööh äre Vasaloppet eller? ”

Alkis- ”Här kommer Gunde ”

Man vid grill- ”Heja friskus”

:)

Ja jösses. Man är väl ett spektakel. Kan denna scenen ur Macken förklara nåt? kolla länken

Hela monologen är som hämtat ut valfri skidforummedlems liv :) min favorit är när han räknar upp alla lopp han ska köra :) :)

Haha! Selleri och bacon dieten kallar vi ju LCHF nu, eller train low, compete high kanske..
Link to comment
Share on other sites

Faktum är att det är en otrolig skillnad mot att fasta

Det går nog utmärkt att få till träning med låga glykogendepåer på en diet av bacon och selleri. Train low är lika väldefinierat som LCHF. Fasta är en metod men inte den enda.

 

”Det går även att delvis få en TLCH-effekt genom att skära ner på kolhydraterna i kosten och därmed tvinga kroppen till att använda fett. Dock tar det minst 4 veckor innan en anpassning har skett, många gånger upp mot 10 veckor, och under denna period förlorar du en stor del av kvaliteten i de högintensiva passen.”

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...