Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jim hls stipendium till Johanna Hagstrm

Antagna till utbildningar hsten 2018

Jemtland Ski Tour-vinnarna firades

Northug p vg tillbaka till norska landslaget

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Reistadslöpet

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg

Svårt att jämföra med eliten men jag får mycket högre puls och bygger mjölksyra när jag diagonalar jämfört med stakning.

Hon benämner även tävlingen som ”diagonaldöden” på sitt instagram. Hur det ska tolkas är en annan femma.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Det är ju en av anledningarna till att det stakas mer och mer. Du belastar färre muskelgrupper, vilket ger lägre puls och därmed lägre energiförbrukning - orkar längre. Det är inte lika viktigt med högt VO2max på långloppen som i WC

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 979 inlägg

Var man tio minuter efter på Birken så borde det ringa en klocka

Britta har å andra sidan aldrig gjort sig känd som en åkare som presterar som bäst på kuperade banor vilket det varit i de norska loppen så det är inte säkert att hon hade varit mindre efter med fästvalla under skidorna...

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 413 inlägg

Nu finns senaste podd-avsnittet på Vasapodden http://www.157traini...vasapodden.html

Där kommer deras egna tankar och förklaringar...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Efter att ha lyssnat på vasapodden med lager 157 som redovisar vilket oerhört tufft lopp det är med kupering i stort sett hela loppet och hur mycket höjdmeter som skall klaras av verkar det helt oförklarligt att inte Brita åkte med fäste.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 936 inlägg

Öystein Pettersen som gick med fäste uttalade sig om sitt eget val, dock har han alltid glimten i ögat, men ligger nog lite i det:
"Just nu är jag inte i form för att staka och det är skillnad på att vara banbrytande och dum".

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg
Det är skillnad på att vara banbrytande och dum. Tack Pölsa. Han är elitidrottare och då ska vi skrivbordsåkare inte ifrågasätta det :) då var tråden stängd
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg

Efter att ha lyssnat på vasapodden med lager 157 som redovisar vilket oerhört tufft lopp det är med kupering i stort sett hela loppet och hur mycket höjdmeter som skall klaras av verkar det helt oförklarligt att inte Brita åkte med fäste.

Ingen kritik riktad mot dig Volevodin, men det är lite komiskt hur olika man kan tolka saker.
Jag personligen fick en helt annan acceptans på hennes val av skidor, när jag hörde hela deras resonemang och tankegångar än jag hade innan.
Speciellt nu när de i efterhand med resultatlistan framför sig, kan sitta och jämföra åkare, deras styrkor/svagheter, tidigare prestationer på olika val av skidor osv.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Ingen kritik riktad mot dig Volevodin, men det är lite komiskt hur olika man kan tolka saker.
Jag personligen fick en helt annan acceptans på hennes val av skidor, när jag hörde hela deras resonemang och tankegångar än jag hade innan.
Speciellt nu när de i efterhand med resultatlistan framför sig, kan sitta och jämföra åkare, deras styrkor/svagheter, tidigare prestationer på olika val av skidor osv.

Jag lyssnade också på podden och ingenting som sades där fick mig att ändra min åsikt om att det var ett riktigt parodiskt val. Snarare att jag är mer förbryllad än innan då han nästan verkar tycka att de gjorde rätt. Dessutom får det att låta som att man valde bort det i sista stund och nämner att man ju hade en åkare med fäste (Rickardsson). Rickardsson hade ju aldrig övervägt att staka det här loppet i vilket team han än hade kört så det var ju knappast teamets förtjänst. Inte heller att han valde att åka just för dem den här helgen. Han tävlade ju för dem sist han åkte långlopp. Nu har jag ju inte kritiserat något annat än just Brittas fall så herrarna säger jag inget om, vet inte ens hur bra de åkte. Uttalandet om att "det går inte bara att slänga på fäste och tjäna på det" som om man behöver försäsongsträning i diagonalåkning, är jag inte beredd att hålla med om. Britta har ju en bakgrund som liknar Gjerdalens, och jag tror knappast Gjerdalen eller de andra stakherrarna har tränat någon diagonalåkning före Vasaloppet. Och har man det så är det ju inte på bekostnad av att bli sämre på att staka. Men ok, det är ju bara ren spekulation från mig.

