Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning från vårlopp


Nobbe

Recommended Posts

Åkte du loppet för att seeda upp dig i vasaloppet eller för att det var en stor UTMANING att som skidåkare klara att genomföra 22 mil. Varför skall allt kopplas till vasaloppet, borde det inte vara tvärtom att man fick kvalificera sig i Vasalopppet för att få deltaga i Nordenskiöldsloppet ?

??? Vad har min anledning att åka med att det är svårt att göra seedning av ett lopp som Nordenskiöld?

 

Eftersom du säger att det är svårt att göra en rättvis bedömning utgick jag ifrån att du kollat några åkare? Faktan finns ju svart på vitt om man kollar resultat mot vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

??? Vad har min anledning att åka med att det är svårt att göra seedning av ett lopp som Nordenskiöld?

 

Eftersom du säger att det är svårt att göra en rättvis bedömning utgick jag ifrån att du kollat några åkare? Faktan finns ju svart på vitt om man kollar resultat mot vasaloppet.

Och den är ?

Link to comment
Share on other sites

Och den är ?

Jag har ingen åsikt i frågan så varför skulle jag ha kollat upp det? Du hade ju en åsikt så jag utgick ifrån att du kollat faktan som finns for att grunda den och jag undrade för att jag tycker det är intressant att veta om det gäller alla åkare eller vilken typ av åkare det gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen åsikt i frågan så varför skulle jag ha kollat upp det? Du hade ju en åsikt så jag utgick ifrån att du kollat faktan som finns for att grunda den och jag undrade för att jag tycker det är intressant att veta om det gäller alla åkare eller vilken typ av åkare det gäller.

Det klart du har, om du ifrågasätter min åsikt. Men du har ju bättre underlag att bedöma om Nordenskiöldsloppet är lämpligt som seedningslopp till vasaloppet än jag och jag är beredd att ändra mig åsikt utifrån dina erfarenheter.

 

Men skall jag sia in i framtiden kan det mycket väl bli så att om Nordenskiöldsloppet kommer att ytterligare öka i status och blir den STORA UTMANINGEN långt utöver vasaloppet kan det bli så att det krävs seedning för att få deltaga. Mehr skrev i sitt svar till mig att eftersom Jokkmokk är en liten ort kan loppet utökas bara till en viss gräns för att klara logistik och genomförande. Det kommer nog att sättas ett tak för deltagande och kanske även vissa kriterier för att få deltaga tex att kunna genomföra x långlopp utvalda som kvalificeringslopp till Nordenskiöld ett av dem säkerligen vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Nånstans kan jag tycka att alla dessa seedningslopp inte anspeglar Vasaloppet längre. Vad har 22 mil reklamjippo för redbull med vasaloppet att göra? Snart är väl VM i baconätning seedning för vasan. Äntligen en chans att komma in i elitledet

Mitt påhopp kanske var tramsigt, men jag tycker dina påhopp är minst lika tramsiga, ändå försöker jag inte lägga munkavel på dig. Osmakligt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt påhopp kanske var tramsigt, men jag tycker dina påhopp är minst lika tramsiga, ändå försöker jag inte lägga munkavel på dig. Osmakligt.

Att du har redbulloppet som öm tå kan jag inte veta. Att raljera om McDonalds Redbull eller Vasaloppet är inte samma sak som att hoppa på en forummedlem PERSONLIGEN. Så lågt sjunker inte jag. Men din nivå är lagd.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt, jaja, Nordenskiöld är ingen öm tö men att jämföra det med att äta chips för att seeda sig är ju väldigt märkligt och sedan även hoppa på Red Bull som om det är djävulens påfund. Jag har aldrig varit nära att seeda mig på Nordenskiöld, har lättare på kortare lopp, ju fortare desto bättre och det snabbaste är rullskidor, där har jag mer förståelse för kritik. Du bemöter inte mina argument Skogsvakt när jag påstår att Volkswagen och Kexchoklad är minst lika onda som Redbull, utan använder lysande retorik såsom/Rotebrostakaren är 5 år/ Rotebrostakaren håller dagisnivå/ jag är kränkt. 

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt, jaja, Nordenskiöld är ingen öm tö men att jämföra det med att äta chips för att seeda sig är ju väldigt märkligt och sedan även hoppa på Red Bull som om det är djävulens påfund. Jag har aldrig varit nära att seeda mig på Nordenskiöld, har lättare på kortare lopp, ju fortare desto bättre och det snabbaste är rullskidor, där har jag mer förståelse för kritik. Du bemöter inte mina argument Skogsvakt när jag påstår att Volkswagen och Kexchoklad är minst lika onda som Redbull, utan använder lysande retorik såsom/Rotebrostakaren är 5 år/ Rotebrostakaren håller dagisnivå/ jag är kränkt.

 

Kära Rotebrostakare. Det går naturligtvis inte att föra en diskussion med nån som går till personangrepp. Jag har heller aldrig bett om nån debatt med dig. Men du måste blivit så oerhört kränkt av lite raljerande över läskedrycksloppet att du var tvungen att gå på mig personligen vilket visar din nivå.

 

Jag anser fortfarande att det går i stå med alla sätt att seeda sig. 22 mil är för långt. 42km på rullskidor är inte idealiskt heller och att seeda sig från skatebirken till vanliga Birken blir oxå fel. På snö distanserna 40km-90km samma säsong tycker jag skulle gälla i en idealistisk värld.

Link to comment
Share on other sites

Kära Rotebrostakare. Det går naturligtvis inte att föra en diskussion med nån som går till personangrepp. Jag har heller aldrig bett om nån debatt med dig. Men du måste blivit så oerhört kränkt av lite raljerande över läskedrycksloppet att du var tvungen att gå på mig personligen vilket visar din nivå.

Jag anser fortfarande att det går i stå med alla sätt att seeda sig. 22 mil är för långt. 42km på rullskidor är inte idealiskt heller och att seeda sig från skatebirken till vanliga Birken blir oxå fel. På snö distanserna 40km-90km samma säsong tycker jag skulle gälla i en idealistisk värld.

Hur går de med pajätartävlingen? (Undrar en som vill seeda upp sig)

Link to comment
Share on other sites

Tycker nordenskiöldsloppet passar riktigt bra som seedningslopp inför vasan. Varför inte egentligen? Folk åker nog inte det loppet som prio att seeda sig till vasan direkt. Utan av helt andra orsaker, i alla fall gjorde jag det.

Och det bör tilläggas att det var ett väldigt proffsigt arrangemang!

Link to comment
Share on other sites

Tycker nordenskiöldsloppet passar riktigt bra som seedningslopp inför vasan. Varför inte egentligen? Folk åker nog inte det loppet som prio att seeda sig till vasan direkt. Utan av helt andra orsaker, i alla fall gjorde jag det.

Och det bör tilläggas att det var ett väldigt proffsigt arrangemang!

Om du jämför med ett traditionellt 4 mils-lopp för seedning, vilket är lättast att seeda upp sig i ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...