Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alpina R Combo


Volevodin

Recommended Posts

Nu har även Combimodellen av Alpinas nya röda sko kommit, tidigare i vinter har skatemodellen och den klassiska skon funnits. Enl. Pölder är det en klassisk pjäxa med bättre stabilitet pga av att de inte har lika styva sulor som skatemodellen samt är något lägre.

Mina gamla Alpina skatepjäxor från slutet av 80-talet är ung lika höga och har inte så styva sulor. Det går att åka klassiskt på dem, vilket jag gjort i några skiathlonlopp.

Därför tycker jag att det borde gå att använda dessa Combipjäxor till rullskidåkning både klassiskt o skate när jag är van från mina gamla pjäxor. Det skulle vara bra att få lite mer

stabilitet i sidled vid klassisk rullskidåkning, då mina låga pjäxor saknar det och därmed öka min säkerhet i nedförsbackar speciellt när det går lite fortare på sommaren med "de rosa".

Vid skateåkning på rullskidor borde man inte var i lika stort behov av vridstyvhet i sulan som på snö utan det är väl främst sidledsstabilitet som krävs och det borde väl vara tillräckligt med Combon ?

Någon som åkte skate på rullskidor i Combo ?

Link to comment
Share on other sites

Jag åker skejtrullskidor med kombipjäxor från Alpina. En grå sommarmodell (kommer inte ihåg vad den heter). Funkar utmärkt för mig. Vet att Skogsvakt inte håller med :) , men som gammal tävlingsåkare i slalom kanske jag har bättre balans än snittet och inte behöver den extra stabiliteten som en riktig skejtpjäxa ger.

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt jola :) Jag gillar det inte. Men du gör det och gott så. Jag har den gråa alpina skon till klassisk rullskidåkning men skulle inte drömma om att åka skate med den. Men jag gissar att jag producerar högre effekt än snittet och vill inte förlora nåt genom en slö pjäxa, som gammal tävlingsåkare jag är ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...