Tycker det var mest svammel. Men nu har jag sagt tillräckligt om det där. Tror inte Britta gör om misstaget en tredje gång om hon fortsätter över nästa säsong.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

I stället för en massa bortförklaringar hit och dit kunde utan omsvep erkänt att det var ett misstag att låta Brita åka utan fäste, men de var väl rädda om sitt eget skinn.

Så jag tycker liksom skogvaktaren att Pölsas uttalande "att det är skillnad på att vara banbrytande och dum" :wacko:  sammanfattar hela den här tråden på ett bra sätt.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Om jag var Britta:
Hade jag redan vunnit cupen och inte varit i slag för att vinna loppet oavsett, så hade jag också stakat och varit nöjd med en 8:onde plats.
Så jag har svårt för att bli upprörd över hennes val.
Jag är mer imponerad över Brittas starka säsong och ökade spurtstyrka.
Heja heja Britta!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 961 inlägg

Själv är jag mest förvånad över att Gjerdalen diagonalade ifrån Rickardsson och alla andra som är genomtränade för diagonal.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg
Det var kul att se alla stakare slänga sig ned med kramp i jumskarna vid målgång efter att ha diagonalat. Som fiskar på torra land. Jag tror de gör bäst i att ta bort denna tävling från långloppscupen innan nån skadar sig.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg
Ylläs-Levi. Vilket skämt när eliten går fiskben. Studera noga tv bilderna så ser man att många småglider på varje bentag. Detta påpekade de kunniga kommentatorerna på NRK. Inför fristil för perkele
Återinför skejtvasan
41.57.63

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 936 inlägg

Ylläs-Levi. Vilket skämt när eliten går fiskben. Studera noga tv bilderna så ser man att många småglider på varje bentag. Detta påpekade de kunniga kommentatorerna på NRK. Inför fristil för perkele

Nummer 32 borde aldrig ha fått gå i mål. NRK fick många meddelanden om honom under loppet från tittare.

Konstigt att han fortfarande står med i resultatlistan, vilket han väl gör?

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg
Jag bara skrattade åt nr 32. Mest solklara diskning jag sett. Men han blev bara varnad! Man får inte komma undan så där billigt om den klassiska åkningen ska vara kvar.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg
Man brukar ju få protestera mot domslut inom en timme efter målgång så dom plockar väl aldrig folk eller fä av banan.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Om jag var Britta:
Hade jag redan vunnit cupen och inte varit i slag för att vinna loppet oavsett, så hade jag också stakat och varit nöjd med en 8:onde plats.
Så jag har svårt för att bli upprörd över hennes val.
Jag är mer imponerad över Brittas starka säsong och ökade spurtstyrka.
Heja heja Britta!

Det är väl ingen som ifrågasätter  att Brita Johansson Norgren är en fantastisk skidåkare och världens bäste långdistansåkare på damsidan och som också har den bästa staktekniken. Även om man kritiserar henne i ett enskilt lopp, som inte lämpar sig för stakning, behöver inte betyda något i bedömningen av henne som långloppsåkare. Så jag gratulerar till segern i Cupen och hoppas vi får se henne i toppen nästa säsong också. :) 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg
Jag tycker inte Britta är världens bästa långloppsåkare. Jag håller ishida, Justyna och Slind högre. Men det är en personlig bedömning och smak. Cupen vann hon och får officiellt ses som bäst. Gott så.

För övrigt måste ski classics förändras om den ska ha någon framtid. Mellaneuropa måste engageras mer och ett sätt vore att införa fristilslopp vilket är större i alperna. Engadin skulle vara fint om det var med. Vore väl spännande se Britta skejta mot Ishida. Tyvärr tror jag britta skulle staka då med :) :) viktigast är inte att vinna, utan att vara banbrytande
Återinför skejtvasan
41.57.63

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Själv åkte jag Reistadløpet. Att öva på saxning hade varit fördelaktigt.
I övrigt var det ett jättefint lopp med härlig natur. Jag kan rekommendera att köra det nån gång!
Jag åkte på skins-skidor och hade bra fäste. Sista nedförsbacken innan målrakan så ramlade en åkare framför mig och jag hade ingen stans att ta vägen. Det blev en volt och crashlandning på axeln 300m från mål. Jag kravlade mig i alla fall över mållinjen för att sedan få konstaterat att nyckelbenet var brutet. 3:19 blev tiden och led 3 i VL 2019. Nu ska man bli hel igen bara...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar