Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

Skidfrbundet introducerar Team Svenska Spel Junior

Besked frn skidfrbundet om fluorfri tvlingsverksamhet ssongen 2020/2021

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Seedning från vårlopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Nån som vet när Vasaloppet uppdaterar seedningstabellen för vårloppen 2018? Allmänt och Årefjäll i synnerhet :)

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Svar idag, frågan ställdes 29/3 

Hej
I slutet av april uppdateras seedningstabellerna.

Mvh
Johanna Larsson
Tävlingsadministration

jojo123

jojo123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Tabell vårlopp utlagd nu:
http://www.vasaloppe...årlopp-2018.pdf

Nobbe

Nobbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Suck :blink: ...missade uppflyttning i nästa led med 1 min. Om jag bara hade...... ;)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Min rad av att alltid precis missa 5an håller i sig om man räknar att 6 minuter ifrån på 22 mil motsvarar inom en minut ifrån på 4. Om nån seedningsloppsarrangör vill ha en led5 indikator som åker med ballonger är det bara ett maila ett startbevis :)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg
Jo, jag har länge misstänkt att vasaloppets seedare använder mig som brytpunkt mellan leden.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Attans jag missade led 9 med 15 min i år igen
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg

Attans jag missade led 9 med 15 min i år igen

Om du är på plats kl 03.00 kan du stå längst fram i tian och då spelar det inte så stor roll att du missade.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
ca 16% av alla som kom i mål på Nordenskiöld klarade inte gränsen för led 9. Lite tufft kan man tycka..
Enligt kalkylatorn på loppets sajt motsvarar 10:15 på VL (som var gränsen för led 9) 29,5h dvs närmare 1h längre tid än sista gubbe i mål på Nordenskiöldsloppet.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Mao bör man välja andra lopp än Nordenskiöld, om man är ute efter att seeda upp sig i VL. Skulle tro att Dundret Runt är ett bra vårlopp för seedning, då det är flackt och oftast bra före, åtminstone i början av loppet. Här är seedningstabellen och om man utgår från min nivå som i nuläget är led 8 verkar den ganska vettig, skulle tro att jag åkt på runt 3.30 tim http://www.vasaloppe...opp-2018-1.pdf

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg
Nånstans kan jag tycka att alla dessa seedningslopp inte anspeglar Vasaloppet längre. Vad har 22 mil reklamjippo för redbull med vasaloppet att göra? Snart är väl VM i baconätning seedning för vasan. Äntligen en chans att komma in i elitledet
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg
Min enda chans antagligen. Men jag är ordentligt glupsk så det känns som att sparka in öppna dörrar. Fast hellre paj än bacon.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Jag tycker det är lite fel att lopp efter Vasan skall ha status som seedningslopp, då det inte säger så mycket om åkarens kapacitet nästan ett år fram i tiden. Det är mer relevant att kvalificera sig under jan-febr samma år som vasaloppet.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Jag tycker det är lite fel att lopp efter Vasan skall ha status som seedningslopp, då det inte säger så mycket om åkarens kapacitet nästan ett år fram i tiden. Det är mer relevant att kvalificera sig under jan-febr samma år som vasaloppet.

I så fall borde väl inte VL heller vara seedningsgrundande för nästa års VL...?

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 470 inlägg

Då ska inte alltså inte heller Vasaloppets egna lopp under vinterveckan gälla som seedning inför nästkommande år menar du?!
Det kommer ju att ligga ännu längre bak i tiden än loppen efter vasan.

När vi ändå är inne på ämnet. Hur funkar det med seedningen ifrån Halvvasan till Vasaloppet samma år. Offentliggörs aldrig den, finner det inte i någon tabell, för tight om tid kanske?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

I så fall borde väl inte VL heller vara seedningsgrundande för nästa års VL...?

OK, jag ger mig och tycker det är OK med seedning på vårlopp, dock inte Nordenskiöld. Det kan ju vara skönt att ha sitt led säkrat inför nästa år och inte vara beroende av att lyckas i seedningslopp i jan-febr.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg
Ska vi vara så kinkiga borde man ju absolut inte få seeda sig på rullskidor. Jag väntar ivrigt på skogsvaktarns seedningsgrundande pajätartävling. Låt oss hoppas på en veteranklass V!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 841 inlägg

Ska vi vara så kinkiga borde man ju absolut inte få seeda sig på rullskidor. Jag väntar ivrigt på skogsvaktarns seedningsgrundande pajätartävling. Låt oss hoppas på en veteranklass V!

No, no inget för mig, mat skall man njuta av (efter träningspass :)) inte vräka i sig. Så Lokets klassiska replik i Bingolotto "Sitter du där och vräker i dig" har fått mig att avstå från såna frosserier.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Att inte Nordenskiöld skulle vara seedningsgrundande för att red bull sponsrar det, märkligt resonemang. Eller är det för långt? Jag tror resultatet från det är mer relevant än 40kms lopp med segrartid på 1:42 för Vasaloppet, men jag antar att Skogsvakt tycker det är för jobbigt och åka så långt och därför hånar dom som gör det...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 066 inlägg

Att inte Nordenskiöld skulle vara seedningsgrundande för att red bull sponsrar det, märkligt resonemang. Eller är det för långt? Jag tror resultatet från det är mer relevant än 40kms lopp med segrartid på 1:42 för Vasaloppet, men jag antar att Skogsvakt tycker det är för jobbigt och åka så långt och därför hånar dom som gör det...

Är du fem år gammal? Har aldrig hånat någon för dom åker redbulloppet.
Invändningen handlar naturligtvis om att 22 mil ett år innan inte är relevant. Och att Redbull sponsra är naturligtvis ett skämt. En sockerdricka som ungarna missbrukar har inget med idrottande att göra. Liksom McDonalds. Det är liksom min åsikt. Har du problem med det?
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar