Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reistadslöpet


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är tur att det verkar finns personer här som vet bättre än Britta själv ;-)

Som tidigare nämnts så har lager157 redan pratat om detta. Jag ser även några till faktorer som spelar in. Vallateam som inte vallat fäste på ett par år, ej bra klassiska skidor anpassade för fäste, men ffa tror jag bristen på träning i klassiskt. Det är ju inte bara ett 10 km lopp som ska åkas. Hur brukar ni själva känna er i ljumskar m.m. efter ert första pass på hösten? Jag tror också att Britta anser att hon tar sig snabbast från a-b med stakning. Jag är inte säker på att hon placerat sig bättre med fäste.

Det var ju väldigt länge ovisst bland herrarna tydligen om det skulle köra med fäste eller inte...

Ja men precis. Tjena lixom.Så på ett forum får ”skrivbordsåkarna” inte ha åsikter eller diskutera vad eliten gör. Då är frågan vem som ska avgöra vad som får ifrågasättas :)
Link to comment
Share on other sites

Ja men precis. Tjena lixom.Så på ett forum får ”skrivbordsåkarna” inte ha åsikter eller diskutera vad eliten gör. Då är frågan vem som ska avgöra vad som får ifrågasättas :)

Jo det får man men jag uppfattar Petters synpunkter som en uppmaning till några av skribenterna i tråden att kanske vara lite mer måttfulla eller nyanserade i sin kritik. Trots allt är efterklokhet en mycket exakt vetenskap...

Link to comment
Share on other sites

Det är tur att det verkar finns personer här som vet bättre än Britta själv ;-)

Som tidigare nämnts så har lager157 redan pratat om detta. Jag ser även några till faktorer som spelar in. Vallateam som inte vallat fäste på ett par år, ej bra klassiska skidor anpassade för fäste, men ffa tror jag bristen på träning i klassiskt. Det är ju inte bara ett 10 km lopp som ska åkas. Hur brukar ni själva känna er i ljumskar m.m. efter ert första pass på hösten? Jag tror också att Britta anser att hon tar sig snabbast från a-b med stakning. Jag är inte säker på att hon placerat sig bättre med fäste.

Det var ju väldigt länge ovisst bland herrarna tydligen om det skulle köra med fäste eller inte...

Jag hävdar fortfarande att en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket. Ingen av dina argument är hållbara; varför skulle ett proffsigt vallateam inte kunna valla fäste när tom "skrivbordsåkare" klarar av det, med förra årets erfarenhet i bagaget borde skidor för fästvallning tagits med till tävlingen, en som tränar på heltid borde väl klara av att åka diagonal utan att ljumskarna rasar ihop, stelheten kommer efter i så fall fö kan Brita åka med fäste från tidigare skidliv. Nej, jag tror snarare att det rör sig om att hon inte vågade lämna trygghetszonen som hon är van vid och ge sig ut på lite osäkrare is. Men vad hade hon att förlora, det kunde inte gå sämre än förra året samt en chans att tävla med fäste för ovanlighetens skull. Om det hade gått bra med fäste hade hon i stället visat att hon är en komplett skidåkare, som klarar av alla förhållande.

Link to comment
Share on other sites

Ja men precis. Tjena lixom.Så på ett forum får ”skrivbordsåkarna” inte ha åsikter eller diskutera vad eliten gör. Då är frågan vem som ska avgöra vad som får ifrågasättas :)

Du, jag och volevodin som vi alla är i pensionsåldern borde kanske ägna oss åt att lyfta fram ungdomarna, inte häckla dem. Fast det är ju ingen lag, endast god smak.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl om att ta sig snabbast från A till B och då väljer men det sätt som går snabbast - i detta fallet med fäste. Ni kan ha hur många ursäkter som helst, men det smartaste är väl att välja det snabbaste, eller ?

Framför allt ska du ju veta vad som är snabbast redan innan loppet startar. Efter loppet är det mycket enklare att tala om vad som var rätt...

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att veta innan loppet hur det ska gå, rätt valla, bra form, bra dag...

Lina K körde med fäste. Hon placerade sig klart sämre än tidigare lopp i år. Jag har ingen aning vad det berodde på

 

Svårt att jämföra med eliten men jag får mycket högre puls och bygger mjölksyra när jag diagonalar jämfört med stakning. 

Link to comment
Share on other sites

Svårt att jämföra med eliten men jag får mycket högre puls och bygger mjölksyra när jag diagonalar jämfört med stakning.

Hon benämner även tävlingen som ”diagonaldöden” på sitt instagram. Hur det ska tolkas är en annan femma. [emoji3]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var man tio minuter efter på Birken så borde det ringa en klocka

Britta har å andra sidan aldrig gjort sig känd som en åkare som presterar som bäst på kuperade banor vilket det varit i de norska loppen så det är inte säkert att hon hade varit mindre efter med fästvalla under skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lyssnat på vasapodden med lager 157 som redovisar vilket oerhört tufft lopp det är med kupering i stort sett hela loppet och hur mycket höjdmeter som skall klaras av verkar det helt oförklarligt att inte Brita åkte med fäste.

Ingen kritik riktad mot dig Volevodin, men det är lite komiskt hur olika man kan tolka saker.

Jag personligen fick en helt annan acceptans på hennes val av skidor, när jag hörde hela deras resonemang och tankegångar än jag hade innan.

Speciellt nu när de i efterhand med resultatlistan framför sig, kan sitta och jämföra åkare, deras styrkor/svagheter, tidigare prestationer på olika val av skidor osv.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ingen kritik riktad mot dig Volevodin, men det är lite komiskt hur olika man kan tolka saker.

Jag personligen fick en helt annan acceptans på hennes val av skidor, när jag hörde hela deras resonemang och tankegångar än jag hade innan.

Speciellt nu när de i efterhand med resultatlistan framför sig, kan sitta och jämföra åkare, deras styrkor/svagheter, tidigare prestationer på olika val av skidor osv.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag lyssnade också på podden och ingenting som sades där fick mig att ändra min åsikt om att det var ett riktigt parodiskt val. Snarare att jag är mer förbryllad än innan då han nästan verkar tycka att de gjorde rätt. Dessutom får det att låta som att man valde bort det i sista stund och nämner att man ju hade en åkare med fäste (Rickardsson). Rickardsson hade ju aldrig övervägt att staka det här loppet i vilket team han än hade kört så det var ju knappast teamets förtjänst. Inte heller att han valde att åka just för dem den här helgen. Han tävlade ju för dem sist han åkte långlopp. Nu har jag ju inte kritiserat något annat än just Brittas fall så herrarna säger jag inget om, vet inte ens hur bra de åkte. Uttalandet om att "det går inte bara att slänga på fäste och tjäna på det" som om man behöver försäsongsträning i diagonalåkning, är jag inte beredd att hålla med om. Britta har ju en bakgrund som liknar Gjerdalens, och jag tror knappast Gjerdalen eller de andra stakherrarna har tränat någon diagonalåkning före Vasaloppet. Och har man det så är det ju inte på bekostnad av att bli sämre på att staka. Men ok, det är ju bara ren spekulation från mig.

 

Tycker det var mest svammel. Men nu har jag sagt tillräckligt om det där. Tror inte Britta gör om misstaget en tredje gång om hon fortsätter över nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

I stället för en massa bortförklaringar hit och dit kunde utan omsvep erkänt att det var ett misstag att låta Brita åka utan fäste, men de var väl rädda om sitt eget skinn.

Så jag tycker liksom skogvaktaren att Pölsas uttalande "att det är skillnad på att vara banbrytande och dum" :wacko:  sammanfattar hela den här tråden på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...