Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jim hls stipendium till Johanna Hagstrm

Antagna till utbildningar hsten 2018

Jemtland Ski Tour-vinnarna firades

Northug p vg tillbaka till norska landslaget

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Reistadslöpet

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Yes. Det är naturligtvis bara personlig definition av vad man anser vara en riktig längdskidåkare. Man får tycka vad man vill :) Kolla Gjerdalen. Han är så grym att han vinner både med och utan fäste. Det kallar JAG en riktig skidåkare.

Precis, det var så jag tänkte, när jag startade tråden.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg

Precis, det var så jag tänkte, när jag startade tråden.

Du är både gammal och klok Volevodin! Den enda som möjligtvis är äldre och klokare är skogsvaktarn. Men det är hårfint i så fall.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 693 inlägg

Jag väntar mig inom en snar framtid en pälsskida där fästzonen ”fälls ut” när trycket blir stort under framfoten och ”fälls in” när trycket är mindre. Pälszonen kunde då vara kort men samtidigt ge rejält bett när man skjuter ifrån och mycket bra glid när den är infälld. Dessutom skulle man kunna reglera fästet beroende på vikt, före, banprofil och åkförmåga! Då skulle det bli ännu mindre attraktivt att försöka staka sig igenom loppen.

Brorsan och jag gjorde en prototyp på nåt liknande 2001, en mekanisk lösning. Var lite för tungt och otympligt för det behövdes ingrepp genom skidan för att omvandla fottrycket till en förändrad belagsstruktur.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Det är tur att det verkar finns personer här som vet bättre än Britta själv ;-)

Som tidigare nämnts så har lager157 redan pratat om detta. Jag ser även några till faktorer som spelar in. Vallateam som inte vallat fäste på ett par år, ej bra klassiska skidor anpassade för fäste, men ffa tror jag bristen på träning i klassiskt. Det är ju inte bara ett 10 km lopp som ska åkas. Hur brukar ni själva känna er i ljumskar m.m. efter ert första pass på hösten? Jag tror också att Britta anser att hon tar sig snabbast från a-b med stakning. Jag är inte säker på att hon placerat sig bättre med fäste.

Det var ju väldigt länge ovisst bland herrarna tydligen om det skulle köra med fäste eller inte...

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 979 inlägg

Är det inte det som är hela idén med skidforum att skrivbordsskidåkarna kan tala om hur eliten ska eller bör göra...?;-)

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Har du rätt i, men tycker gränser är nådd när man närmast hånar en åkares egna beslut

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Är det inte det som är hela idén med skidforum att skrivbordsskidåkarna kan tala om hur eliten ska eller bör göra...?;-)

Nej det kan tas på Flashback..

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg

Som tidigare nämnts så har lager157 redan pratat om detta. Jag ser även några till faktorer som spelar in. Vallateam som inte vallat fäste på ett par år, ej bra klassiska skidor anpassade för fäste, men ffa tror jag bristen på träning i klassiskt. Det är ju inte bara ett 10 km lopp som ska åkas. Hur brukar ni själva känna er i ljumskar m.m. efter ert första pass på hösten? Jag tror också att Britta anser att hon tar sig snabbast från a-b med stakning. Jag är inte säker på att hon placerat sig bättre med fäste.
Det var ju väldigt länge ovisst bland herrarna tydligen om det skulle köra med fäste eller inte...

Ja men precis. Tjena lixom.Så på ett forum får ”skrivbordsåkarna” inte ha åsikter eller diskutera vad eliten gör. Då är frågan vem som ska avgöra vad som får ifrågasättas :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 979 inlägg

Ja men precis. Tjena lixom.Så på ett forum får ”skrivbordsåkarna” inte ha åsikter eller diskutera vad eliten gör. Då är frågan vem som ska avgöra vad som får ifrågasättas :)

Jo det får man men jag uppfattar Petters synpunkter som en uppmaning till några av skribenterna i tråden att kanske vara lite mer måttfulla eller nyanserade i sin kritik. Trots allt är efterklokhet en mycket exakt vetenskap...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Det var ju väldigt länge ovisst bland herrarna tydligen om det skulle köra med fäste eller inte...

Jag hävdar fortfarande att en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket. Ingen av dina argument är hållbara; varför skulle ett proffsigt vallateam inte kunna valla fäste när tom "skrivbordsåkare" klarar av det, med förra årets erfarenhet i bagaget borde skidor för fästvallning tagits med till tävlingen, en som tränar på heltid borde väl klara av att åka diagonal utan att ljumskarna rasar ihop, stelheten kommer efter i så fall fö kan Brita åka med fäste från tidigare skidliv. Nej, jag tror snarare att det rör sig om att hon inte vågade lämna trygghetszonen som hon är van vid och ge sig ut på lite osäkrare is. Men vad hade hon att förlora, det kunde inte gå sämre än förra året samt en chans att tävla med fäste för ovanlighetens skull. Om det hade gått bra med fäste hade hon i stället visat att hon är en komplett skidåkare, som klarar av alla förhållande.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg
Kanske får hon bra betalt av sin sponsor för att staka. Samtidigt är jag imponerad av det varumärkesbygge hon skapar. Staknngen har gett henne ungefär samma uppmärksamhet som ett OS guld så det vore rätt korkat att sluta.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg

Du, jag och volevodin som vi alla är i pensionsåldern borde kanske ägna oss åt att lyfta fram ungdomarna, inte häckla dem. Fast det är ju ingen lag, endast god smak.

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Så kanske det är, ni har nog rätt...

Har ni lyssnat på hur lager157 själva resonerar?

Du har förstått rätt Arthur, har väl med årgången att göra ;-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Det handlar väl om att ta sig snabbast från A till B och då väljer men det sätt som går snabbast - i detta fallet med fäste. Ni kan ha hur många ursäkter som helst, men det smartaste är väl att välja det snabbaste, eller ?

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Hur vet du att det snabbaste för Britta är med fäste??

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 979 inlägg

Det handlar väl om att ta sig snabbast från A till B och då väljer men det sätt som går snabbast - i detta fallet med fäste. Ni kan ha hur många ursäkter som helst, men det smartaste är väl att välja det snabbaste, eller ?

Framför allt ska du ju veta vad som är snabbast redan innan loppet startar. Efter loppet är det mycket enklare att tala om vad som var rätt...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg

Framför allt ska du ju veta vad som är snabbast redan innan loppet startar. Efter loppet är det mycket enklare att tala om vad som var rätt...

Var man tio minuter efter på Birken så borde det ringa en klocka
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 152 inlägg

Var man tio minuter efter på Birken så borde det ringa en klocka

Dålig form kan ju också spela in. Allt handlar ju inte om vilken teknik en har valt. 

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Det är svårt att veta innan loppet hur det ska gå, rätt valla, bra form, bra dag...

Lina K körde med fäste. Hon placerade sig klart sämre än tidigare lopp i år. Jag har ingen aning vad det berodde på

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 152 inlägg

Det är svårt att veta innan loppet hur det ska gå, rätt valla, bra form, bra dag...

Lina K körde med fäste. Hon placerade sig klart sämre än tidigare lopp i år. Jag har ingen aning vad det berodde på

Svårt att jämföra med eliten men jag får mycket högre puls och bygger mjölksyra när jag diagonalar jämfört med stakning. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar