Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kemi lektion löser påstryknings valla upp andra flourcarboner?


drivernicke

Recommended Posts

Det, har ju nu blivit väldigt populärt och bekvämt med t.ex. påstryknings valla från Vauhti.
Har känt att dom luktar väldigt mycket lösningsmedel.

Då kommer vi till första frågan löser den upp annan valla som t.ex. skidan är mättad med?
Lika löser lika säger man opolära ämnen löses i opolära ämnen olja löser olja, men inte vatten för vatten är polärt ämne. Längre än så minns jag inte av kemin.

Vallorna består av paraffin och floucarbon har jag förstått. Om man ska blanda paraffin t.ex. violett med grön så är du ju LF med LF paraffin och HF med HF var för sig man blandar.
Vi värmer ju upp paraffinet för att det ska bli flytande och på så vis tränga in i belaget ytan. Påstrykningsvallan gör det ändå för att den är flytande och har de egenskaperna. Men vad gör lösningsmedlet i fråga?
Och kan det vara så att blanda olika fabrikat av valla torkar ut den andra eller löser upp varann?
Därmed får sämre resultat glid som håller kortare med mera.

Någon som har erfarenhet kring detta eller är kemist?

Är flourcarbon ett oorganiskt ämne som är opolärt?

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är negativ både vad gäller Vauhti och Start snabbvalla för påstrykning. Båda gav astmatiska besvär och av dem var Start den värsta. Eftersom jag har "kemisk astma" drar jag den slutsatsen att de innehåller kemiska ämnen för att de skall vara flytande och som sen skall avdunsta så fort som möjligt. Jag förutsätter att det är lösningsmedlet som jag reagerar mot, men huruvida det tar med sig flour vid avdunstningen vet jag inte, men som säkerhetsåtgärd borde man ha mask för att inte få i sig ev. avdunstande flour, som anses som farligt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är negativ både vad gäller Vauhti och Start snabbvalla för påstrykning. Båda gav astmatiska besvär och av dem var Start den värsta. Eftersom jag har "kemisk astma" drar jag den slutsatsen att de innehåller kemiska ämnen för att de skall vara flytande och som sen skall avdunsta så fort som möjligt. Jag förutsätter att det är lösningsmedlet som jag reagerar mot, men huruvida det tar med sig flour vid avdunstningen vet jag inte, men som säkerhetsåtgärd borde man ha mask för att inte få i sig ev. avdunstande flour, som anses som farligt.

Du har helt klart en poäng där så taka lösningsmedel är intebra att andas, är själv lite allergisk måt lite saker dock inte dessa än vad jag vet, dock klokt att ha masken som man har till pulver vallning på när man är lat och använder påstrykningsvalla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...